Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245GL - Project met duitse kachel (3l. 24v)
Leuk weer een keer een update!

Hoe draait de 'grill'? Ik ben benieuwd hoe je het draaiend systeem gemaakt hebt, wil het gaan maken voor de DAF waarschijnlijk.

Kees
Antwoord
Aha, bodyschutz verwijderen, waar doe je dat mee? Ik mag van de week ook aan dat heerlijke klusje beginnen :-(.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Kees144 schreef:Leuk weer een keer een update!

Hoe draait de 'grill'? Ik ben benieuwd hoe je het draaiend systeem gemaakt hebt, wil het gaan maken voor de DAF waarschijnlijk.

Kees

De grill draait goed. Ik heb alleen nog geen fixatiemogelijkheid erop gelast. Ik geef nu de auto gewoon een duw en schoor de koets dan met een balk. Ik wil nog wel iets als een standenboog maken voor de fixatie. Maar verder dan 90 graden per kant hoeft-ie niet te kunnen draaien.

Volvo 142 B23 schreef:Aha, bodyschutz verwijderen, waar doe je dat mee? Ik mag van de week ook aan dat heerlijke klusje beginnen :-(.

Ik gebruik de oude benzine die nog in de tank zat om het week te maken/op te lossen, en een oud plamuurmes met afgeronde hoeken om af te steken. Inderdaad geen feest maar als er dan resultaat is ben je wel weer tevreden. Het is misschien niet eens nodig het er allemaal af te halen maar ik wil ALLE roest kunnen zien.
En een schone auto is ook wel fijn om aan te werken. Iedere keer dat ik er onder ben gekropen om de versnellingsbak te kunnen passen en meten zat ik onder de smeer waar de tunnel helemaal mee vol zit. Dat b21 blok wat erin zat heeft aardig olie lopen lekken.
Antwoord
----- WAARSCHUWING: Deze update is niet voor gevoelige zielen. De beelden kunnen als zeer schokkend worden ervaren. Bekijken op eigen risico. -----

Dat het maar gezegd is, en nu verder zonder drama. De koets hangt dus in de grill en ik ben bezig de boel schoon te maken. Dan kan ik een inventarisatie maken van alle roest en rot.
Mijn bevindingen tot dusver. De auto is in het verleden al een keer vrij grondig aangepakt. De dorpels zijn gelast en strak geplamuurd, de bodem is deels vervangen, in de menie en in de tectyl gezet, en de auto is ooit opnieuw gespoten. Dit is allemaal vakkundig gedaan. Toen is de auto weer gaan rotten en is er nogmaals aan gelast en gerestaureerd. Dit is zeer beroerd gedaan. Ik heb het dan over slecht laswerk, slecht constructiewerk (dubbele bodemplaten zonder verf of andere roestwering, om eens wat te noemen), roestgaten gevuld met polyester, dat soort ellende.
Het lijkt erop dat de auto daarna in verval is geraakt en in een weiland is gestald of zo. Waar er roest zit, is het volledig doorgerot. Perfecte FeO3 dus. Een groot deel van de bodem tussen het schutbord en de achterbank is krokant. Het gaat een behoorlijke uitdaging worden dit te restaureren, maar niet onmogelijk.

Maar eerst maar eens wat foto's....

De auto zoals ie d'r nu bijhangt:

[Afbeelding: 211020123136resize.jpg]

De kriksteunen, helemaal weg aan beide kanten (als iemand nog twee goeie heeft dan hoor ik het graag!):

[Afbeelding: 211020123139resize.jpg]

Slechte reparatie aan de tunnel (hier zat nog polyester in en over (wtf??):

[Afbeelding: 211020123142resize.jpg]

Rot en al eerder uitgeslepen gaten:

[Afbeelding: 211020123143resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123145resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123148resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123152resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123154resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123155resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123149resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123150resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123151resize.jpg]

De rechter dorpel. Ik denk dat ik uit een stuk 1mm plaat een profiel van de onderste twee vouwen moet laten buigen en over de hele lengte erin lassen.

[Afbeelding: 211020123147resize.jpg]

Wat betere stukken, nl. de wielkasten en het achterste deel van de bodem:

[Afbeelding: 211020123144resize.jpg]

[Afbeelding: 211020123146resize.jpg]

Het moge duidelijk wezen, Dubbelvla is er behoorlijk slecht aan toe. Dit wist ik toen ik hem kocht. Hij is er slechter aan toe dan ik verwachtte, maar niet veel. Een aantal onder jullie zullen denken "Waar ben je aan begonnen??" (waaronder ondergetekende bij tijd en wijle), maar laat ik mijn overwegingen uiteen zetten.

- Ten eerste moet de auto een pre-'87er zijn i.v.m. de fiscus (duh). Dit is een probleem als je alleen een koets zoekt, want a. niet goedkoop en b. ook rot. Ik heb me inmiddels aardig verdiept in de Volvo 200-serie en ze hebben eigenlijk allemaal de zelfde euvels qua roest en ellende. Dit betekend dus dat ik hoe dan ook aan de bak moet om een bodem of dorpels hard te krijgen. En het is moeilijk een goeie inventaris te maken van de roestschade als de tectyl er nog op zit. Ik zou een latere koets kunnen nemen en die omkatten, maar ik hoef hier niet uit te leggen waarom dat geen goed idee is (tel daarbij op dat latere koetsen helemaal niet roestvrij hoeven te zijn).

- Deze koets hangt nu in mijn werkplaats in de grill, en is ontdaan van alle interieurdelen, deuren, motor, aandrijflijn, etc. Het komt dus neer op arbeid. Die arbeid is mijn hobby, dus iets wat ik leuk vind om te doen. Het gaat een aardig winterprojectje worden, dus ik hoef me niet te vervelen.

- Behalve de bodem is de rest van de koets nog zeer netjes. Er zijn wel wat plekjes, maar meer van het type ontroesten-fixeren-plamuren-schuren. De wielkasten, rond het voorruit, rond de zijruiten, allemaal netjes. Het bodemlaswerk is wel omvangrijk, maar het hoeft veel minder netjes gedaan te worden als het andere koetswerk in de zin van eindeloos afbramen, plamuren, blokken.

Ik heb nog wel wat onderdelen nodig. Bij de auto zat wat bodemplaatmateriaal, maar niet alles. En zoals al genoemd ben ik op zoek naar kriksteunen. Als iemand een koets heeft waar in geslepen mag worden, of iets anders weet liggen, dan hoor ik het graag. In het kader van "Help Dubbelvla de winter door!".
Antwoord
Dat is wel een treurig beeld zeg. Maar zoals je zelf al zei, het is vooral de bodem, dus mag dat iets minder netjes.
Heel veel succes en plezier ermee.Confusedmile:
Antwoord
Volgens mij heb ik deze 245 al eens gezien, zit er een FINNAIR sticker op de achterklep? Heel veel atypisch werk aan de bodem en een goeie bovenkant, op zich geen probleem. Alleen die roest bij de voorste chassisbalk oogt wat ongemakkelijk, vooral daar waar de wielarm eraan gaat.
10 jaar geleden was ik zo aan begonnen, alles kan nagemaakt en gelast worden. Ik heb een 145 gelast van twee halve, achteraf had ik hem misschien beter uit een massief blok gietijzer kunnen slijptollen. Veel lasplezier gewenst.

Ja het is hem. Toen ik hem zag, zat het reservestuk voorbodem/chassisbalk met de voorste kriksteunen en die wielarmbevestigingen er nog bij, misschien moet je eens een rondje bellen langs de vorige eigenaren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het is inderdaad de 245 met de Finnair sticker. Atypisch slaat ook de spijker op z'n kop.
Ik heb die bodemdelen erbij, maar het is niet toereikend. Met name de kriksteunen zouden fijn zijn om vervangers van te hebben. Maar goed, deze kunnen wel gemaakt worden. Ik kan evt. het voorste deel behouden en achter een stuk koker eraan lassen en dat doorverbinden naar de chassisbalken. Ik heb nog een lading 40x60x2 koker liggen. Ik zal als het lukt even een schets maken met ms-paint.
Antwoord
Wat kunnen ze toch rotten:biggrin: Ik heb net mijn flink verrotte paravan (144) gelast en was daar al lang mee bezig. En dat hiermee vergelijkend... Succes! Ik verbaasde me al over je technische kunde maar lijkt me heel wat als je deze ook hard gaat maken.

Kees
Antwoord
Na anderhalve maand maar weer eens een update. Ik heb er eerlijk gezegd weinig aan gedaan i.v.m. veel werk (ben zelfstandige, en in deze barre economische tijden is het devies "pakken wat je pakken kan") en een iets te liederlijk leven (bijna hetzelfde devies).
Hoe dan ook, toch nog wel het een en ander gedaan. Zo had Jos245 nog een harde sloper staan waar ik de chassisbalken en de balk onder de achterklep (dat ding wat altijd rot is) af heb mogen halen.

[Afbeelding: 211120123158resize.jpg]

[Afbeelding: 211120123160resize.jpg]

Omdat de operatie vrij grondig is en vervorming van het chassis een reeel gevaar heb ik wat verstevigingen erin gelast.

[Afbeelding: 211120123161resize.jpg]

[Afbeelding: 211120123162resize.jpg]

Kabelboom en pedalenbak eruit.

[Afbeelding: 251120123168resize.jpg]

[Afbeelding: 211120123163resize.jpg]

Nog wat inventarisfoto's van de roest.

[Afbeelding: 211120123165resize.jpg]

[Afbeelding: 251120123172resize.jpg]

[Afbeelding: 251120123169resize.jpg]

[Afbeelding: 251120123171resize.jpg]

En een begin gemaakt met het verwijderen van de rechter chassisbalk.

[Afbeelding: 011220123176resize.jpg]

Het wordt een helse klus maar ondanks dat ik me af en toe afvraag waar ik aan begonnen ben, heb ik er wel vertrouwen in. Ik beschouw het als een excercitie in zinloosheid, om zo veel tijd en aandacht te besteden aan zo'n onbijzondere auto. Dat bedoel ik niet ******, maar de 245 is natuurlijk geen Lancia Fulvia, BMW 3.0CSL of Ferrari 308. En dat is gelijk het voordeel. Ik kan het niet verprutsen, in die zin dat er genoeg goeie koetsen te koop zijn voor weinig. En hoewel omkatten, of een grotere koetsdonatie dan alleen chassisbalken, uiteraard wel eens in me opkomt, hoef ik hier niet uit te leggen waarom dat een slecht idee is.
Het geeft me in ieder geval de gelegenheid mijn lasvaardigheden verder te ontwikkelen want zoiets als chassisbalken vervangen (en de koets gericht houden) heb ik nog nooit gedaan. En het blijft uiteindelijk hobby.
Antwoord
Respect! Mooie klus. Ik sluit me wel aan bij Kees' opmerking. Wat kunnen ze rotten zeg! Dat is de reden dat mijn '86er project even stilstaat. Wat een tijd gaat daarin zitten. Ik was minder goed voorbereid op de 'onderste' ellende.

Bekende doos met die veren, het vervangen daarvan op de Polar dit weekend deed mijn weke kantoorhandjes al de nodige verwondingen veroorzaken.(Het effect ervan is dan weer des te succesvoller).

Succes met dit mooie project. Je hebt er een trouwe volger bij!

gr,
Stevves.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.208 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.004 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 304.679 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 109.223 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 89.327 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  244 1980 3.0 24v project v58 29 24.261 7 November 2016, 21:45
Laatste bericht: v58
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 208.285 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque
  Ons groene project uit '76 rvanw 27 18.827 9 September 2015, 23:52
Laatste bericht: rvanw
  Volvo 245 Turbo project Gavin240 57 38.364 16 May 2015, 15:17
Laatste bericht: Gavin240
  Mijn Turbo Project Ticcie 450 298.740 25 March 2014, 00:08
Laatste bericht: 240turbo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)