Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2010
Ik heb sinds januari een volvo 240 estate uit 1985, B21A.
Bij het starten loopt hij op drie cilinders en na ongeveer 100 mtr loopt de moter als een zonnetje.
bij bedrijfs temperatuur rijd hij bij 80 á 85 km p/u iets haperend, houd zo nu en dan iets in, net of hij geen vonkje krijgt.
Erste gedacht, lekke koppakking, gemeten en alle cilinders op druk.
Bougie's zijn mooi bruin van kleur.
Temperatuurmeter loopt net iets boven het midden en bij snelheden rond de 120 gaat hij oplopen tot drie kwart van de meter.
File rijden heeft ie ook een hekel aan want dan loopt de temp. ook op.
Wil zaterdag de termostaat vernieuwen voor een 87 graden exemplaar en stop er nieuwe contact punten in.
de bougieskabels en verdelerkap zijn al nieuw.
In het tankje van de koelvloeistof zit een bruine drap onderin, ik vermoed een pil???
De radiator vertoond geen leksporen.
dezeweek alles nog maar ÃÃns op tijd gesteld, je weet maar nooit.
heeft er iemand een idee?
Een dag niet gereden in de volvo, is als een dag zonder sex?
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Welke cil. is het ?
Dan kan je wat specifieker zoeken.
Even een koude start maken , 10 sec. laten draaien ,en voelen aan uitlaatspr.stuk welke "koud" blijft...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Kleppen gesteld?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
LPG of benzine?
Vonk te vroeg? Ik zou de ontsteking een keertje op gehoor afstellen, gewoon tot-ie goed draait. En dan controleren of dat veel afwijkt van de waarde die je normaal instelt.
Mooie blauwe vonk? Met een slechte bobine krijg je ook rare storingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Hij heeft toch wel meteen oliedruk als je hem net hebt gestart hoop ik? Olielampje dient direct uit te gaan, tenminste, bij een originele Volvo oliefilter.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2010
Olie lampje gaat meteen uit.
Ga nu eerst de contactpunten en de termostaat vervangen.
Bobine heb ik ook al aan gedacht, dat is dan de volgende stap.
Het rarae is echter dat de afstelling goed is en hij dan op gehoor ook het mooist loopt.
Zodra er iets nieuws te melden valt horen jullie het,
bedankt voor de eerste reacties.
Een dag niet gereden in de volvo, is als een dag zonder sex?
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Verlies je ook koelvloeistof?
Hoe heb je gemeten of je koppakking lek is? (compressie meter?)
Je koppakking kan best lek zijn terwijl je voldoende druk meet op alle cilinders.
Zien alle bougies er hetzelfde uit?
Een beetje koelvloeistof in 1 van de cilinders maakt erg goed schoon en dan zou je dat direct kunnen zien aan de bougie.
Of even koud starten en daarna weer uit voordat je de bougies bekijkt.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 297
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
Zo'n typisch mis-raak defect, kun je helemaal simpel van worden... Zoals je omschrijft heb ik eens gehad, alles vervangen, behalve de bougies want die zagen er prachtig uit..Een oude monteur (antiek, zei hij zelf) vertelde mij over de mogelijkheid van een 'doorgeslagen' bougie. Bougies vervangen, probleem over. Ben benieuwd te horen..
Berichten: 143
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2011
2 July 2011, 23:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 July 2011, 12:43 door Marvin89.)
idd bougies vervangen zijn de kosten niet en is ook nooit slecht natuurlijk.
ik heb dit ook eens gehad eindeloos aan het zoeken geweest.
bleek uiteindelijk de kleppen te zijn die hadden inmiddels teveel speling. ik rijd op gas zonder gaskop.
dus kleppen stellen zou ook niet verkeerd zijn. wel even checken wat de speling moet zijn en als je op gas rijd daar ongeveer 0,05MM bij op tellen. "meer speling"
V142 BJ1968
L.B. Racing
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Marvin89 schreef:idd bougies vervangen zijn de kosten niet en is ook nooit slecht natuurlijk.
ik heb dit ook eens gehad eindeloos aan het zoeken geweest.
bleek uiteindelijk de kleppen te zijn die hadden inmiddels teveel speling. ik rijd op gas zonder gaskop.
dus kleppen stellen zou ook niet verkeerd zijn. wel even checken wat de speling moet zijn en als je op gas rijd daar ongeveer 0,5MM bij op tellen. "meer speling"
0,5mm is wel erg veel, maak daar maar 0,05mm van ;-)
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD