Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 December 2016, 21:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 December 2016, 21:03 door Marc1970.)
Mijn broer heeft ook een 240, geweldig etc, maar nu wil het stationair niet meer onder de 1000 rpm. En gaat soms richting de 2000. We hebben al van alles geprobeerd uiteraard. Gasklephuis en stationair regelklep schoongemaakt, afgesteld, valse lucht gecontroleerd, brandstofdrukregelaar vervangen, stekker ECT sensor los en vastgemaakt (dit maakte niks uit zelfs met de stekker los). ALs ik de slangen naar de stat. regelklep dichtknijp, gaat het stationair naar 500 rpm en de motor slaat af, zoals het hoort.
Enige wat goed werkt is de regelklep omzeilen en het stationair met de gasklep afstellen, ouderwets. En als we de motor starten zonder luchtmassameter, draait-ie keurig op de noodloop. Het mechanische en ontstekingsdeel is in orde.
Mijn conclusie hieruit is dat de computer zelf het stationair zo hoog regelt, dankzij een foute input ergens. Maar welke? De ECU hebben we omgewisseld, andere ECU reageert net zo gek. Op de een of andere manier lukt het me niet om systematisch dit probleem uit te pluizen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 262
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Misschien een andere lmm proberen ? Of wellicht geeft de lamda sonde verkeerde waarden ?
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 42
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2016
Weet je zeker dat de stationaire regelklep goed is? Ik had met hetzelfde euvel deze ook schoongemaakt. Alles gecontroleerd. Toch maar een nieuwe gekocht bij Scandix. En verholpen!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die twee dingen moeten nog. De regelklep had ik er nog 1 van liggen van een normaal draaiende motor, die deed precies hetzelfde.
We vonden nog een gescheurde slang bij de carterontluchting, maakte niks uit, en de gasklep was baggervet, geen verandering. Meeste problemen reageren toch wel ergens op maar dit blijft stoicijns dooremmeren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 42
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2016
dan is regelklep uitgesloten idd. Lastig!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Wordt het uitlastspruitstuk loeiheet, of de kat roodgloeiend? Is de slang naar de stappenmotor schoon en goed door te blazen?
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2014
Ik zou de luchtmassameter eens goed schoonmaken. Als die niet mooi gangbaar is zakt de motor niet terug naar de srationairloop.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb totaal niet het idee dat ie te rijk loopt, of te heet, het zeg maar mechanische stationair was wel aan de rijke kant bij de CO (we zijn natuurlijk bezig voor een APK) maar niet dramatisch. Gewone uitlaatdampen.
Maar ik heb wel gedacht dat er ergens benzine teveel inkomt, en dat de ECU op basis van de lambda daar lucht bij gaat regelen. Behalve brandstofdruk en injectieduur is daar niks aan te variëren.
We moesten toch de ontsteking maar s gaan bekijken, de bougies hebben ons al eens behoorlijk gefopt schiet me ineens te binnen (toen liep ie helemaal niet meet stationair). De luchtmassameter is weinig tot niks aan schoon te maken, is een simpele gloeidraad met gaasfiltertje ervoor. We gaan er een andere voor zoeken, just in case.
En misschien nog maar eens investeren in een nieuwe lambada sonde. Ik los problemen liever op zonder nieuwe onderdelen gooierij maar dit is hardnekkig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Jeetje, kom jij er een keer niet uit.
Staat de nokkenas op tijd?
1 tandje verkeerd en alles is net een beetje ontregeld.
De stekker van de stappen motor ook nog schoon en heel?
Elektrisch gaat er niet zo veel stuk heb jij eens laten weten.
Tis meestal slechte contacten corrosie en massa problemen.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja vreemd. Helaas is dit probleem langzaam ontstaan, en niet waar ik bij was ook nog, ik hobbel er maar een beetje omheen en achteraan. Maar een verspringende tandriem zou iedereen toch opvallen.
Stekkers zijn echt wel OK en de massakabels zijn allemaal solide en vast. Behalve dat de ECT sensor niks uitmaakt, dat klopt niet. Er was geen verschil tussen stekker los (dan zou de ECU een waarde van -20 of zo moeten pakken) of stekker kortgesloten (dan zou het 120 boven nul zijn) de motor draaide hetzelfde.
De foutcodes, die moeten we ook nodig eens uitlezen. Ik bedoel, in het echt ben ik lang niet zo systematisch als op papier.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969