Berichten: 19
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2018
Volgens mij wordt mijn blok niet warm genoeg. Wijzer temperatuur aanduiding komt niet tot aan de helft. Klopt dat? Ik denk er daarom aan om een nieuwe thermostaat te plaatsen omdat ik het vermoeden heb dat er een te koude thermostaat in zit. Nu zijn er verschillende te krijgen voor mijn B19A motor. Welke kan ik het beste plaatsen? Van 87/88 of 92 graden?
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Die van mij staat al jaren net onder de helft. weet niet beter of dit hoort zo. Als het een horloge was stond ie op - zeg maar - 00:43 uur. Zou ik mij niet druk over maken.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In mijn 240 ook, net onder de helft, behalve bij lang bergop gassen in Frankrijk, prachtig. Er zit een hoop reservecapaciteit ook weer in de koeling, geweldig. Maar, de 92 graden zou theoretisch een paar procent zuiniger lopen.
Deze kan wel wat meer druk op de ketel geven, maar daar kan je ook nog weer een stevigere 1,5 bar overdrukdop voor kopen. Of je antieke radiators en slangen dat leuk vinden, kan ik van hieraf niet zien natuurlijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
5 February 2019, 21:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 February 2019, 21:39 door Grey240Polar.)
(5 February 2019, 00:02)Maarten245DL schreef: Volgens mij wordt mijn blok niet warm genoeg. Wijzer temperatuur aanduiding komt niet tot aan de helft. Klopt dat? Ik denk er daarom aan om een nieuwe thermostaat te plaatsen omdat ik het vermoeden heb dat er een te koude thermostaat in zit. Nu zijn er verschillende te krijgen voor mijn B19A motor. Welke kan ik het beste plaatsen? Van 87/88 of 92 graden?
Je kunt ook even de huidige thermostaat eruit halen en kijken welke temperatuur er in het metaal staat. Ik gok op 88, want dat is standaard voor deze motoren.
Als de thermostaat niet meer goed sluit, dan duurt het erg lang voordat de kachel gaat werken, dus zolang die gewoon normaal op tijd op temperatuur komt lijkt me de thermostaat OK.
Het wijzertje in het dashboard is maar een indicatie, en niet bepaald gecalibreerd. Er zijn niet voor niets geen waarden vermeld.
Ook leuk om te weten: die temp meters in de oudere redblocks (je weet wel, die met ether gevulde buisjes die het wijzertje deden bewegen) fluctueerden vrolijk mee met de motortemperatuur. Dit is normaal, maar omdat het voor de meeste bestuurders onnodig zorgwekkend was worden al heel lang (sinds 70er jaren?) de elektronische meters rondom de normale temp gedempt. D.w.z. dat de naald stil blijft staan, ook al fluctueert de koelwatertemperatuur. Pas als de temperatuur duidelijk hoger wordt dan gewenst gaat de naald verder omhoog richting rood bewegen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
http://cleanflametrap.com/tempFaker.html 1986 volgens Art. Zou ook een USA dingetje kunnen zijn (consumenten daar snappen nog minder van auto's dan hier), de naald in mijn 240 lijkt redelijk soepel en subtiel langs alle standen te bewegen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Maar tegelijkertijd wil die consument metertjes zien en noemt de waarschuwingslampjes "idiot lights"...
Ik heb eens opgelet tijdens het rijden, mijn temperatuurmeter doet exact hetzelfde als Nicolaas H beschrijft.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47