Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Hallo,
Ik wil de achterste draagarmbussen vervangen en heb daarvoor een pers in elkaar gezet.
Nu krijg ik er met geen mogelijkheid beweging in. De bus zit muur vast.
Ik heb de boel een nacht laten soppen in WD40.
Nu lees ik in diverse posts dat het met een pers vrij makkelijk moet gaan.
Ik geen idee hoeveel kracht er nodig is. Gewoon met ringsleutels? Of sleutels verlengd met een stuk pijp?
Helaas had ik geen 8.8 bout maar heb een suk draadeind M12 gebruikt. Na 2 keer de boel aan barrels
gedraaid te hebben zal ik waarschijnlijk toch een goede bout moeten zoeken maar betwijfel of ik het
alsnog loskrijg.
Wie heeft er nog een tip? (liefst zonder zagen en breken)
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Acetyleen?
Heb je deze tool in elkaar gezet? Ze gebruiken een fijne draad grade 8, lijkt me een goed idee, wordt dan 10.9 MF. Schijnt ook dat de bussen taps toelopen, dus maar naar Ã
Ã
n kant wegkunnen.
http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/vo...g_tool.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dit klusje heb ik onlangs ook gedaan bij mijn 244.
Ik heb de bussen twee keer doorgeslepen met een dunne schijf, dicht langs de steun aan de as.
Daarna met een beitel een deukje geslagen in de oude bus.
Daardoor kon hij draaien in de steun.
Hierdoor kon ik de bus verder draaien en verder doorslijpen totdat het midden eruit viel of helemaal te verbuigen was.
ps. De tool op die site is wel heel gaaf!
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Bedankt.
Het is gelukt! ;D
Inderdaad met een 8.8 bout met fijn draad ging het prima.
Het is vooral het eerste stuk wat een beetje kracht nodig heeft maar dan gaat de bus er met gemak uit.
Zodra de bus los is uit het eerste oog komt 'ie er met wat gewiebel makkelijk los uit de tweede.
Daarna met een staalborstel op een boornachine de ogen schoongemaakt. Nieuwe plaatsen is een
fluitje van een cent. Gewoon de pers andersom gebruiken.
Dit is mijn pers:
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Is die echt hetzelfde als
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=803
De buitendiameter van de Superflex bus ziet er een stuk kleiner uit dan de binnendiameter van de buitenste bus van het plaatje hierboven.
Of is dat gezichtsbedrog?
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Ik heb bewust niet gekozen voor pur. Ik heb op diverse sites de voor en tegens gelezen en met name het comfort ben ik erg aan gehechtk.
Natuurlijk weet ik niet hoelang de originele bussen meegaan maar met een pers is het vervangen echt een klusje van niks dus ik zie wel
over een paar jaar.
Verder heb ik bij diverse leveranciers Scantech bussen in handen gehad en dit is zeker niet de kwaliteit van origineel. Ook hierover is op
deze site en andere het nodige geschreven. En voor het prijsverschil hoefde ik het niet te laten. Origineel was 14 kr, ca. 1,40 euro
duurder. Zie hier:
http://volvo2.homestead.com/RTA.html Mijn bussen zien er uit als de linker bus op de tweede foto van boven. En hier:
http://volvolvo.nl/forum/topic,8384.15/
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden