Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knock in de motor B230F
#11
Ook nog een ding dat het kan zijn:
Je oliepomp filter kan vervuild zijn met resten van bv. vloeibare pakking, zelf ook een keer gehad en zat bijna helemaal verstopt.
Vorige monteur had te veel silicone pakking gebruikt, veel garages werken met onervaren monteurs van ga jij maar aan die oude werken zo kan er weinig mis gaan Sad
Zodoende bij lage toeren te weinig oliedruk.
Maar ik geloof dat je nu wel genoeg mogelijke oorzaken zou kunnen onderzoeken.
Dus kan van alles zijn Wink en succes.
Hou ons op de hoogte, is altijd leerzaam!
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#12
oliedruk meten kan informatie geven ja.

Lijkt een beetje op de mijne waarbij de olie verpest was met een boel benzine er in. Loopt ook wat knarsend/tikkend uit cilinderkop gebied. Ik heb er toen niet mee gereden (was tijdens startpogingen gebeurd), gelijk olie ververst.

B230F is met de normale volvo nokkenassen altijd vrijloper (in ieder geval de mijne met V nokkenas, en die heeft meer lift dan de meeste andere (veelvoorkomende) nokkenassen).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#13
Zo, de auto is terug van de dealer. Ze hebben de volgende zaken gechecked:
Kleppen gechecked: 40-45-40-40
Oliedruk: voldoende
Olie: 5w30, was ververst 1000km terug met een nieuw oliefilter.

Voorlopige conclusie: kantelende zuiger(mijn idee was dat dat bij een warme motor juist minder zou moeten worden). Volgens hen geen probleem. Open maken zullen ze niet doen gezien de kosten. De optie is dat ik de auto dan terugbreng en het aankoopbedrag retour krijg( niet dat ik dat wil...).

Eerst volgende optie is olie+filter vervangen door 10w40 en een goede second opinion. Dan heb ik iig weer een schoon filter maar ook een onafhankelijk oordeel.

Wie weet nog een goed adresje rond in het midden van het land?
Antwoord
#14
Dan is die motor niet erg netjes behandeld, mijn B230F zuigers begonnen met 4 ton pas wat te klapperen als je erg je best deed op een koude ochtend. En de motoren na 1990 zouden nog beter moeten zijn.

Maar goed, alle andere opties zijn nog exotischer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Oliedruk voldoende? hoe meten ze dat dan?
Maar de olie is volgens mij de grootste verdachte, 5w 30 is voor moderne en turbo motoren.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#16
in alle Volvo turbo blokken gooi ik toch wel wat dikkers dan 5w-30 of 10w-30. de 850 krijgt 5w-40 en de 240 5w-50 (laatste is niet nodig, kan ook goed 5/10w-40 hebben).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#17
Voor de 240 1989: 5W30 tot 20 graden (heel koud klimaat dus, denk Lapland), 10W30 -20 tot 30 graden, 15W40 vanaf -15 (NL klimaat dus).

Tuurlijk kan je 5W30 gebruiken hier. Heeft trouwens niks te maken met moderne of turbo motoren, 5W20 werd al voorgeschreven voor de B20A (veertig jaar geleden).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
O dat is lache, ik wist niet dat ze dat 40 jaar geleden al hadden.
Als je te dunne olie gebruikt en je oliedruk is dus laag (bij lage toeren dus)kan je dus ook dat geluid krijgen.
En als je blok al wat ouder is tja.
Ik kocht vroeger om wat bij te verdienen veel motorfietsen die als project gestrand waren en zo in kratten op zolder beland waren.
Geweldig vond ik dat, spannend ook want is zoiets compleet :-\
Meestal niet dus.
Maar daar gaat het nu niet over, even to the point, bijna alle blokken die ik onder handen heb genomen waren verkeerd gesmeerd geweest.
Vertoonde veel uitgelubberde glijlagers door te weinig oliedruk van vervuilde oliepomp zeefjes en verkeerde olie.
Bij navraag van de vorige eigenaren bleek dat sommige gewoon supermarkt auto olie in hun blok deden 20w50
Zwarte koek in onderblokken was het gevolg omdat die olie de hoge temperatuur van een motorfiets blok niet aan kan.
Ik sleutel al weer zo'n 31 jaar en al heel wat problemen door verkeerde olie gezien.
En kan ook niet begrijpen dat de moderne universele garagebedrijven nog zo weinig van onze wagens afweten en er bijna allemaal te dunne olie in doen, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Iemand anders zal wel weer andere ervaringen hebben met verkeerde olie maar geloof me je olie is echt te dun.
Hoop dat het nog geen schade aan gericht heeft, red blokken zijn natuurlijk wel erg sterk en bijna :-X suf persoon :-X proof dus zal wel meevallen.



240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#19
Bedankt voor alle reacties,

Ik ga maar even van het minst schadelijke uit. Dus eerst olie vervangen halfsyntheet 10w40 en een nieuw olie filter. Dan stapsgewijs bekijken wat nog verbetert kan worden.

10 januari weet ik meer....
Antwoord
#20
En, is er al wat bekend?
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 172 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 99 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  B230F met klopgeest Kogelman 4 243 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.980 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Motor blijft koud? Boet 4 531 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)