Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
1 April 2016, 21:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 April 2016, 21:15 door Marc1970.)
Van APK wege moet ik die fijne rubberbussen uit de achterste draagarm vervangen. Heeft iemand een handig (min of meer kant en klaar, algemeen verkrijgbaar) voorwerp wat ik bij wijze van stempel kan gebruiken voor in mijn geimproviseerde persgereedschap (bestaande uit bouten en moeren).
Op deze wijze gaat het ongeveer gebeuren:
http://www.williammaloney.com/LandRover/...shings.htm
Deze zocht ik, is nu vreemd genoeg vertaalt in het Noors:
http://home.lyse.net/brox/TrailingArmBushings.html
En wat ik me ook afvroeg, die bussen zijn taps, betekent dat dat ze na 1 cm duwen los in hun gaten hangen of blijven ze het hele eind tot de laatste cm klemmen?
Iemand nog voorkeuren/meningen over de kwaliteit van originele/Boge/Febi/merk X bussen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Boge en Febi maken in het algemeen geen slecht spul.
Merknamen met de letters Scan of Swedish zijn minder als ik zo hier en daar de ervaringen lees.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb ze compleet gesloopt omdat uitpersen geen optie meer was. En idd, ze lopen taps toe, alhoewel ik er helaas eentje tegenkwam die dat foutief niet was, en halverwege niet verder kwam, da's erg fijn om achter te komen. Soortgelijk persmateriaal heb ik wel zelf gemaakt, maar vraag me niet waar het gebleven is helaas..
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Weet je toevallig nog welk voorwerp je gebruikt hebt aan de duwkant? Die sites gebruiken een 2" einddop van waterleiding, maar dat snap ik niet helemaal, 2" is 50,8 mm en die bus is 57 > 55 mm taps.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:Weet je toevallig nog welk voorwerp je gebruikt hebt aan de duwkant? Die sites gebruiken een 2" einddop van waterleiding, maar dat snap ik niet helemaal, 2" is 50,8 mm en die bus is 57 > 55 mm taps.
dat heb ik idd zo gedaan, dop nog wezen halen hier om de hoek, verder draadeind van het dikere soort en eigenlijk alles wat ik maar kon vinden om het complot te maken.. uiteindelijk lukte het wel..
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou de oude bus is eruit. Mijn zelf bij elkaar gescharrelde pers heeft het niet overleefd, het begon meer op materiaalbeproeving te lijken dan persen. Na een aantal gebogen stukken staalplaat en een dolle M12 bout maar overgegaan op de beproefde tuindersmethode van 'sla er net zolang deuken in tot het los is'. Heb ik toch nog wat geleerd, van mijn vader.
Oude bus bleek niet eens helemaal gaar (zat nog 1/3 vast ongeveer), maar ja hoe laat je dat zien aan de keurende instantie als die 5 km verderop zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Fototje en weer terug meppen.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het oorspronkelijke plan, ik vond het nogal nifty, de hele pers is gemaakt uit dezelfde steigerpijp en een stuk basketbalbord:
Een kleine inzinking en een verfrissende beitel- en hamerpartij later:
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
hoezee..! tja basketballbord, dan wordt het wel heel makkelijk ntl..!