Topics: 3
Wie zet me op het spoor van de oplossing?
Dit gebeurde me:
Ik rij zo'n 45km en vind de dashboard verlichting erg schemerig (accu leeg?) Zet na 20km de auto stil. Ben 2 uurtjes weg en start de auto weer. Gewoon starten maar verlichting blijft schemerig.
Rij 25km ga tanken, alles uit, en na het tanken start ik weer, tenminste dat probeer ik.... Totaal geen stroom.. lampjes doven en 't is over...
Vriend gebeld met V50,kabels eraan, even wachten starten... Nix! tik,tik,tik,rrrrrrrrtik, rrrrrrrtik....
Komt er een vrouw(!) bij staan met een dikke BMW en stelt voor om haar startkabels erbij te hangen. Zo gezegd, zo gedaan!
STARTEN LOPEN!
de wagen heeft een nachtje gestaan (NIET aan de oplader) en vanmorgen was het starten en lopen. Alle controlelampjes branden, dashboard verlichting doet het prima...
Ik snap het niet want geloof niet dat de accu in 5km (vanaf het starten met kabels) zomaar weer bijgeladen is.
Wie geeft input om dit probleem op te lossen?
245 DL 1990<br />2CV6 1985<br />2CV6 1986<br />Traction Avant 11BL 1954 (gestolen)<br />LowRider 2004 (fiets)
Topics: 17
Meet met draaiende motor de spanning bij de accu of de accu goed wordt bijgeladen moet minimaal 13,8 volt zijn.
Is die spanning te laag of wisselend vernieuw dan spanningsregelaar
Topics: 289
5 km kan genoeg zijn als idd de dynamo/spanningregelaar doet wat ie moet doen.. Onder 9 volt start ie niet, want dat heeft de startmotor nodig, dan is de accu dus nog niet leeg..
idd meten, tussen 13.8 en 14.2 is de bedoeling. Meet na een uur de accuspanning, en ook de volgende ochtend.. Als ie op 12 of iets daar onder aangeeft wordt het tijd voor een nieuwe, en hoe kouder het wordt neemt de capaciteit af..
kies dan meteen een zwaardere uitvoering die nog in de accubak past..
Heren bedankt! Ik ga het even laten nameten want ik heb geen spanningsmeter... :-[
Laat weten of dit de oplossing is..
245 DL 1990<br />2CV6 1985<br />2CV6 1986<br />Traction Avant 11BL 1954 (gestolen)<br />LowRider 2004 (fiets)
Topics: 5
Het zou ook kunnen dat je accu polen geen goed contact maken ,dus loshalen opschuren en weer goed vast zetten.
nou, liever niet meteen schuren, als de klemmen in orde zijn steekt de pool net boven de klem uit en istie niet helemaal gesloten, zo niet, losdraaien en iets openbuigen met een grote schroevendraaier, (eigenlijk is daar een echte accupooltang voor maar heeft bijna niemand..) De polen goed zuiver maken en helemaal onderaan, op het accudeksel een klein beetje vaseline, de klem vervolgens helemaal tot onderaan toe aandrukken en vastdraaien, en vast is vast..! als ie dan nog helemaal dicht is dan een nieuwe er op, anders ben je nooit zeker van een volledig contact.
Bovenop ook een beetje vaseline..
even bij de garage geweest en de boel laten meten... Er wordt niets bijgeladen dus de dynamo is gestorven...
Of??? [iemand andere opties?]
Topics: 85
Hoezo gestorven? Je kan gewoon de koolborstels/spanningsregelaar (Ã
Ã
n geheel) vervangen, twee schroefjes, en dan gaat-ie weer min. 200.000 km mee.
Eigenlijk is dat gewoon onderhoud. Dit ding:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...hju12khq30
Maar VOMD, Scandcar en de automaterialenzaak om de hoek hebben hem ook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 17
Ik heb het probleem dat de laadspanning die ik meet 13,7 is dus net geen 13,8 nu levert het nog geen echte problemen op maar op het metertje op het dashboard zie ik steeds vaker dan er nog maar 12,4 V gemeten wordt vroeger 13,7 V. De koolborstels zijn nog voldoende. Nu ben ik naar dealert geweest voor nieuwe spanningsregelaar. De beweerde dat als de koolborstels nog voldoende zijn het anker van de dynamo versleten is.
Dus dynamo (bijna) overleden???? Of zou het toch de spaningsregelaar kunnen zijn????
Het anker heb ik nog niet kunnen bekijken.