Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Maar hoe zit het dan met die brommertjes op mengsmering? Die lopen toch ook niet kapot?
Afijn, doordeweeks heb ik echt geen tijd (ik studeer nog) dus het wordt volgend weekend. Bedankt voor alle antwoorden weer!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
345GLS schreef:Maar hoe zit het dan met die brommertjes op mengsmering? Die lopen toch ook niet kapot?
Afijn, doordeweeks heb ik echt geen tijd (ik studeer nog) dus het wordt volgend weekend. Bedankt voor alle antwoorden weer!
Mengsmering is voor tweetaktmotoren. In een tweetaktmotor wordt de ruimte onder de zuiger gebruikt voor het aanzuigen van het benzine-luchtmengsel. Er is daar dus geen motorolie beschikbaar om de boel te smeren. Bij een tweetakt wordt dus een klein beetje olie aan het benzine-luchtmengsel toegevoegd om krukas, big-end en small-end lagers te smeren. Een viertaktmotor "verwacht" een hoeveelheid olie met bepaalde smerende kwaliteiten in het carter. Als er benzine of water in de olie zit, heb je dus niet voldoende smerende werking
Overigens heeft een tweetaktmotor (zeker bij een "brommertje") geen kleppentrein en er zijn dus minder onderdelen om te smeren. Tweetaktbenzine is benzine waaraan 1:50 motorolie is toegevoegd. Tegenwoordig gebruik je meestal gewone benzine en wordt de olie via een klein oliepompje in de juiste hoeveelheid in de carburateur bijgemengd, meestal ergens tussen 1:50 en 1:25.
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Gisteren kreeg ik nog een tip van iemand. Aan de zijkant van de carburateur zit onder een wit/gelig langwerpig dekseltje een temperatuurcompensator.
Hier een fotootje van een carb op de slachtbank:
Bij deze carb is het schroefje vooraan wat pekkig. Voor een goede werking van deze temperatuurcompensator het volgende: je moet dat pekkig uitziende schroefje indrukken, en vervolgens moet die afsluiter in zijn oorspronkelijke positie komen zonder te klemmen.
Rubicon, misschien kun je dat eens proberen? Een slecht werkende temperatuurcompensator kan de oorzaak zijn van 500 tpm warm als de motor eenmaal is af- en weer aan gezet.
Mijn 345 staat bij de spuiter i.v.m. een klap van een BMW, ik heb 'm eind volgende week pas weer terug dus ik kan het zelf voorlopig niet uitproberen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Ja, klopt. E.e.a. staat hieromtrent beschreven in de greenbook. Tempcompensator lijkt echter op het zicht wel ok te zijn. Ik kan 'm natuurlijk wel even wisselen met die van de vervangcarburateur.. 
De 'werken' aan de Volvo liggen hier momenteel volledig stil. Bij gebrek aan ruimte en licht in de garage moet alles buiten gebeuren en daar is het echt het weer niet meer voor (geweest).
Sterkte met je 345! :o
Hopelijk valt de schade wat mee!?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De werking van die dingetjes is net zo marginaal als de CO schroef, geeft zeker geen 500 rpm verschil. Beide delen een gezamelijke ingang aan de luchtfilterzijde, je zou die dicht kunnen stoppen (en geen verschil merken).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Rubicon schreef:Sterkte met je 345! :o
Hopelijk valt de schade wat mee!?
Dankje. En ja hoor, schade valt reuze mee. De BMW die achterop reed is total loss, startte niet eens meer (relais brandstofafsluiting?).
Ik heb een deukje en een gebroken achterlicht, kosten van herstel is 'kleingeld'. Maar ik maak van de gelegenheid gebruik om hem maar gelijk helemaal aan te pakken.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Inmiddels heb ik de auto weer terug. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar ik heb ineens nergens meer last van..?
Toen ik thuis kwam zette ik de motor af en startte vrij snel daarna weer en hij kroop keurig naar de 750 tpm. Ik kon het niet geloven. Ik probeerde het nog een keer en ja hoor, hij liep keurig.
Sindsdien heb ik hem al een aantal keren gebruikt en steeds weer slaat hij snel aan om vervolgens netjes stationair te draaien.
Ik snap er helemaal niets van. De motorkap is nog niet open geweest, maar blijkbaar beloont de 345 mijn inspanningen om de carrosserie 100% te krijgen door schitterend te lopen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Haha, schitterend! Vreemde dingen toch allemaal :o
Maar zolang ie goed loopt, beter ervan genieten
Bij mijn Volvo is inmiddels de remdruk weggevallen. Het viel me vorige week plots op dat het rempedaal eerst een halve 'vrije slag' vertoont, voor er remdruk is. Ook is de remkracht merkbaar verminderd. De Volvo trekt niet scheef en ik kan er ook nog wel een noodstop mee maken. Geen verschil bij al dan niet opzetten van de handrem. Bij het afzetten van de motor is er aanvankelijk ook geen verschil, maar als ik blijf pompen op het rempedaal, wordt het pedaal uiteindelijk wel weer hard (pas na zes, zeven keer pompen). Als ik - bij uitgezette motor - tegelijk ontkoppel en rem, wordt het pedaal meteen weer hard.
Ik verdenk lucht in het systeem, of het vacuüm dat het niet meer naar behoren doet.
Ik vermeld het hier toch even, want wie weet is het allemaal toch wel gerelateerd aan het slechte lopen van de motor. Anderzijds loopt de motor al een jaar slecht en zijn de remproblemen maar pas recent begonnen.. Maandag gaat ie naar de garage. Ik blijf zelf liever af van de remmen :
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Dat is toevallig. Afgelopen najaar (oktober?) heb ik de voorremmen van mijn 345 gereviseerd.
Daarna wist ik niet wat me overkwam; hij remt zeer gebruiksvriendelijk. Het pedaal gaat lekker licht.
Ik rijd nog wel eens in de auto van mijn vader (Avensis) of mijn moeder (Volvo 850) maar naar mijn idee moet ik in die wagens veel harder op het pedaal trappen dan mijn eigen. Voor die revisie was het rempedaal net een plank.
Misschien is een van de achterste wielremcilinders lek? Dan verlies je remdruk zonder duidelijk remverschil te merken.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Ik verdenk eerder je hoofdremcilinder. Als er een cup lek is, loopt de olie erachter en moet je verder trappen om weer druk te krijgen. Is te testen door met kracht het pedaal een tijdje in te trappen (met draaiende motor). Zakt'ie weg, dan is hij aan revisie/vervanging toe. De handrem is een onafhankelijk systeem met een trommel. Dat zit onder de remschijf. Als je je achterwiel eraf haalt, snap je waarschijnlijk meteen wat ik bedoel. Dat de rem met afgezette motor snel hard wordt, komt omdat je dan geen vacuum meer hebt. Daar is dus blijkbaar niets mis mee. De koppeling erbij: Da's toeval
`88 245, B230K, M47
|