Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rook uit carterventilatie (b18a amazon)
Jeroen V schreef:Das toevallig heb net een compressie test gedaan met de volgende waarden:

zonder gas te geven vol gas olie op zuiger (zonder gas te geven)
Cilinder 1 9,5 10,5 10
" 2 10,5 11,5 10,5
" 3 9,5 10 9,5
" 4 11,5 12 11,5

Gemeten zonder luchtfilter, met luchtfilter gaf geen verandering.

Ga morgen even papiertje voor pijpje houden.

Ik heb overigens het ontstekingstijdstip op 13graden (statisch) volgens staatje welke bij de 123ign zat. Kan het ook zijn dat door pingelen het vermogen flink terugloopt??

Ik wil niet lullig doen maar compressie testen en gas geven! dat vind ik eigenlijk wel heel grappig
de kleppen zijn dicht als je compressie test heeft dus niks met gasklep te maken
Antwoord
Je moet toch eerst lucht in de cilinder laten wat je kunt comprimeren. Dat gaat beter met wijd open mond dan door een rietje. Zo vreemd is het dus niet en de waarden geven dat blijkbaar ook aan. Wink
`88 245, B230K, M47
Antwoord
dat zit er altijd in daar hoef je je gasklep niet voor open te zetten
Antwoord
nick740 schreef:Ik wil niet vervelendlig doen maar compressie testen en gas geven! dat vind ik eigenlijk wel heel grappig
de kleppen zijn dicht als je compressie test heeft dus niks met gasklep te maken

Het schijnt dat iedereen een andere mening heeft over wel of geen gasgeven, luchtfilter eraf erop....... Vandaar dat ik beide manieren maar geprobeerd heb.

Hoe verklaar je dan het verschil (minimaal maar toch) tussen geen gas en vol gas??? Heb hetzelfde idee als Martin.

Anyway hij gaat niet roken van een compressietest en daar gaat het eigenlijk om...

Antwoord
Ik vond het bere interessant dat je de compressie zo uitgebreid gemeten hebt. De officiele test is gas open, alle bougies eruit, warme motorolie, als iedereen het op zijn eigen manier gaat doen zijn de resultaten ook niet erg bruikbaar. Onderlinge vergelijkbaarheid is het idee.

Ik had niet verwacht dat de gasklep zo'n groot verschil zou maken (ik laat hem voor het gemak dicht). Aangezien deze compressie een einddruk is van een aantal zuigerslagen zou je met een dichte gasklep toch dezelfde waarde moeten kunnen bereiken, alleen wat later. Zeg zeven keer rond ipv 5 keer.

Ik laat de motor draaien tot de waarde niet verder stijgt. Da's de einddruk.

Voor die rook moet je waterdamp uitsluiten, rij er een 40 km mee en kijk dan nog eens.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
nick740 schreef:dat zit er altijd in daar hoef je je gasklep niet voor open te zetten
Maar de hoeveelheid verschilt wel degelijk. Een compressieslag met als uitgangspunt geen druk in de cilinder levert een hogere einddruk dan met onderdruk als uitgangspunt. Buiten dat: Als de gasklep in deze situatie geen verschil zou maken, dan doet'ie dat ook niet als de motor normaal draait (hij zuigt uiteindelijk nog steeds normaal lucht aan). Dan zit het ding er dus voor nop op.... (of het heet een diesel Big Grin)
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Marc1970 schreef:Ik vond het bere interessant dat je de compressie zo uitgebreid gemeten hebt. De officiele test is gas open, alle bougies eruit, warme motorolie, als iedereen het op zijn eigen manier gaat doen zijn de resultaten ook niet erg bruikbaar. Onderlinge vergelijkbaarheid is het idee.

Ik had niet verwacht dat de gasklep zo'n groot verschil zou maken (ik laat hem voor het gemak dicht). Aangezien deze compressie een einddruk is van een aantal zuigerslagen zou je met een dichte gasklep toch dezelfde waarde moeten kunnen bereiken, alleen wat later. Zeg zeven keer rond ipv 5 keer.

Ik laat de motor draaien tot de waarde niet verder stijgt. Da's de einddruk.

Voor die rook moet je waterdamp uitsluiten, rij er een 40 km mee en kijk dan nog eens.

Ik heb de compressie ook niet alleen gemeten. Heb iemand naar de meter laten kijken en heb "gestart" tot de meter niet meer klom. Kwam idd neer op een slag of 5 tot 6.

Ik zal de ama binnenkort eens voor een flinke rit mee uit nemen en kijken of er nog steeds damp uit de cartervent. komt. Maar voordat ik ga "touren" eerst nog even spelen met het ontstekingstijdstip, ga ipv 13graden richting de 10 en hopen dat het dan beter gaat en het pingelen voorbij is.
Antwoord
Martin245 schreef:Maar de hoeveelheid verschilt wel degelijk. Een compressieslag met als uitgangspunt geen druk in de cilinder levert een hogere einddruk dan met onderdruk als uitgangspunt. Buiten dat: Als de gasklep in deze situatie geen verschil zou maken, dan doet'ie dat ook niet als de motor normaal draait (hij zuigt uiteindelijk nog steeds normaal lucht aan). Dan zit het ding er dus voor nop op.... (of het heet een diesel Big Grin)

Inderdaad. Bij een gesloten gasklep is de stromingsweerstand groot. Zodra de zuiger naar beneden gaat bewegen, zal er een flinke onderdruk ontstaan, en zal er relatief weinig lucht worden aangezogen. Zodra je dan gaat comprimeren is de einddruk laag. Bij een Otto-motor regel je met de gasklep de cilindervulling; de samenstelling van het mengsel is altijd min of meer gelijk (1 deel benzine op 15 delen lucht oid). Een lage cilindervulling betekent weinig brandstof in de verbrandingskamer, en dus wordt er maar weinig vermogen ontwikkeld.

Bij een Diesel is er geen gasklep, en de cilindervulling is dus altijd min of meer 100%. Het vermogen wordt geregeld door de hoeveelheid brandstof per inspuiting te varieren.

Een van de redenen dat een Dieselmotor een hoger rendement heeft dan een Otto-motor is de afwezigheid van de gasklep (smoorklep), want de gasklep veroorzaakt nogal wat stromingsverliezen, en je rijdt in de praktijk vrijwel nooijt (langdurig) volgas. Je kan de cilindervulling flink opkrikken met een turbolader, tot meer dan 100%. Nadeel is dan de compressie-einddruk ook hoger wordt en dus heb je meer problemen met pingelen (bij Otto-motoren, diesels hebben nergens last van). De cilindervulling kan je ook regelen door de vorm, lengte en diameter van de inlaatkanalen. In de praktijk: lange buizen met kleine diameter voor koppel bij weinig toeren maar weinig top-vermogen, korte en dikke buizen voor weinig koppel en een hoog eindvermogen. In Formule-1 motoren wordt de vorm van het inlaattraject electronisch gestuurd als functie van toerental en vermogensvraag. Sommige moderne personenauto's hebben een dergelijk variabel inlaattraject.
Antwoord
Ben net weer even met de ama bezig geweest en wat gestoeid met het ontstekingstijdstip. Staat nu op +/-21 graden bij +/-1500 toeren. Voor zoals het nu voelt lijkt het al een stuk beter dan voorheen. Dit komt overeen met ongeveer 10 graden stationair.

Maar wat ik wel merkte is het volgende. Uit nieuwsgierigheid heb ik terwijl de motor stationair liep de olievuldop los gehaald. Ik verwachte dat de oliespetters me om de oren zouden vliegen maar dit gebeurde niet. Wat er wel gebeurt is dat er een behoorlijke stroom aan lucht naar buiten komt, en ik kan de ontploffingen in de motor goed horen. Er komt dus een donker gebrom uit. Is dit normaal?? Ook als de olievuldop eraf is komt er geen "stoom" meer uit de carterventilatie, ik begin te denken dat er toch stiekem iets mis is met de kleppen en een deel van de uitlaatgassen in de carter komen en de "stoom veroorzaken.

Ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft.

Thanks!!
Antwoord
Even een brainfart:

tijd geleden heb ik eens een draadje gelezen over iemand welke een uitlaatklep vast had zitten. Zou dit aan de hand kunnen zijn? Wel en goede compressie e.d. maar toch rare geluiden bij het openen van de olievuldop en "stoom" uit de carterventilatie??

Gekke zou dan wel zijn dat ik dit niet heb kunnen zien tijdens het kleppen stellen.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ['65 122S B20] Radiateur Amazon Rob 7 5.357 5 November 2019, 21:45
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkenas monteren Amazon xnoxemx 9 8.448 10 August 2017, 10:27
Laatste bericht: MacVolvo
  Amazon stopt tijdens rijden en start helemaal niet meer (LPG / benzine) Nelis 7 6.440 6 December 2014, 23:47
Laatste bericht: Marc1970
  B234f in Amazon modificaties ernest 34 28.677 3 December 2014, 21:30
Laatste bericht: oudevolvo
  Straat vol witte rook Rob 5 4.529 10 November 2014, 14:46
Laatste bericht: Rob
  Welke diesel/turbo diesel motor te plaatsen in een Amazon kombi ? sigmond 56 45.534 12 October 2014, 15:24
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Carterventilatie Turbo motor Dopski 3 5.090 12 April 2014, 09:19
Laatste bericht: Dopski
  Motorsteunen voor b230f in Amazon Northstar 14 8.339 22 May 2013, 20:34
Laatste bericht: Northstar
  pruttelen b18a amazon jberg 6 3.720 14 March 2013, 14:43
Laatste bericht: frox
  Witte rook volvoloris 18 8.563 6 January 2013, 14:06
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)