Topics: 35
Wel, ik heb het eens laten vallen bij de garagist, of het de viscofan kon zijn (ik had op dit forum er ook al es iets over gelezen), maar die reageerde hel verbaasd over het feit of er bij dit vroege model al een visco in zat. Hij dacht van niet. En ik weet het ook niet, ik weet niet sinds wanneer Volvo de visco beginnen gebruiken is ???
EDIT: volgens mij zit er toch idd geen viscofan op, maar is dat er ÃÂÃÂn die altijd meedraait.
Ik herinner me alleszins niet dat ik al heb mogen genieten van dat blazende geluid.
Topics: 3
goeiemorgen
ik heb hetzelfde probleem als jou gehad en dacht dat sensor kapot was of de temperatuur gewoon te hoog.
maar ik heb dat nagetest met een temperatuur meter en was het gewoon normaal.
daarbij had ik ook een tijdje dat het knipperlicht te snel knipperde.
ben ik een tijdje aan het zoeken geweest.
bleek dat er veel roest bij de zekeringen zaten.
ik heb toen even de accu losgekoppeld en met een koperborstel en schuurpapier roest weghaald, ook de zekeringen voorzichtig geschuurd.
ook heb het dashboard na gecontroleerd dat leek wel goed.
naderhand een test ritje gedaan.
eerst knipperde het knipperlicht weer normaal
tankmeter stond lager dan normaal
en temperatuur meter stond weer op neutraal
het heeft er denk ik mee te maken dat dit hele weerstandgevoelig instrumenten zijn en een beetje roest kan als iets veranderen .
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Zekeringen en -kast eens opschuren kan idd nooit kwaad! Daar zal ik ook eens werk van maken. Bedankt!
Topics: 14
Rubicon schreef:Wel, ik heb het eens laten vallen bij de garagist, of het de viscofan kon zijn (ik had op dit forum er ook al es iets over gelezen), maar die reageerde hel verbaasd over het feit of er bij dit vroege model al een visco in zat. Hij dacht van niet. En ik weet het ook niet, ik weet niet sinds wanneer Volvo de visco beginnen gebruiken is ???
EDIT: volgens mij zit er toch idd geen viscofan op, maar is dat er ÃÂÃÂn die altijd meedraait.
Ik herinner me alleszins niet dat ik al heb mogen genieten van dat blazende geluid.
Wel vreemd, bij mijn B19A in de 245DL '77 zit wel een viscofan op ??? Als je zo'n fan hebt, dat geel gekleurd is, heb je idd geen viscofan
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Gideon schreef:Wel vreemd, bij mijn B19A in de 245DL '77 zit wel een viscofan op ??? Als je zo'n fan hebt, dat geel gekleurd is, heb je idd geen viscofan
Een gele it is, indeed.
Zal er wel eens een zwiep aangeven to be sure
Trouwens, iemand een idee waarom er in de ene wàl een visco zit en in de andere niet? Is het met modellen/bouwjaren gerelateerd, of pure willekeur? Mijn 242 is wel in België van de band gerold, en kan dat al e.e.a. verklaren?
Rubicon schreef:Rob schreef:Weet je zeker dat het niet de sensor en/of meter is?
En hoe hebben ze bij de garage die 90ð gemeten?
De watertempmeter in mijn Ama was ook overleden en ik heb zo'n extra metertje gekocht (digitale watertemperatuurmeter van Equus )
Geen fancy ding of zo, maar je weet tot op de graad nauwkeurig wat nu je temp is.
Misschien een idee om zoiets op de kop te tikken (eventueel sensor in de koelwaterslang ipv in het blok)
Je mag mijn setje wel lenen; Amazon ligt toch uitelkaar voor revisie.
Moet ik alleen even de sensor uit het blok draaien, kleine moeite.
Sensor is gecontroleerd geweest, ook even (tijdelijk) vervangen door een nieuwe. Gaf geen enkel verschil. Ik heb die nieuwe wel niet kunnen testen bij een echt lange rit (waarin de temp het duidelijkst oploopt).
De bedrading van de meter is gecontroleerd, ook dat 'blokje' achter het dashboard. Wat kan er nog aan de meter schelen?
Ik weet niet precies waar die 90 (eigenlijk 80-85ð) precies gemeten is. Ergens buiten aan het blok, alleszins niet rechtstreeks IN de motor. Als ik er nog eens langsga, zal ik dat eens navragen. Het lijkt me ook handig dat ik zelf ergens een temp.meter ofzo op de kop tik om het eens na te meten op een moment de wijzer ÃÂcht (bijna) in het rood staat - en niet wanneer ie maar op 2/3 staat wanneer in de garage getest wordt. Op welke plaats kan je het beste meten?
Bedankt Rob, dat hou ik gedachten. Hoe heb jij e.e.a. geïnstalleerd? Mijn technische kennis staat echt in de kinderschoenen 
Iemand hier nog een antwoord op? Hoe, waar en met wat kan ik het best zelf de temperatuur nameten (ik heb echt nul kennis hieromtrent).
Oja, ik heb inderdaad een gele, vaste fan. Hij beweegt dus niet als ik er aan probeer te draaien.
Topics: 82
Als de meter bij 90 graden 2/3 stond en uitslaat als je de sensordraad aan de massa legt dan zou ik niet langer twijfelen aan de meter. De motor raakt gewoon oververhit door iets.
Je hebt alles al gecontroleerd op verstoppingen, nu rest nog de waterpomp (en de aandrijving daarvan, maar dat zal je mannetje wel nagezien hebben). Nakijken kost je hooguit een pakkingsetje.
Te veel warmteproduktie kan ook. Misschien loopt de motor te arm bij hogere toeren, geeft ook een hoop extra hitte. Uitlaat deels verstopt? Warme luchtinlaat vast op 'warm' (alu slang weghalen)?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt Marc,
Ik heb inmiddels een radiateurcleaner in huis gehaald om alsnog de radiateur eens goed schoon te maken. Tot nu toe is het bij doorspoelen gebleven. Ik verwacht er niets meer van, maar dan kan ik ook deze piste volledig afsluiten.
Ook een nieuwe waterpomp (ebay) ligt alvast op de plank. De warme luchtinlaat kan ik zelf nog wel nakijken, maar hoe controleer je in hemelsnaam een verstopte uitlaat?
Ik ben van plan om na het carrosseriegebeuren de Volvo terug bij de garage langs te brengen voor een vervolg op het temperatuurvraagstuk. Dan moet de portemonnee wel eerst weer wat bijgevuld zijn, want die zal aardig geplunderd zijn door het carrosseriebedrijf, schat ik  Ik zal jouw tips oplijsten en dan moet de garagist maar checken of de waterpomp (ik weet niet in hoeverre dat al gecontroleerd is, de laatste keer had hij nogal wat tijdgebrek) en afstelling idd nog ok zijn. Ik kan dan ook evt afspreken dat ik eerst de motor goed warm rijd (met de naald tegen het rood) en dat ie dan ter plekke de werkelijke temp. kan nameten.
Topics: 82
Naaaah, ik denk eigenlijk niet dat de uitlaat verstopt raakt of het mengsel te arm maar als de koeling in orde is moet er toch een andere oorzaak gezocht worden. Dat worden allicht wat buitenissige toestanden.
Jammer dat je niet zelf sleutelt, 't is echt goed te doen en maakt je een stuk onafhankelijker (qua tijd en geld). Maar goed, een waterpomp vervangen is nog betaalbaar, zal een uurtje duren.
Dit probleem had je niet in de winter begrijp ik? Is wel logisch, de motor geeft iets minder warmte af en vooral de koeling kan het beter kwijt.
Stabiliseert de temperatuur na een poos plankgas of ben je niet zo ver gegaan?
Die aluminium slang kan je zowiezo missen, de motor heeft in ons subtropische klimaat geen voorverwarmde lucht nodig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Mja, ik zou niets liever willen dan zelf sleutelen hoor. Maar helaas ontbreekt de (voor)kennis en heb ik nogal wat last van drempelvrees. De thermostaat vervangen en de radiateur doorspoelen was voor mij al een hele overwinning. Ik zou maar wat graag de waterpomp zelf vervangen, maar zou me toch veiliger voelen met wat begeleiding. Jammer dat ik niemand in mijn omgeving waarmee ik dingen samen kan doen.
Ik was al ooit eens van plan om een soort oproep te lanceren op 't forum, waarbij de leken onder ons de gelegenheid krijgen om de belangrijkste punten van onderhoud bijgebracht te worden onder begeleiding/voordoen van de kenners. Eigenlijk moet ik dat gewoon eens doen
Ik heb 't probleem in de winter niet opgemerkt. Maar op dat ogenblik was het flink aan het vriezen, waardoor de buitentemperatuur alleen al de motor koel hield natuurlijk. Ofwel bestond het probleem toen nog niet eens. Ik kan er dus niet van op afgaan.
|