19 December 2010, 12:10
@jos: als ik de bovenste radiatorslang samen knijp hoor ik bv. nu (bijna koude niet draaiende motor) geen gegorgel. Zal het slangetje maar eens loshalen.
245 DL 1983
bovenste radiatorslang wordt +/- niet warm
|
19 December 2010, 12:10
@jos: als ik de bovenste radiatorslang samen knijp hoor ik bv. nu (bijna koude niet draaiende motor) geen gegorgel. Zal het slangetje maar eens loshalen.
245 DL 1983
19 December 2010, 14:00
de bovenste slang wordt als 1e warm, daar zit nl je thermostaat vóór, de onderste kan lauw worden maar da's vanwege straling, warmteafgifte in de leidingen..
19 December 2010, 17:10
Wel, die bovenste slang wordt dus zo goed als niet warm. Ik herinner me nog wel dat een vergelijkbare hoeveelheid koelvlst. in de B20 een klein beetje invloed had op de temperatuurmeter. Bij stilstaan in de file begon de meter pas op te lopen. Meer toeren maken hield hem dan uit het rood. Dat is nu niet aan de orde.
245 DL 1983
19 December 2010, 17:27
wakka schreef:Wel, die bovenste slang wordt dus zo goed als niet warm. dan vindt je thermostaat het dus in orde en blijft dicht.. wakka schreef:...Bij stilstaan in de file begon de meter pas op te lopen. klopt, je hebt geen rijwind.. wakka schreef:Meer toeren maken hield hem dan uit het rood. ..dat is bij B18/20's vaak te wijten aan een versleten waterpomp, verstopt koelsysteem, verroeste "drukbuis" in de kop, of een combi van voorgaand.. wakka schreef:Dat is nu niet aan de orde. ![]()
19 December 2010, 17:42
@jambon: thnx............ik dacht dat een thermostaat altijd wel open gaat. Niet dus.
245 DL 1983
19 December 2010, 17:58
wakka schreef:@jambon: thnx............ik dacht dat een thermostaat altijd wel open gaat. Niet dus. ..doet ie ook, maar als ie het te koud vindt niet.. een thermostaat Móet niet altijd open, aleen indien nodig, ook al lijkt het je zelf wel nodig...
20 December 2010, 07:24
Ik vind het alleen wat vaag dat de onderste koelwaterslang wel warm is en de bovenste niet, als ik Wakka moet geloven. Dat is raar, het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Je zou bijna denken dat de waterpomp de verkeerde kant opdraait of zo.
OK, het verhaal is als volgt: als je rijdt met een constante snelheid heb je daar X kW vermogen voor nodig. Het motorblok moet dan 4X a 5X kW opwekken. Het rendement is namelijk rond de 20 - 25%. De rest van de verbrandingswarmte van de benzine verdwijnt via de uitlaat en het koelsysteem. In de zomer moet je radiateur ongeveer evenveel vermogen afvoeren als in de winter, onder verder gelijke omstandigheden. Maar met een lage buitentemperatuur is het temperatuursverschil tussen koelwater en rijwind een stuk groter, en is het water dat uit de radiateur komt goed koud. Dus om de boel op temperatuur te houden hoef je maar een veel kleinere stroom koelwater door de radiateur te laten lopen. Dus inderdaad: de slangen van en naar de radiateur kunnen best "koud" aanvoelen, en als de slangen koud zijn, is het koelwater koud en kan het systeem ook weinig druk opbouwen. Zoals al eerder opgemerkt: de symptomen klinken niet echt verontrustend.
20 December 2010, 08:42
WvR schreef:Ik vind het alleen wat vaag dat de onderste koelwaterslang wel warm is en de bovenste niet, als ik Wakka moet geloven. Dat is raar, het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Je zou bijna denken dat de waterpomp de verkeerde kant opdraait of zo. vóór de bovenste slang zit je thermostaat, die sluit de boel bijna geheel af, op het doorstroomgaatje na.. de onderste slang heeft geen "afsluiter" en die heeft meer contact met het hete langsstromende koelwater, en die wordt dus lauw middels geleiding..
20 December 2010, 09:14
Je auto heeft zeer waarschijnlijk nog een vaste ventilator (op de waterpomp)
En met deze buitentemp's wordt die radiator dus nooit heet . Laat staan de onderste slang (de uittrede) ...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
20 December 2010, 11:49
Allen weer bedankt voor het meedenken.
@edwin: d'r zit een goed werkende viscofan op. Maar eens wachten op warmere dagen en eens controleren of de slang tussen expansievat en radiateur goed open is. Het klinkt me heel aannemelijk dat door de kou de thermostaat niet open gaat, het koelwater 'buiten' de motor ook koud blijft en de slangen dus niet echt warm worden. De onderste voelt lauw, de bovenste neemt de omgevingstemperatuur aan. Maar toch, in de bovenste slang zal toch koelvlst. moeten zitten. Of niet? Al met al verontrust het me inderdaad niet. Vind het wel bijzonder.
245 DL 1983
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|