Topics: 16
Graag jullie advies. Vrijdagavond 100 km gereden. Auto geparkeerd en 1,5 dag niet gebruikt. Vanochtend wil ik wegrijden, de startmotor maakt een paar slagen daarna niets meer. Startkabels aan andere auto gekoppeld en de motor slaat meteen aan (betekent dit dat de startmotor wel werkt?). Vervolgens weer een rit van ongeveer 100 km gemaakt en auto geparkeerd. Ik wilde meteen checken of de motor na het uitzetten wel weer zou aanslaan, maar na een startpoging weer hetzelfde probleem. Nu gaat de startmotor helemaal niet rond. Denken jullie dat de startmotor kaduk is? Of accu? De accu is een jaar oud en een originele Volvo accu. Is het zo dat als de startmotor kapot is de motor wel aanslaat als je 'm middels startkabels via een andere auto probeert te starten?
Dank voor jullie reacties alvast.
Topics: 22
Startmotor is dus goed en de accu is ongeveer leeg. Oorzaak: of de accu is kapot of de dynamo werkt niet zoals het hoort. Omdat het een jonge accu is, zal er iets met de dynamo of de gelijkrichter zijn.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 82
Ik denk dat je accu totaal niet opgeladen wordt, de dynamo levert te weinig spanning. De ontsteking, verlichting etc werken nog wel op 11V, maar de accu heeft daar geen genoeg aan.
De koolborstels in de dynamo zijn op hun laatste benen, of de V snaar of een stekkertje hangt los.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Wat ik ben vergeten te vermelden is dat de V-snaar de laatste 2 weken steeds vaker en langdurig slipt (piept). Zeker bij vochtig weer. Heb er niet veel aandacht aan gegeven omdat het meestal ook wel weer stopt. Heb vandaag het hele stuk gereden zonder slippende snaar. Is het altijd zo dat een v-snaar moet slippen en piepen om de dynamo niet aan te sturen? Of kan het ook zo zijn dat ook zonder bijgeluiden de vsnaar zijn werk niet meer goed doet....
Topics: 82
Dat piepen zegt niet zoveel, idd vooral bij vochtig weer. Als de poelies drogen stopt het meest weer. Is te verhelpen door alle poelies weer in lijn te brengen, da's een ander verhaal.
De afstelling vd V snaar is vrij strak, met je duim mag je hem een centimeter indrukken maar niet veel meer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 69
Het kan ook zijn dat je accupolen niet goed vast zitten.
Als die er losjes op zitten, kan er niet voldoende stroom lopen om te zorgen dat de startmotor z'n werk kan doen.
In dat geval hoor je vaak nog wel een klik.
Topics: 289
oudevolvo schreef:Het kan ook zijn dat je accupolen niet goed vast zitten.
Als die er losjes op zitten, kan er niet voldoende stroom lopen om te zorgen dat de startmotor z'n werk kan doen.
In dat geval hoor je vaak nog wel een klik.
( off topic..) ..

mile: voor het 1st in m a a n d e n dat iemand "stroom" op de juiste manier hoor gebruiken... ze bestaan nog..
Topics: 49
Als de motor na starthulp wel gewoon hele enden blijft lopen, zou ik zeggen dat de dynamo in orde is.
Je hebt namelijk ook stroom nodig voor de ontsteking e.d. tijdens het rijden.
ik zou zeggen: accu (of aansluitingen ervan)
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
OK! Dank voor jullie reacties, ik ga er morgen mee aan de bak. Te beginnen bij accu (leeg?) en werking dynamo..
Meet met een multimeter de spanning direct over de accupolen, eerst met de motor uit en daarna met de motor draaiend.