Berichten: 105
Topics: 42
Lid sinds: Oct 2017
Ik zit met een vreemd probleem. Wanneer de auto warm is gereden en ik sta bijvoorbeeld bij een stoplicht, dan loopt de motor vrij hoog stationair. Soms 1100, soms 1500 toeren. Het gebeurt echter niet altijd dat is het vreemde.
Ik zat te denken aan vacuumlekken, stappenmotor stationair, gasklep of temp zender
Geen vacuumlekken aanwezig
Stappen motor werkt goed (getest op de werkbank en schoongemaakt)
Gasklep ook getest op de werkbank
Temp zender vergelijkt met een nieuwe, wijkt paar honderd ohm af van nieuwe, maar wel met gelijke schaal. Deze maar vervangen door nieuwe, maar dit maakte geen verschil.
Het enige vreemde wat ik nog merk is het volgende: Wanneer ik de auto opnieuw start met warme motor, dan is het toerental vaak (niet altijd) weer normaal. Wanneer ik dan de stekker van de stappenmotor eraf trek, dan zou het toerental moeten zakken (klep gaat dicht) In mij geval gaat het toerental juist omhoog (richting de 1100/1500) wanneer ik de stekker er daarna terug op zet, dan blijft het toerental hoog.
Iemand een idee?
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Dat ligt waarschijnlijk aan de gasklep die niet goed sluit; daardoor komt er teveel lucht in het mengsel en gaat de motor te veel toeren maken.
In dit artikel komt het afstellen van de gasklep voorbij: https://volvolvo.nl/thread-14382.html?hi...=toerental
Succes!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 April 2020, 21:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 April 2020, 21:31 door Marc1970.)
Kijk nog s in de klep, die heeft een ronddraaiend schuifje, wat open staat in de ruststand, vandaar dat ie zonder stekker hoge rpm draait.
ALs het klepje gaat werken, draait ie voorbij 'dicht' weer naar 'open', en dat gedeelte regelt het stationair.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
22 April 2020, 05:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 April 2020, 05:25 door Grey240Polar.)
(21 April 2020, 20:20)TeunTimmermans schreef: Ik zit met een vreemd probleem. Wanneer de auto warm is gereden en ik sta bijvoorbeeld bij een stoplicht, dan loopt de motor vrij hoog stationair. Soms 1100, soms 1500 toeren. Het gebeurt echter niet altijd dat is het vreemde.
Ik zat te denken aan vacuumlekken, stappenmotor stationair, gasklep of temp zender
Geen vacuumlekken aanwezig
Stappen motor werkt goed (getest op de werkbank en schoongemaakt)
Gasklep ook getest op de werkbank
Temp zender vergelijkt met een nieuwe, wijkt paar honderd ohm af van nieuwe, maar wel met gelijke schaal. Deze maar vervangen door nieuwe, maar dit maakte geen verschil.
Het enige vreemde wat ik nog merk is het volgende: Wanneer ik de auto opnieuw start met warme motor, dan is het toerental vaak (niet altijd) weer normaal. Wanneer ik dan de stekker van de stappenmotor eraf trek, dan zou het toerental moeten zakken (klep gaat dicht) In mij geval gaat het toerental juist omhoog (richting de 1100/1500) wanneer ik de stekker er daarna terug op zet, dan blijft het toerental hoog.
Iemand een idee?
Dit klinkt bekend, vooral als er na goed warm rijden zeker een uur of drie/vier/vijf (maar niet heel veel langer ) werd geparkeerd, dan liep de motor netjes 750 rpm (B200F). Korter of veel langer parkeren en het was weer hoger.
Bleek bij die auto toch vervuiling van de stationairklep te zijn.
Heb je de gaspositieschakelaar ook getest?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 105
Topics: 42
Lid sinds: Oct 2017
Ik zal de gasklep eens proberen op de officiële manier ff te stellen, jullie horen het nog!
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
23 April 2020, 21:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 April 2020, 21:51 door Grey240Polar.)
Gasklep(huis) moet je eerst schoon maken voordat je gaat stellen.
En de de gaspositieschakelaar kun je eenvoudig testen zonder meter. In de diagnostische unit van de LH2.4 Jetronic zit nl. een testfunctie voor die de schakelaar.
In de service manual die je hier kan downloaden staat precies beschreven hoe.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
25 April 2020, 09:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 April 2020, 09:46 door Grey240Polar.)
Alsof de duivel ermee speelt heb ik nu hetzelfde probleem als Teun. En omdat het al een tijdje op komst leek had ik de stationairklep reeds enkele malen schoon gemaakt, echter zonder blijvend resultaat.
Op brickboard.com kwam ik net deze thread tegen. IAC = Idle Air Control valve, oftewel de stationairklep.
I.t.t. wat ik dacht zitten in die dingen gewoon koolborstels en een commutator of sleepring die op elkaar inslijten en op een gegeven moment problemen gaan veroorzaken.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Art zegt dat er in de 2.4 IAC juist geen commutator zit, of brushes, het is namelijk een stappenmotor.
Maar goed de Amerikanen krijgen alles stuk in no time, die klep die je daar ziet bijvoorbeeld zit vol krassen van iemands schroevendraaier. Dat is niet goed voor de IAC.
Vullen met wasbenzine en lekker heen en weer schudden, wattenstaafjes, tandenstokers, elk gruizeltje zwart moet eruit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
(25 April 2020, 20:50)Marc1970 schreef: Art zegt dat er in de 2.4 IAC juist geen commutator zit, of brushes, het is namelijk een stappenmotor.
Maar goed de Amerikanen krijgen alles stuk in no time, die klep die je daar ziet bijvoorbeeld zit vol krassen van iemands schroevendraaier. Dat is niet goed voor de IAC.
Vullen met wasbenzine en lekker heen en weer schudden, wattenstaafjes, tandenstokers, elk gruizeltje zwart moet eruit.
Vooruit dan, nog één keer dan. Net met wasbenzine, remmenreiniger en wattenstaafjes bezig geweest.
Even afwachten hoe het gaat, of de klep nu ook meer dan een week goed blijft of ik toch eens geld wil gaan uitgeven aan een nieuwe. Op een labvoeding vind ik dat de klep wat te ongelijkmatig beweegt met op en neer gaan van de spanning. Nu doet het een beetje onregelmatig "hakerig" aan (en nee, het ziet er niet uit als het "stappen" van een stappenmotor), ook na het schoon maken, dus ik verwacht er eigenlijk weer geen langdurig resultaat van.
Tweedehands ca. € 35. Nieuwe reproducties kosten ca. € 70 en een nieuwe Bosch is rond de € 170.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met die reproducties?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Helaas, al dat gepoets heeft niet tot het gewenste resultaat geleid. Soms is zo'n IAC toch aan vervanging toe...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|