Zo! Zoals beloofd zijn we begonnen aan de 244T (De Belg).
Als eerst de auto maar leeg gehaald onder de motorkap en in de kofferbak lag voor een klein fortuin aan nieuwe (door de jaren heen) aangeschafte onderdelen.
Die netjes in een stelling kast gelegd voor wat overzicht ;D Ja stellingkast ramvol natuurlijk ;D ;D
De auto zelf middenin de schuur gezet zodat we er wat makkelijker omheen kunnen bewegen.
Ja en toen maar aan de motor begonnen, het ding gestript, schoon gemaakt, gehoond en geborsteld.
Alle losse onderdelen in de dasty bak en in de ultraschoon.
Ik lees tegenwoordig wat mee op turbobricks en ik was aldaar op het topic gestuit over squirterization van motoren zonder zuigerbodemkoeling. Dus ja maakt olie sproeiers in een blok dat dat niet heeft.
Zo kan ik gerust de bijbehorende B21ET gebruiken en daar wat koppels mee maken ;D
Enfin druk over gelezen en eea aan tooltjes besteld op ali, een lange boor en een freesje met een pilot zodat je het vlak waar de "squirter" op komt mooi vlak kan maken.
En daar dan nog weer een verleng as voor gedraaid van shiney messing ;D
In beeld dus de messing verleng as en de lange boor, het freesje zelf zal ik nog eens op de foto zetten als ik er aan denk.
Hier dus met geknepen billen gaten in de olie toevoer rail geboord ;D
Was best spannend hoor, krukas er in mooi plekje zoeken voor de sproeiers, zuiger er bij om te zien of ie er mooi in spuit.
Dan een centertje slaan, bovenstaand nog een keer of 20 herhalen, krukas er in, krukas er uit, zuiger er in, zuiger er uit... and so on ;D
Daarna dus 4x 7mm gaatjes geboord. En 4x het vlak rond het gat vlak gefreesd.
En dan heb je zeg maar dit
Vervolgens de M8 x 1.0 mm tap er doorheen gefietst ;D
En dan met een drupje loctite aan het draad alle sproeiers gemonteerd.
Uiteraard met weer een aantal keer krukas er in, krukas er uit, zuiger er in etc etc etc ;D ;D
Een van de sproeiers spoot net tegen het randje van de zuiger, dus die een heeeeel klein beetje verbogen ;D
Maar uiteindelijk is het dus primaaaa gelukt!
Uiteraard met olie, remmenreiniger, lucht etc en dat een aantal keer afwisselen het olie kanaal gereinigd.
Tot er zeker weten geen shitzooi meer in zat en dan nog een paar keer... :o
Toen nog de nieuwe krukas lagers er in gestopt.
En de krukas gemonteerd, boutjes aangetrokken op 110
nm dirktonmeter
Fijn dat er weer leven in de 244 begint te komen wordt erg leuk zo
Nou dit is hem dus, het is origineel een verzinkfrees voor inbus bouten.
En idd Johan heeft hem getuned en dat ging niet zomaar want het spul was kneiter hard ;D
Omdat er dus M8x1 draad in moest had ik dus een gaatje van 7mm geboord en "pilot" van het freesje moest dus naar 7mm.
Ipv 10 oid... en de mooie messing dildo had ik dus een opname van 10mm in gemaakt maar het asje van het freesje was 13 ish mm....
Dus dat heb ik zelf nog ff getuned met de slijptol en de kolomboor ;D
Een dag niet gebeund is een dag niet geleefd toch ;D
En nu ga ik weer aan de slag hoor! ;D
:-* :-*