Berichten: 34
Topics: 12
Lid sinds: Jan 2011
Hej,
Ik heb een probleem met mijn Volvo 240 GL bouwjaar 1991. Het contactslot zat vast en de sleutel kon ik niet meer omdraaien.
Het stuurslot zit ook vast. Ik wou dan maar de hele stuurkolom vervangen met contactslot. Dit heb ik 2dehands kunnen aankopen.
Nu is mijn probleem het volgende: er zitten 2 breekbouten bevestigt aan een ijzeren stuk onderaan het stuur (zie foto's). Dit zit helemaal in de weg waardoor ik het nieuwe stuurkolom niet kan plaatsen. Tips en uitleg is welkom.
http://picasaweb.google.com/youcandecode...directlink
240 GL ~ B200f ~ 1991
144 ~ B20a ~ 1970
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Van onderaf (door de langwerpige gaten in het zwart geverfde dwarsstuk) uitboren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:Van onderaf (door de langwerpige gaten in het zwart geverfde dwarsstuk) uitboren.
dat zijn toch "veiligheidsbouten"? Draai je daar dan weer nw voor terug of gewoon bouten..?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk anti-diefstal. Aangezien niemand nog 240 GL's jat kan je er gerust gewone bouten indraaien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ja inderdaad, daar breekt iets los. Maar deze breekbouten zijn al gebroken bij het indraaien, vandaar dat je ze er uit moet boren (beschreven in Haynes). Ben benieuwd hoe het in elkaar steekt.
Misschien zit er nog wel een tweede set breekbouten in?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ik meen gehoord te hebben dat ze er gewoon ingeschroefd worden en vervolgens de koppen worden afgefreesd om te voorkomen dat je ze kunt losdraaien, om zo het veiligheids aspect te kunnen waarborgen..
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Jambon schreef:ik meen gehoord te hebben dat ze er gewoon ingeschroefd worden en vervolgens de koppen worden afgefreesd om te voorkomen dat je ze kunt losdraaien, om zo het veiligheids aspect te kunnen waarborgen..
Bovenstaande is geloof ik de waarheid. Maar zowel bij de 140 als 240 kan dat toch gewoon met een beiteltje losgetikt worden? Als je dan rond een 140 or 240 een willekeurige bout pakt met kopje 12 mm dan heb je waarschijnlijk gelijk een goed vervangend exemplaar.
Succes,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
als r plek is voor een langere draad, kun je, om jezelf gerust te stellen, ook nog een borgmoer ad andere kant contra draaien.. Als het dan nog los komt is de Brienenoord een tunnel...
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Net de Greenbook gedownload (k-jet.org) TP30001-3, beschrijft vervanging van het vorige model stuurkolom maar je mag aannemen dat het 90% hetzelfde is.
Zelfde breekbouten, waarvan de kop afbreekt bij aandraaien, en die je er dus ook uit moet boren. De 'nieuwe' kolom van Niels heeft de beide bouten er nog inzitten, ik vermoed dat ze uit de zwarte houder kunnen schuiven (ook tijdens een botsing).
Haal die Greenbook erbij, er zijn nogal wat inbouwmaten die allemaal moeten kloppen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969