Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2010
Mijn 240 uit 1992 met een B230F heeft een knock in de motor. Niet extreem luid, alleen bij licht gas en wordt harder bij warme motor.
Op youtube vond ik een filmpje dat precies het geluid is van mijn blok. Iemand een idee wat het kan zijn en of het schadelijk is?
Alvast dank!
http://www.youtube.com/watch?v=ri2vfy0JX...re=related
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Mijn B230F heeft precies hetzelfde. Heb je ook de reacties onder het filmpje bekeken?
Zeker de eerste tip lijkt me het proberen waard. Dit ga ik in ieder geval doen als het wat warmer is.
Bij mij verdwijnt het geluid nagenoeg als de motor goed op temperatuur is.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Kan diverse oorzaken hebben.
Misschien te dunne olie, oliepeil te laag.
Nokkenas versleten?
Misschien is de kop te krom geweest om nog te kunnen vlakken(maar wel gedaan dus) zodat je nokkenas niet meer netjes in zijn baan licht en lagering uitgelubbert is, zodoende gaat de as bonken
Probeer je knock sensor eens los te koppelen als hij draait en luister wat hij doet, kan ook wel eens kapot zijn.
Verder draait dat blok op de film erg netjes rond en schud niet.
Kortom kan vele oorzaken hebben en is meestal giswerk.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De enige hamerende klop die ik ken die juist erger wordt als de motor warm wordt (meeste geklop wordt dan minder) is een drijfstanglager. Frequentie komt me ook bekend voor, ik heb 2 B20's met dit euvel gehad. Hoeveel km op dit blok? Wordt het erger bij hogere toerentallen?
Dat wordt vanzelf erger (binnen een paar honderd km), kan je niks meer aan doen behalve de drijfstanglagers vervangen. Ander motorblok zoeken is ws. voordeliger.
Lekke uitlaatpakking kan ook nog, minder ernstig. Losse bougies, doen ook zoiets.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2010
Dank voor de reacties,
Het blok heeft 204500 gelopen(geen defecte teller, heb NAP historie). En het leuke is dat er nog 3 maand garantie op zit. Maar goed, de Volvo dealer geeft aan dat het normaal is terwijl ik zo mijn twijfels heb. Tijd voor een second opinion dus...
Het oliepeil is zeker niet te laag. Het blokje draait al een paar op 5w30. Dat is misschien met koud weer wat aan de dunne kant maar er zijn geen lekken en het zweet ook niet. Het lijkt af te nemen als je meer gas geeft, dus bij de eerste gas aanzet dan doet ie het even. Bij stationair schud het blok iets.
Wat is effect van het loskoppelen van de knocksensor?
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Misschien een van de uitlaatkleppen die een beetje kromme steel heeft en daardoor de rand van de zitting raakt. ???
Zit wel duidelijk aan de rechterkant van de motor en 't is een niet vrijlopende kop die het veroorzaakt kan hebben. :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Wat de dealer ook beweert, het is niet de bedoeling dat een motor zo ratelt. Kan je trouwens nog 240's kopen bij de dealer?
Een beetje klapperende zuiger kan, als-ie steenkoud is, nog een 500 meter hoorbaar zijn als je lomp gasgeeft, daarna ook niet meer.
Schudden OK, kan beter, maar het enige geluid wat je mag horen van een warme motor zijn een algeheel zoemend geluid van alle draaiende onderdelen bij elkaar, de kleppen en injector luchtig tikkend, een lichte brom van de uitlaat en de V snaren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Toen ik mijn Polar kocht met een B230f dus, zat er ook te dunne olie in.
Maakte ook zo'n tikkend en bonkend klep geluid.
Er lagen een paar flessen olie in de wagen 1 voor een turbo blok vol synthetisch dus en 1 half synthetisch.
Beide te dun en niet mengbaar
Olie en filter vervangen 10w 40 er in en loopt weer netjes zoals het moet.
Denk een stomme fout van de garage.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2010
Ok, dank!
Dus op naar de dealer. En inderdaad, een 240 kopen met garantie kan nog steeds ;D
Morgen meer nieuws!