Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekker in de olie
Goedemiddag altezaam,

ik heb pas beide (voor ÃÂn achter) keerringen vervangen (van een B20), die ouderwetse kanvas ringen zaten er nog in, ik bleef maar olie gieten en hij lekte behoorlijk. Nu wil het geval dat 'ie niet meer lekt, maar dat ik nog steeds olie aan het bijvullen ben (gemiddeld zo'n 2 liter per week). De uitlaatgassen zijn ook niet overdreven grijs (eigenlijk helemaal niet). Ik vraag mij sterk af wat dat nou is...

Misschien nog wat aanwijzingen om het wat makkelijker te maken:
Als ik van de snelweg afkom en ik laat de auto stationair lopen (voor 't stoplicht), brand het olielampje (ook als ik pas olie heb bijgevuld).

Als de motor goed warm is (dus na de snelweg bijvoorbeeld), slipt de koppeling als ik even flink door wil schakelen/trekken.

Wie kan mij hier wat zinnigs over zeggen, ik word namelijk aardig flauw van het gedoe met die B20. Misschien raden jullie mij aan er een andere motor in te takelen? Ik wil mijn 242 DL voor geen goud missen, maar ik wil wel gewoon redelijk zorgeloos blijven rijden.
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Antwoord
Turbootje erin lepelen :lol: goed idee toch Idea

Dat van die slippende koppeling heb ik ook gehad, ging bij mij vanzelf over maar lijkt erop dat de koppelingsplaten nog vettig zijn van het lekken langs de keerring.

Als er geen plasje olie onder licht zal ie het wel verbruiken, onze 850 verbruikt ook redelijk veel zonder extreem te roken. hoe is het met je oliedruk? compressie? kun je ook het ÃÂÃÂn ent ander aan zien.

succes
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Je zult toch wel ergens externe lekkage moeten zien. Misschien een kleppendekselpakking of koppakking naar zn grootje? Een idee is om even zoveel mogelijk 't blok schoon te poetsen en na een eind rijden kijken waar het weer nat is van de olie.
Antwoord
zou de compressie meten als er geen uitwendige lekkage te ontdekken valt. goed kijken bij aansluiting bak aan blok(ivm slippende koppeling) je rijdt op gas?? kop al een keer vervangen? lekke kleprubbers etc etc. als er geen uitwendige lekkage valt te ontdekken , en je vult 2!!! liter per week bij dan is er toch wel wat ernstigs aan de hand! meten is weten
OLAR '93<br />D8 <br />mmmm, lekker, koffie
Antwoord
hij verbruikt waarschijnlijk de olie via de cil.wand.
dit word meteen verbrand en zie je nix van terug.
als hij echt blauw gaat roken bij overschakelen of afremmen op de motor en dan weer gas geven zijn de klepgeleiders versleten in de cil.kop.

tip:
als de motor warm is , laat hem dan stationair lopen , nu de olie vuldop eraf draaien.
als daar heel veel lucht uit komt zijn je zuigerveren versleten.

als oliedruklamp gaat branden ga er maar vanuit dat de motor op is.

tip:
als de motor koud is , laat motor stat. draaien zet hem in zijn 1e versn. voet op de rem en laat heel langzaam de kopp. opkomen.
laat hem smoren tot hij nog net blijft draaien.
als nu de olielamp gaat branden zijn de drijfstanglagers versleten en kan hij slecht zijn oliedruk behouden.
de olie is nog dik (koud) dus moet de lamp zeker uit blijven als hij toch gaat branden , foute boel.
de lamp gaat al bij stat. draaien aan als hij warm is.
het is een voorbode van een motor die in elkaar gaat draaien.
je kan het proberen met een nieuwe oliedrukschakelaar.
of laat je druk ff meten bij een garage.

je hebt nog het oude gietijzeren blok de B20 toch???
ga op zoek naar een b21a en lepel die erin.
kan je alles inprincipe zo aan sluiten en ben je zo klaar.
Antwoord
Lukas Lagerweij schreef:Als er geen plasje olie onder licht zal ie het wel verbruiken, onze 850 verbruikt ook redelijk veel zonder extreem te roken.

Sorry voor het off-topic en de tip waar niemand op zit te wachten, maar Lukas: Maak de carterontluchting maar schoon, als die dicht zit kunnen je de duurste keerringen eruit knallen (bij de bak of krukaspoelie). Dit is de eerste reden, als dit het niet is moet je naar de turbo kijken Wink

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Bedankt zal ik eens doen...we hebben jammergenoeg geen turbo op de 850 Cry
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Lukas Lagerweij schreef:Bedankt zal ik eens doen...we hebben jammergenoeg geen turbo op de 850 Cry

Oh jee! Dan zal je vlamdover wel dicht zitten (tijd dringt)... Gaat goed schoon met remmenreiniger, een nieuwe kost 1E25. Als deze open blijkt zal je oliescheider schoongemaakt/vervangen moeten worden. Inlaatspruitstuk moet dan los, dus ff nieuwe pakkingen bestellen.

Gr 8)

PS: je bent welkom op het 850 forum hoor :lol:
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
joahim132, weet je al iets meer? Ik ben wel benieuwd.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
ik weet nog niets meer, wat ik wel ga doen is de motor schoon spoelen met engine flush, een nieuw oliefilter erop en daarna 20W50-olie erop (tot nu toe gebruikte ik 15W40).

Misschien helpt dit, zo niet, ga ik de compressie maar eens op laten meten.
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.658 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 6.234 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.730 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.743 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 7.016 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Brandende olie WimB 5 5.031 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.618 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 8.382 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.221 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)