Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: May 2020
Hallo allemaal,
Ik ben Maarten, een 20 jarige HBO werktuigbouwkunde student en ik heb een Ford Taunus tc1 coupé 1600 L gekocht en ga die opknappen. Wacht, is dit wel het goede forum? Oh ja, dat project duurt mij een beetje te lang en ik wil deze zomer wel graag kunnen rijden en daarom ben ik eens gaan kijken voor een leuk autootje op LPG om goedkoop mee te rijden totdat de Ford af is. Ik kwam een Volvo 142 barnfind achtig iets tegen waar ik op reageerde en de eigenaar zei dat er heel veel laswerk aan zit, maar dat wou ik juist niet. Toen zei hij dat hij nog een 144 uit 1974 had staan, met APK die op LPG loopt die hij niet online had staan, omdat hij er in eerste instantie niet vanaf wou. Lang verhaal kort, ik heb de 144 voor 1250 euro gekocht en naar huis gereden. Direct al wat problemen ondervonden, zoals een stationair toerental van zo'n 2000 rpm en massa problemen met het linkerachterlicht en kleine dingetjes zoals gaten in de kofferbak zo groot als stroopwafels.
Het is een automaatbak wat ik dan een beetje jammer vindt, maar hij schakelt nog soepeler dan een nieuwe DSG bak, dus hij rijdt wel heel erg fijn. Ik ben niet van plan de Volvo enorm lang te houden, in principe tot de Ford klaar is, maar het leek me wel leuk om me een beetje te verdiepen in Volvo's en dan vooral de 140 serie, omdat Volvo's wel geweldige, onverwoestbare machines zijn en dat vindt ik wel interessant.
Ik hoop dat het me lukt wat foto's toe te voegen van de krokante, maar elegante 144.
Groet, Maarten
[img]file:///C:/Users/Maarten/Pictures/Ford%20Taunus/Volvo%20144%20(1).jpg[/img]
[img]file:///C:/Users/Maarten/Pictures/Ford%20Taunus/Volvo%20144%20(2).jpg[/img]
[img]file:///C:/Users/Maarten/Pictures/Ford%20Taunus/Volvo%20144%20(3).jpg[/img]
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Ik hoop dat het me lukt wat foto's toe te voegen
Helaas kun je niet direct van je C-drive uploaden.
Betere een account aanmaken bij een plaatjes-boer (Ik vind zelf https://flickr.com/ wel lekker werken)
Benieuwd naar de pics en als het niet lukt, geef maar een gil dan help ik je wel
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De automaat is goed voor je rijstijl in de zin dat je er vloeiend van gaat rijden. Gasgeven heeft geen enkele zin, remmen is zonde van de snelheid.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
15 May 2020, 20:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 May 2020, 20:20 door BartJu.)
(15 May 2020, 16:07)Marc1970 schreef: De automaat is goed voor je rijstijl in de zin dat je er vloeiend van gaat rijden. Gasgeven heeft geen enkele zin, remmen is zonde van de snelheid.
En lekker in de file. Al dat gekoppel en heen en weer tussen 1 en 2....
Al moet het wel een fatsoenlijk lopen, want je hebt ook minder middelen om motor en snelheid te beinvloedn als de motor bokt, stokt of wil stoppen... Al is met 2000 rpm stationair dat laatste wrs niet het geval...
Bjina 15 jaar geleden werd ik uitgelachen door collega's: een automaat, waarom, je kunt toch schakelen?
Paar jaar later reden de meesten automaat, met adaptive cruisecontrol, en automatisch inparkeren. Bij de koffie trotse verhalen over al dat vernuft. Ik heb uiteraard gereageerd met Hoezo, je kunt toch zeker wel inparkeren?
Uiteraard kon men zich het eerdere commentaar op automaten niet meer voor de geest halen....
Maar ben benieuwd naar de plaatjes. Taunus is ook van type recht en hoekig, net als de Zweden hier, of de Russen waarin ik ben opgegroeid.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
15 May 2020, 21:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 May 2020, 21:49 door Rob.)
Citaat:Maar ben benieuwd naar de plaatjes.
Sneak Preview....
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: May 2020
(15 May 2020, 20:20)BartJu schreef: Ik heb uiteraard gereageerd met Hoezo, je kunt toch zeker wel inparkeren?
Haha, ik vind al die nieuwe snufjes ook maar niks. Ik vind dat je er alleen maar minder van gaat opletten en een 'luie' chauffeur wordt. Dingen als cruise control en een achteruitkijkcamera vind ik dan weer geen overbodige luxe (vooral die laatste op een grote bus). Maar de Volvo heeft met een linker én een rechter buitenspiegel al luxe genoeg voor mij.
Hoe soepel de Volvo automaat ook schakelt, ik vind een handbak toch fijner en daarom ga ik in de Taunus ook een 5 bak bouwen. Je hebt gewoon meer gevoel en controle over de auto vindt ik zelf. En het rijdt zuiniger.
Ik zal nog wat fotootjes maken van het interieur en onder de motorkap en de slechtere stukken, hopelijk weet ik straks met een beetje hulp hoe ik foto's kan plaatsen! Ik weet dat het een Volvo forum is, maar miss vinden jullie het ook wel leuk om een fotootje van de Ford Taunus te zien, die zal ik als laatste er nog even bij plakken .
De 144 gaat als het goed is maandag in de verzekering en dan kunnen de lelijke groene platen er ook af (de originele wit op donkerblauwe platen zitten er gelukkig gewoon op). Morgen gaat hij nog even op de brug en dan ga ik kijken of ik hem op benzine kan laten lopen en inventariseren wat de schade aan de onderkant is. Ook zal ik even kijken naar het hoge stationair toerental, het is erg storend om mee te rijden en zelfs gevaarlijk. Het is net cruise control, maar dan met maar 3 opties: of je rijdt 15, of je rijdt 30, of je rijdt 50 . Daarnaast moet ik ook echt het hele eind van 50 km/h naar 30 km/h remmen om van de 3de naar de 2de versnelling te komen. Het is natuurlijk niet zo goed voor de remmen en waarschijnlijk ook voor de bak, want telkens als ik hem in D of R zet, schokt de hele auto omdat hij eigenlijk al hard wil optrekken door het hoge toerental.
Voor nu moet ik het er maar even mee doen. Updates volgen!!
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
17 May 2020, 09:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 May 2020, 09:18 door Grey240Polar.)
Citaat:Hoe soepel de Volvo automaat ook schakelt, ik vind een handbak toch fijner en daarom ga ik in de Taunus ook een 5 bak bouwen. Je hebt gewoon meer gevoel en controle over de auto vindt ik zelf. En het rijdt zuiniger.
Helemaal mee eens.
Ik heb door de jaren heen een paar ritjes gemaakt met auto's met automaat, en alleen de eerste auto in het lijstje vond ik daarmee OK.
-Ford Mustang 289 cui V8 met drietraps automaat. Met niet teveel trappen en een 4,7 l V8 met een berg koppel vond ik het nog wel te doen.
-Volvo Amazon met een BWnog wat... precies wat Marc1970 al schreef.
-Volvo 780 Bertone met PRV V6, hier zou je wat pit van verwachten maar heel die auto deed door de automaat lui en terug gehouden aan. De benzinemeternaald had nog wel de meeste snelheid van alle naalden in het dashboard . Mijn 245 met B200Fje met 5 bak voelt gewoon levendiger en vooral ook soepeler aan, een jonge vent t.o.v. een oude man terwijl die laatste op papier sneller zou zijn...
-En dan een dag in een Land Rover Discovery Sport van 2 jaar oud. Zware auto maar toch behoorlijk snel. Maar de automaat (die je overigens ook handmatig zou moeten kunnen schakelen m.b.v. peddels, maar dat heb ik niet geprobeerd) schakelt veel vaker dan nodig, op momenten dat je denkt "waarom juist nu???" en op momenten dat je kick-down verwacht "komt er nog wat van?".
Dus...
Alleen de DAF automaat / CVT... daar heb ik nog nooit mee gereden. Of misschien toch wel als passagier... in een Toyota Yaris Hybrid, dat is toch ook een CVT?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(17 May 2020, 09:17)Grey240Polar schreef: Citaat:Hoe soepel de Volvo automaat ook schakelt, ik vind een handbak toch fijner en daarom ga ik in de Taunus ook een 5 bak bouwen. Je hebt gewoon meer gevoel en controle over de auto vindt ik zelf. En het rijdt zuiniger.
Helemaal mee eens.
Ik heb door de jaren heen een paar ritjes gemaakt met auto's met automaat, en alleen de eerste auto in het lijstje vond ik daarmee OK.
-Ford Mustang 289 cui V8 met drietraps automaat. Met niet teveel trappen en een 4,7 l V8 met een berg koppel vond ik het nog wel te doen.
-Volvo Amazon met een BWnog wat... precies wat Marc1970 al schreef.
-Volvo 780 Bertone met PRV V6, hier zou je wat pit van verwachten maar heel die auto deed door de automaat lui en terug gehouden aan. De benzinemeternaald had nog wel de meeste snelheid van alle naalden in het dashboard . Mijn 245 met B200Fje met 5 bak voelt gewoon levendiger en vooral ook soepeler aan, een jonge vent t.o.v. een oude man terwijl die laatste op papier sneller zou zijn...
-En dan een dag in een Land Rover Discovery Sport van 2 jaar oud. Zware auto maar toch behoorlijk snel. Maar de automaat (die je overigens ook handmatig zou moeten kunnen schakelen m.b.v. peddels, maar dat heb ik niet geprobeerd) schakelt veel vaker dan nodig, op momenten dat je denkt "waarom juist nu???" en op momenten dat je kick-down verwacht "komt er nog wat van?".
Dus...
Alleen de DAF automaat / CVT... daar heb ik nog nooit mee gereden. Of misschien toch wel als passagier... in een Toyota Yaris Hybrid, dat is toch ook een CVT?
Tja, ieder het zijne. Ik hou wel van het relaxte cruisen. In de 245 met AW71 (dat dan weer wel) is dat erg lekker. Bijna Amerikaansig (niet per se de grote sloepen, maar de rijstijl).
De 340 met CVT is inderdaad weer anders. Enige auto waarbij de snelheidsmeter kan oplopen en de toerenteller terug. In een vloeiende beweging ook nog. En ook leuk bij stoplicht sprint. Trap gas in, motor over de 400 rpm, en daar steady terwijl je met de accerleratie het petje in de golf naast je verrast. Al is het bij 70-80 km/u wet bekeken, dan komt petje weer langszij.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De BW35 is mechanisch geweldig, zeker voor jaren 50 technologie erg 'slim', maar in verbruik een vergiet. Wat je er ook aan energie instopt, het loopt er allemaal uit aan alle kanten. Ik moet zeggen op benzine reageert ie veel beter, de koppelomvormer kan totaal niet omgaan met het vermogen en/of koppel verlies van LPG.
Ik weet niet of het een goed idee is om m op benzine te laten lopen, er kan van alles lek zijn vanaf de tank tot de vlotter. Een lekke benzinepomp is wel het vervelendst, die pompt het hele carter vol benzine zodat je ongeveer rijdt op de dampen uit de carterventilatie en de krukaslagers er aan gaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 5
Lid sinds: May 2020
17 May 2020, 20:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 May 2020, 21:20 door easy rider.)
(17 May 2020, 14:30)Marc1970 schreef: Ik weet niet of het een goed idee is om m op benzine te laten lopen, er kan van alles lek zijn vanaf de tank tot de vlotter. Een lekke benzinepomp is wel het vervelendst, die pompt het hele carter vol benzine zodat je ongeveer rijdt op de dampen uit de carterventilatie en de krukaslagers er aan gaan. Ik heb hem zojuist op benzine laten lopen. Schakelaartje om, beetje gas bij en hij pakte het direct op. Ik heb het samen met mijn vader gedaan, die zit al 40 jaar in het vak, dus dat komt wel goed. Ik heb hem gestart op hele oude benzine uit de Ford Taunus. Klinkt slecht, maar deze benzine is zo oud dat het nog 'echte' benzine is, dat spul gaat niet kapot zoals die gore E10 van tegenwoordig, waar ik mijn gemotoriseerde voertuigen nog niet eens aan wil laten ruiken. Even gefilterd en de Volvo opgevuld. Nergens lekken en de pomp en elektrische klep om de benzine toevoer af te sluiten (als hij op LPG loopt) deden het perfect. Ik dacht dat de Volvo wat echte benzine wel lekker zou vinden, er was ook niks mis met de benzine. Verder ben ik niet van plan veel te rijden op benzine, volgens mij is starten op benzine altijd wel goed en als hij warm is overschakelen op LPG.
Ik ga denk ik ook nog een zelfdenkende koelvin achter de radiateur zetten, scheelt weer brandstof en vermogen verlies.
Ik rijd trouwens bijna elke dag in een 'automaat'. Ik werk bij de Jumbo op de bezorgdienst en alle Jumbo bussen zijn Renault Masters met computer geschakelde handbakken, drie keer niks dus. Soms hadden we een leenbus als een van de Jumbo bussen voor reparatie of een beurtje moest. Laatst hadden we een VW Crafter met een DSG bak erin. Er stond nog maar 34.000 km op de teller, dat reed wel erg lekker. Maar toch rijd ik dan liever een handbak, alhoewel ik de aantrekkelijkheid van een goede automaat ook wel zie.
Voor dagelijks vervoer rijd ik trouwens een Hanway RAW 50, een retro schakelbrommer uit 2018 met Lambda sonde en alles erop. Ding trekt voor geen meter, maar rijd super lekker en doet met gemak 1:43, dus mij hoor je niet klagen.
[img] Volvo 144 (2) by Maarten Vollebregt, on Flickr[/img]
[img] Volvo 144 (4) by Maarten Vollebregt, on Flickr[/img]
[img] Volvo 144 (9) by Maarten Vollebregt, on Flickr[/img]
[img] Volvo 144 (7) by Maarten Vollebregt, on Flickr[/img]
Volvo 144 (8) by Maarten Vollebregt, on Flickr
[img] Volvo 144 (6) by Maarten Vollebregt, on Flickr[/img]
[img] Volvo 144 (5) by Maarten Vollebregt, on Flickr[/img]
Ik haal, zoals hier duidelijk te zien is, met thinner de spuitverf eraf die door één van de vorige eigenaren er op is gespoten om de lelijke plekjes bij te werken. De lelijke plekjes maak ik daarna weer glad met plamuur en als het nodig is, van te voren nog even roestvrij. De verf die is gebruikt wijkt qua kleur heel erg af van de originele lak. Zelf laat ik nog even een spuitbus en een potje lak op maat maken om hem er straks helemaal strak op te hebben staan!
[img] Ford Taunus tc1 by Maarten Vollebregt, on Flickr[/img]
Hier ook nog een foto van het Ford Taunus project (normaal gesproken met zeil eroverheen).
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
|