Berichten: 51
Topics: 14
Lid sinds: Aug 2012
Heren,
Mijn motor heeft wat uitdagingen, en nu is het idee geopperd om um te vervangen. Wil ik eigenlijk direct doen met een 2.3 liter. Die staat ook te koop, dus das mooi. De vraag is echter of deze goed is in te bouwen?
Ik heb nu ook gas, dus 1 op 1 van carburateur naar injectie gaat niet. Moet de motor naar carbureateur worden omgebouwd en gaat dit eenvoudig? Of kan de injectie blijven? Verder: ik heb een 4 traps automaat. Kan die ook 1 op 1 over?
Hopelijk zijn er wat ervaringen mee.
Alvast dank,
Vriendelijke groet,
Wim
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
20 October 2012, 20:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 October 2012, 20:58 door DennisvdB.)
Alles kan zo overgezet worden, zonder problemen. Wel even de LPG af laten stellen.
Edit: injectiespruitstuk eraf en carbspruitstuk erop. Automaat past ook zo, blok is in weze hetzelfde alleen meer inhoud.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Wim en ik hadden al even via PB contact (gaat eventueel over de B23E die ik aanbiedt).
Paar dingen die ik niet zeker weet:
- Is de B23E nokkenas ook geschikt voor carb?
- (hoe) moet je de K-jet injectorgaten afdoppen?
Is natuurlijk wel zonde dat de B23E dan geen E meer is, maar ja.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De B23E heeft waarschijnlijk geen benzinepomp aandrijving op de secundaire as, daar moet je wat omwisselen.
Je maakt gewoon je eigen B23A. De B23E nokkenas is ws. een A, net als de nokkenas in de 'af-fabriek' B23A.
Injectorgaten kan je allerlei luchtdichte schijfjes zoals kleingeld induwen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 51
Topics: 14
Lid sinds: Aug 2012
Nou, dat klinkt goed. Maar kun je de injectie ook behouden, of is daar te veel voor nodig?
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
om injectie en gas te houden moet je alles om gaan bouwen, makkelijker is de optie zoals hierboven genoemd. de b21 spruitstukken en gas installatie gebruiken en met de carb+gas gaan rijden.
zo zit het in mijn 245 ook. en werkt gewoon goed.
Berichten: 70
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
Ik heb de gaten van de injectoren zo dichtgemaakt:
koppen van slotbouten. De gladde steel past mooi strak in de rubbertjes van de injectoren. En ik heb er nog wat vloeibare pakking bij tussen gedrukt.
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.
745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Berichten: 51
Topics: 14
Lid sinds: Aug 2012
Dank voor jullie imput. Heb echter nog een extra uitdaging. Ik kan nl nu ook een compleet b21 blok kopen. Met carburateur. Die ik nu heb is kapot op benzine. Dat scheelt wel in de kosten. Mijn huidige blok heeft belangrijk compressie verslies op 2 cilinders, meter komt bijna niet uit de hoek. Als dit merkbaar vermogensverlies oplevert, is het wellicht zinvoller om een b21 blok te monteren?
Ik weet, ik wijfel nogal, maar wil een dezer dagen beslissen. OF
- B23 a met nieuwe carburateur
- of B21 compleet.
Hopelijk kan iemand nog een zet aan mijn overwegingen geven?
Dank mannen