Topics: 35
Toen ik laatst de 242 DL weer van stal haalde en er voor het eerst sinds ik 'm opgehaald heb, eens weer een lange rit mee maakte, viel me op dat de temperatuurwijzer behoorlijk hoog opliep.
Hij zit niet in het rood, maar een of twee mm of wat er onder. De hele rit bleef ie min of meer constant op hetzelfde peil staan.
Ik vind 't toch behoorlijk hoog, wat kan er aan de hand zijn?
Er zit voldoende koelvloeistof in het systeem. Eigenlijk zelfs te veel, ik moet er eens een keertje wat uithalen zelfs. Ik kan geen sporen van lekkage zien.
De wijzer loopt gewoon normaal op na het starten, de motor komt netjes op temperatuur, maar na lang rijden stijgt ie geleidelijk tot bijna tegen het rood. Daar blijft ie de hele rit zowat staan. Schommelt dus niet.
Oliepeil moet ik nog eens nagaan, de vorige maal ik checkte stond het nog goed. Zal ik morgen doen.
Is de thermostaat stuk? Of wat anders?
Kan het (veel) kwaad, ik was net van plan er mee zaterdag naar Woudenberg mee te rijden, toch een rit van 2,5 u? :o
Toen ik 'm in februari ophaalde stond de wijzer nog netjes in het midden, maar toen was het natuurlijk nog een flink stuk kouder (tegen 't vriespunt), dus daar kan je ook weinig van zeggen..
Topics: 32
Een thermostaat kost je het meeste niet. Die kan je voor zaterdag nog wel vervangen. Is zo gebeurt.
Als dat het niet is heb je voor de toekomst mooi een reserve.
Check ook even de aarding van je motor. Die kan ook nog al eens tot wat problemen leiden. Vooral ook in temp.meters.
Als je het niet zeker weet kan je simpel even een extra aarding maken tussen je motor en de carrosserie.
Koelvloeistof er uit halen lijkt me niet nodig. Als er te veel in zit zal hij dat er wel via de overstort uitgooien.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Topics: 82
Is dat niet een gevolg van een deels verstopte radiateur? Dat kan je voelen als het goed is, een gedeelte is dan kouder/heter dan de rest.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 17
vast een plakkende thermostaat. Je kunt m schoonmaken, maar een nieuwe kost je een tientje oid en dan kun je er weer 10 jaar tegenaan.
Ik zou niet 2,5u rijden met een meter die tegen rood aanloopt!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
De bruine had hier in het begin ook last van. Het begon zodra hij enkele kilometers op de snelweg zat.
Bij mij was het de waterpomp, maar de radiateur en de thermostaat waren ook niet meer geweldig na 26 jaar (lees: slecht).
Meteen maar alles vervangen, daarna nergens meer last van gehad.
Bedankt voor de tips.
Morgen ga ik met de 242 weg, ik ga dan gelijk eens voelen of de radiator overal even warm is.
Heb al een afspraak met de garage kunnen versieren op donderdag, ben benieuwd.
Topics: 38
Over hoge temperaturen en vooral hoog oplopende temperatuurmeters gesproken.....................
Rij je met de verlichting aan? Doe die dan eens uit en kijk of de meter erop reageert, dat had ik namelijk.
Eigenlijk denk ik dat je thermostaat niet volledig open gaat. (Pas bij lange stukken loopt de temperatuur op en blijft constant en in de winter had je er minder of geen last van)
Ik zou inderdaad starten met een nieuwe thermostaat, de rest kan altijd nog.
Tot zaterdag !
groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Ik heb vandaag wat zitten testen, maar heb je bericht net te laat gelegen, Ruud. Dus niet gekeken of het er wat toe doet om met de lampen op te rijden, zal ik nog eens moeten doen.
Hoe hoger en langer ik in (hoge) toeren rij, hoe warmer het dus wordt. Gaat wel weer netjes naar beneden als ik de verwarming opzet.
Dus stukjes snelweg en regionale wegen. Hij heeft minder last van gewoon stadsverkeer, maar de wijzer zit dan toch ook boven 't midden. Ik heb nu ook nog geen uur aan een stuk stadsverkeer gedaan, dus kan daarmee niet echt vergelijken natuurlijk..
Het zou wel kunnen dat 't de radiator is. Hij wordt niet over de hele oppervlakte helemaal warm. Er zit een koudere zone in het bovenste linkerkwart, gezien als je voor de motorkap staat. Of zou het te maken kunnen hebben omdat daar de darm naar het expansievat zit? Dit zit linksonder zeker? (nouja, eigenlijk rechtsonder.. passagierskant)
Topics: 14
Klinkt als een thermostaat die niet volledig opengaat. Ik heb dat euvel gehad met mijn witte 240. Nieuwe thermostaat erin deed wonderen: temperatuurmeter bleef toen netjes in het midden staan, ook bij hoge toeren / snelheden
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Na uitgebreid testen.. : het maakt niet uit of ik met lichten aan of uit rij, de temp.meter reageert er niet op.
Ondertussen is de thermostaat er uit. Maakt niet zoveel uit in de zomer, werd vroeger blijkbaar constant gedaan.
Wellicht ligt het niet aan de thermostaat, al zal ik eens moeten afwachten wat dat geeft bij lange ritten (zaterdag lijkt me een uitgelezen kans ;D ). Ook zonder thermostaat gaat de meter hangen in de bovenste helft. Mogelijk ligt het dus aan de meter. De monteur heeft de motortemperatuur nagemeten en die zit maar rond de 80 à85ð. Hij bereikt niet eens de 90ð (thermostaat is er ÃÂ
ÃÂ
n van 92ð) ??? Als de meter bij 'n lange rit toch tegen 't rood ga aanzitten, lijkt 't toch aan de meter te liggen.. ???
De radiateur is wsl ook niet de boosdoener. Die dingen gaan niet zo snel verstoppen en het koelwater was toch redelijk zuiver. Blijkbaar is het ook wel een beetje normaal dat het bovenste rechterdeel van de radiateur wat koeler aanvoelt, gezien de aansluiting daar zit.
Nou, ben benieuwd hoe 't gaat aflopen, de rit naar Woudenberg :