Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 245 Turbo [UPDATED 1-10-2011]
we zijn weer een stapje verder.
idd lucht-lekkage; normaal zit er een koppeling in je compressor(van je turbo) met daaraan een slang die naar je wastegate loopt.
Die zit er niet vanwege de turbo+ kit, maar deze was de vader van saint vergeten af te doppen.

Na dat afgedopt te hebben, de intercooler nagekeken (is ook niet helemaal je-van-het meer) en de olie eruit gelopen te laten hebben, alle slangen nagekeken + slangenklemmen aangedraait te hebben, nogmaals een testritje.

Dit ging stukken beter, turbo bouwt netjes druk op (al is het voor het mooie net te weinig), en zodra de motor warm is blijft de auto netjes lopen, ook stationair.

Koud start de auto echter rot, en blijft dan ook niet lopen.

Dus heb even iemand gebeld en die zei het volgende;
Lekkage in het koelwatersysteem; dus er loopt waarschijnlijk koelwater van de koelkanalen door de koppakking de cilinder in.
Dit verklaard waarom hij koud rot loopt, en eenmaal op temperatuur niks aan de hand is.
Tevens verklaard dit waarom het peil van de koelvloeistof wat laag was toen we keken.
(De radiateur is iig NIET lek).

Maar we geven niet op ! ;D

@ticcie; ik zal je zo even terug mailen (als k niet in slaap val); heb het nogal druk momenteel Wink
de camera van een vriendin lag er nog dus die eventjes misbruikt voor wat foto's van het zweedse staal;

[Afbeelding: DSCF0283.jpg]

[Afbeelding: DSCF0287.jpg]

[Afbeelding: DSCF0291.jpg]

[Afbeelding: DSCF0300.jpg]
Ziet er wel strak uit zo! En een boel volvo's om 'm heen doet 'm ook vast goed.

Dat van die koppeling is idd een goeie. ik heb er een afdopmoertje uit een spruitstuk ingedraaid.

Jamer van de koppakking. MAar het schijnt vaker te gebeuren als ie lang stilstaat. Met een beetje pech is het aluminiumvraat..... Koelwater vreet alu weg van je kop als ie lang stilstaat. Gezien bij een andere kop van een turbo. Daar waren de gaten door een alulasser dichtgelast en daarna de kop gevlakt. Maar op marktplaats staat nu een spliksplinternieuwe kop voor E350 (van ene lukas, zou dat de lukas van het forum zijn?).

Zie je mail tegemoet. Heeft geen enorme haast, ben nu met de veerpoten bezig.

Jelmar, ik ben toch wel blij dat ie nu weer wat beter loopt en dat we de oorzaken hebben weten te achterhalen! Super bedankt!! Hopelijk vinden we binnekort de tijd om dat even aan te pakken in een dagje ofzo.

Op de snelweg durfde ik nu ook ietrs meer 'los' te gaan (140 / 150 kort gereden) ondanks de iets te lage turbodruk. Maar dat mocht de pret niet drukken. Dat dat gaatje dicht was kon je echt heeeeel goed merken! Er past ook een bougie in trouwens. Maar het staat raar zo'n bougie in je turbo! :-) Gelukkig had ik de Garrett T3 nog waar de bout nog in zat die ik toen met moeite gevonden had in een bak met een miljoen ouwe schroeven!

Geinig die foto's trouwens!! Hij ziet er best potent uit eigenlijk...al zeg ik t zelf!

@Ticcie: Tja en wat betreft dat aluminiumvraat...maak me niet gek! Ik hoop dat het zo slecht allemaal niet is zeg. De auto sloeg al langer af. Dus wellicht was het al zo toen ik m kocht 3.5jr geleden. Over een kop gesproken: dit is weer een andere dan jij bedoeld of niet?? We proberen m gewoon te lichten en dan de pakking vervangen. We zien wel! Meteen nieuwe distributie +spanrol erop en nieuwe waterpomp die ik nog heb liggen.

(Hey trouwens...je onderschrift klopt niet meer ! 8) ;D)

O en ik denk dat ik die zeldzame en originele turbo+ kit met origineel BOSCH relais wel wil verkopen aangezien ik het nut zelf enigszins in twijfel trek nadat ik eea aangaande de werking van het kitje met Jelmar heb besproken. Dus die ga ik binnenkort uitbouwen. En dan gaat er gewoon een MBC in...en misschien nog wel een dumpvalve erbij ;D ;D Tongue Tongue PSSSSSSJJJJJJHHHHH!!! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
@saint; graag gedaan Wink die kop voor 140 eu is niet duur. (normale prijs eigenlijk).

@ticcie; die gloednieuwe kop is idd van lukas lagerweij Wink mail nog gehad trouwens ?
yes mailtje gehad en mailtje terug ;D

Die kop is een stuk goedkoper. Lijkt me een betere optie. Gebruik voor de koppakking altijd een originele Volvo koppakking of een OE-exemplaar. De leverancier is iets van Elron oid. Zijn stuk sterker dan de imitatievarianten.

Turbo+ kit is wel leuk omdat het origineel is en het enige nut is dat ie de turbodruk beneden de 3700 toeren niet te hoog laat oplopen met alle risico's van dien. Verder idd niet heel nuttig.

Ik heb trouwens een control bypass valve gekocht voor E25 (van een Audi TT 1.8turbo, die schijnen het beste te zijn). Die houdt je turbo op toeren en zorgt voor drukaflaat bij overschakelen, maar zonder dat PSSSTHH geluid. (hoeft van mij niet, maar is maar net wat je wil_).
@Jelmar; maar denk je dat ik die kop moet kopen of zullen we gewoon de eigen kop proberen te gebruiken? (liever wel wat mij betreft qua €€ natuurlijk)

Echt super vanmorgen. Met steenkoude motor gelijk aanslaan bij de eerste slag en blijven lopen normaal op 4 cilinders zonder horten of stoten. HEERLIJK!! Dus misschien valt t allemaal wel mee met die koelvloeistoflekkage/koppakkinglekkage. Even blijven testrijden denk ik voorlopig.
@saint; een extra kop is handig, maar ik denk niet noodzakelijk. wacht het een weekje af.
en hou de bougies in de gaten Wink

@ticcie; die cbv van een 1.8T doet precies hetzelfde als die van een 740; alleen die van een 740 kan je netter installeren omdat daar een steuntje bij zit, zodat je hem netjes aan de kop vast kunt maken.

Even wat anders; ik weet niet hoe je het doet met je carterontluchting, maar ik raad je een olie catch tank aan.
saint heeft gister wel gezien waarom Wink
idd, ik wacht nog even met een andere kop. Ik zit ook niet echt dik meer in de €€'s op dit moment. :-\ Sad I keep an eye on my iridiums...! Wink

Enne die oilcatch is wel wat ja. Alleen vond ik die van jou erg zwaar uitgevoerd Jelmar. En is er niet een manier om dat terug te laten lopen naar je oliekarter? Of zeg ik nou iets doms?

Zwaar uitgevoerd¿?

Dunner materiaal lag er niet in de afvalbak, maar hij doet z'n werk toch
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
sorry hoor! Maar hij ziet er goed uit die catchtank. Netjes gelast. Alleen ik vond m wat aan de zware kant maar dat geeft op zich niet.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.074 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.203 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.699 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.600 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 151.778 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.200 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 16.855 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 197.472 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 113.596 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 63.760 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)