Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenas monteren Amazon
#1
Ik moet een vervangende (gelijksoortig) nokkenas monteren en sta op het punt deze te plaatsen. Ik heb hier een paar vraagjes over, om zeker te zijn van mijn zaak:
1. de busjes (die onder de klepstoters zitten) zijn voorzien van een sleufje, moeten die sleufjes in de lijn van de motor geplaatst, of maakt dat niks uit?
2. Hoe weet ik of de nokkenas goed staat t.o.v. de krukas? Of kan dit niet fout gaan als ik let op BDP en de merkpunten op de distributietandwielen?
3. Hoe weet ik of het tandwiel van de ontsteking goed staat?

Voor zover ik vooruit kan denken zijn dit mijn vragen, mocht je nog aanvullende tips of raad hebben, dan hoor ik dat ook graag.
Alvast dank! (Martijn)
Antwoord
#2
De busjes (nokvolgers) draaien continu om hun as als de motor loopt, dus die kan je erin laten vallen zoals je wilt. Kruk- en nokkenas staan altijd t.o. elkaar goed door de merktekens, kan niet anders. Ontstekingsasje heeft een hoek etc, zie http://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20...cratch.htm zie ook dat de inkeping bovenin uit het midden is (en de nokjes onderin de verdeler staan dus ook uit het midden, past maar 1 manier).

Om hem onder de gewenste hoek te krijgen, moet je hem iets verdraaid beginnen omdat hij tijdens het zakken wat verdraait
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bedank Marc. Denk dat ik hier wel iets mee kan! Onzekerheid over nokvolgers en assen ten opzichte van elkaar
is al weg, de link ga ik morgen nog eens op het gemak bekijken! Dan hoop ik dat het met de ontsteking ook wel goed komt. (maar daarmee help ik niks de 'verdommenis' in, als ik er naast zit, en dat scheelt)
Antwoord
#4
Helaas is de tweede nok van de as die ik had gekregen bijna volledig rond (maar gelukkig op tijd gezien).
Op de as die erin zat (heb ik zelf op domme wijze kapot gedraaid) is 'made in USA' lijkt mij niet de originele. Er staat dus geen volvo art.nr. op. Op marktplaats wordt er 1 aangeboden met hetzelfde nummer als de nokkenas die ik eigenlijk zou monteren (dus die afgeronde). hoe weet ik met zekerheid welke nokkenas in mijn blok hoort? Het is een B20, met een enkele carb., weet niet A of B. Maakt dit uit, waar staat deze aanduiding op het onderblok?
Heeft een B20 en B18 elk een eigen nokkenas?
Antwoord
#5
Destijds werden veel nokkenassen al in de USA gemaakt. Het gietnummer op de assen zegt niks over het type nok wat er vervolgens op geslepen is, dat kan je afleiden uit de letter die op de kop is ingeslagen, of de code http://www.1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html.
S733 = A
S758 = C
S760 = D
S764 = F (accessory/R-sport)
S772 = K
S759 = R (accessory/R-sport, & widely copied)
S761 = S (accessory/R-sport)

Er is na 40 jaar niks meer te zeggen over wat er in je blok zit, de koppakking, verdeler, nokkenas en aantal carburateurs bepalen het type. Dat kan je allemaal gaan uitzoeken of je koopt een A of C nokkenas, gaat je B20 hoedanook prima vooruit komen.

Tweedehands nokkenassen zijn lastig te beoordelen maar allicht beter dan afgeronde nokken. Kijk ook naar het loopvlak vd nokvolgers, of dat nog glad is of bestaat uit duizend putjes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Er staat in A op beide assen die ik heb. Zal navraag doen over de as die ik op het oog heb.
Bedankt
(ps: zie net dat ik het topic, per abuis, op een totaal verkeerde plek heb gezet, sorry daarvoor)
Antwoord
#7
xnoxemx schreef:Op de as die erin zat (heb ik zelf op domme wijze kapot gedraaid) is 'made in USA' lijkt mij niet de originele. Er staat dus geen volvo art.nr. op.

Op domme wijze kapot gedraaid betekent? Is die oude niet alsnog te gebruiken. Heb overigens wel eens aan een P1800E gewerkt met opgelaste 2e nok. Lijkt wel of de smering niet goed daar kan komen..

Heb nog een nieuwe C as liggen met nwe nokvolgers maar met LPG en 1x carb denk ik dat je me de A het beste afbent.

Succes,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
Zo af en toe lees ik wat oude threads door. Zo ook deze. Grappig hoor, bij mijn Amazon B18 doet de tweede klep ook niet meer mee, gecombineerd met een steeds harder klinkende tik. Zelf dacht ik aan een vastzittende nekvolger of zo, maar een afgesleten nok zou ook wel kunnen?
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#9
Zou kunnen, maar ik denk dat je het beste e.e.a. uit elkaar kunt halen om er zeker van te zijn. Ik heb ook tikken gehad met een B20A, en dat bleek iets anders te zijn.

Ca. 17 jaar geleden kocht ik een Amazon met B20A op LPG.
Die liep best wel lekker en had veel trekkracht onderin. Volgens een Volvo specialist beter dan ie gewend was.

5 jaar en 70.000 km later begon de motor na de koude start een wat vreemd tikkend en ratelend geluid te maken, m.n. bij optrekken. Om die reden haalde ik de caterpan eraf voor inspectie vanaf de onderzijde. Daar zag ik niets vreemd, maar ik vond wel dikke schilfers in de pan. Uit navraag bij iemand bij iemand met ervaring (oliepompas tijdens rijden op de snelweg afgebroken op een punt waar hij echt niet kon stoppen en een paar honderd m moest doorrijden) bleek dat het geen schilfers van zuigers o.i.d. waren.

Na demontage van e.e.a. ontdekte zag ik dat de nokvolgers gewoon konden bewegen, maar ik zag dat het voorste nokkenaslager uit elkaar aan het vallen was en de schilfers hiervan afkomstig waren.

Vervolgens ging ik de motor verder uit elkaar halen en zag dat het tijd was voor revisie. De kleppen waren ingesleten (kop was nog niet voorzien van geharde klepzittingen), de cilinderwanden hadden diepe groeven en de algehele compressie was laag met vooral op #4 cilinder een grote afwijking.

Maar wat bleek bij demontage: de nokkenas had een K in de kopse kant geslagen staan, de reden dat deze motor zo lekker trok. Voor de revisiemotor wilde ik dus weer de K-nokkenas. Ik weet niet of deze in alle versies van deze motor zo goed werkt, maar bij een B20A op LPG iig wel. Dus als je aan een nieuwe nokkenas moet, dan zou ik deze ook overwegen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
De motor ligt er nu (bijna) naast maar ik weet nog niet wat ik er mee ga doen. Inmiddels heb ik een gereviseerde B18 kunnen kopen met nul (!!) draaiuren na de revisie. De man had hem gekocht als reserve voor als de motor van zijn Amazon of kattenrug het zou begeven maar deed 'm nu ongebruikt weg ivm zijn leeftijd. De motor staat nog vastgesnoerd op de bok waarop hij door Nordicar is geleverd. Rekening en inkoopvoorschrift erbij. Die gaat er nu in. De defecte motor wil ik gaan gebruiken om een B18 Penta om te bouwen naar weggebruik. Dat wil zeggen: als de kop nog goed is en dat zie ik pas als ik de oude motor uit elkaar ga halen.
Het tikkende geluid is bij mij overigens een constante tik, onafhankelijk van belasting. Ik vermoed dus dat dat geen lager is maar ik zoek het eerder bij een afgesleten nok of een nokvolger die blijft hangen.
Dat stuk van die K nokkenas vind ik wel weer heel interessant. Ik heb straks naast de nieuwe die ik in mijn Amazon bouw vier B18-motoren staan. Een Penta dus, mijn oude tikkende B18, een motor met 'is los maar staat onbekend' die ik voor 100 euro heb gekocht en een 'zit vast en staat verder ook onbekend' die ik bij mijn Amazon kreeg toen ik die kocht. Misschien dat ik daar twee werkende motoren van kan maken en wellicht dat ik dan ook op zoek ga naar een K nokkenas.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 330 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 249 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
Shocked Nokkenas Blokkeert ? Swipsy 61 3.697 18 January 2024, 21:40
Laatste bericht: BartJu
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 553 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  nokkenas pieter2 4 2.607 13 December 2020, 17:21
Laatste bericht: pieter2
  Nokkenas Quick-T 23 14.806 15 February 2020, 00:02
Laatste bericht: Mark244
  ['65 122S B20] Radiateur Amazon Rob 7 5.085 5 November 2019, 21:45
Laatste bericht: Marc1970
  Uitlaat monteren heideltje 4 3.240 28 October 2019, 21:14
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkenas B20 slagletter "2" Volvo Eindhoven 1 2.604 23 February 2018, 18:35
Laatste bericht: Marc1970
Exclamation Nokkenas verwisselen Schipper 1 3.090 28 July 2017, 20:56
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)