Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bovenste radiatorslang wordt +/- niet warm
#11
@jos: als ik de bovenste radiatorslang samen knijp hoor ik bv. nu (bijna koude niet draaiende motor) geen gegorgel. Zal het slangetje maar eens loshalen.
245 DL 1983
Antwoord
#12
de bovenste slang wordt als 1e warm, daar zit nl je thermostaat vóór, de onderste kan lauw worden maar da's vanwege straling, warmteafgifte in de leidingen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#13
Wel, die bovenste slang wordt dus zo goed als niet warm. Ik herinner me nog wel dat een vergelijkbare hoeveelheid koelvlst. in de B20 een klein beetje invloed had op de temperatuurmeter. Bij stilstaan in de file begon de meter pas op te lopen. Meer toeren maken hield hem dan uit het rood. Dat is nu niet aan de orde.
245 DL 1983
Antwoord
#14
wakka schreef:Wel, die bovenste slang wordt dus zo goed als niet warm.

dan vindt je thermostaat het dus in orde en blijft dicht..

wakka schreef:...Bij stilstaan in de file begon de meter pas op te lopen.

klopt, je hebt geen rijwind..

wakka schreef:Meer toeren maken hield hem dan uit het rood.

..dat is bij B18/20's vaak te wijten aan een versleten waterpomp, verstopt koelsysteem, verroeste "drukbuis" in de kop, of een combi van voorgaand..

wakka schreef:Dat is nu niet aan de orde.

Smile !!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#15
@jambon: thnx............ik dacht dat een thermostaat altijd wel open gaat. Niet dus.
245 DL 1983
Antwoord
#16
wakka schreef:@jambon: thnx............ik dacht dat een thermostaat altijd wel open gaat. Niet dus.

..doet ie ook, maar als ie het te koud vindt niet.. een thermostaat Móet niet altijd open, aleen indien nodig, ook al lijkt het je zelf wel nodig...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#17
Ik vind het alleen wat vaag dat de onderste koelwaterslang wel warm is en de bovenste niet, als ik Wakka moet geloven. Dat is raar, het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Je zou bijna denken dat de waterpomp de verkeerde kant opdraait of zo.

OK, het verhaal is als volgt: als je rijdt met een constante snelheid heb je daar X kW vermogen voor nodig. Het motorblok moet dan 4X a 5X kW opwekken. Het rendement is namelijk rond de 20 - 25%. De rest van de verbrandingswarmte van de benzine verdwijnt via de uitlaat en het koelsysteem. In de zomer moet je radiateur ongeveer evenveel vermogen afvoeren als in de winter, onder verder gelijke omstandigheden. Maar met een lage buitentemperatuur is het temperatuursverschil tussen koelwater en rijwind een stuk groter, en is het water dat uit de radiateur komt goed koud. Dus om de boel op temperatuur te houden hoef je maar een veel kleinere stroom koelwater door de radiateur te laten lopen. Dus inderdaad: de slangen van en naar de radiateur kunnen best "koud" aanvoelen, en als de slangen koud zijn, is het koelwater koud en kan het systeem ook weinig druk opbouwen. Zoals al eerder opgemerkt: de symptomen klinken niet echt verontrustend.
Antwoord
#18
WvR schreef:Ik vind het alleen wat vaag dat de onderste koelwaterslang wel warm is en de bovenste niet, als ik Wakka moet geloven. Dat is raar, het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Je zou bijna denken dat de waterpomp de verkeerde kant opdraait of zo.

vóór de bovenste slang zit je thermostaat, die sluit de boel bijna geheel af, op het doorstroomgaatje na..

de onderste slang heeft geen "afsluiter" en die heeft meer contact met het hete langsstromende koelwater, en die wordt dus lauw middels geleiding..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#19
Je auto heeft zeer waarschijnlijk nog een vaste ventilator (op de waterpomp)
En met deze buitentemp's wordt die radiator dus nooit heet .
Laat staan de onderste slang (de uittrede) ...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#20
Allen weer bedankt voor het meedenken.

@edwin: d'r zit een goed werkende viscofan op.

Maar eens wachten op warmere dagen en eens controleren of de slang tussen expansievat en radiateur goed open is.

Het klinkt me heel aannemelijk dat door de kou de thermostaat niet open gaat, het koelwater 'buiten' de motor ook koud blijft en de slangen dus niet echt warm worden. De onderste voelt lauw, de bovenste neemt de omgevingstemperatuur aan.
Maar toch, in de bovenste slang zal toch koelvlst. moeten zitten. Of niet?

Al met al verontrust het me inderdaad niet. Vind het wel bijzonder.
245 DL 1983
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 439 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.124 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 819 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.237 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.641 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.717 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.094 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.620 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.639 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.594 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)