Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperatuur te hoog
Jammer dat de agenda zo propvol zit, zo gaat 't maar langzaam vooruit. Maar langzaam gaat ook Smile

Alhoewel.. ik denk dat ik weer bij af ben >Sad

Sensor zat behoorlijk vast en ik kreeg hem niet zo 123 los, maar uiteindelijk kon ik er niet veel verkeerds aan ontdekken. Ik had er toen geen zin meer in en uiteindelijk de Volvo terug bij de garage gedumpt.

Die heeft alles doorgemeten en ook dat blokje (wat het ook al weer was) achteraan het dashboard gecontroleerd (de garagist kwam er zelf mee af dat dat misschien ook wel eens het probleem zou kunnen zijn). Niet dus. Geen rare dingen, alles normaal.

Ook voor de zekerheid nog maar eens een andere sensor er in, maar veel (geen) verschil maakt dat niet.

Volgende halte: toch het koelsysteem? Radiator toch misschien? De wijzer reageert nl. wel als ik de verwarming aanzet, dan gaat ie wat naar beneden. Maar ook niet altijd, bij echt lange ritten doet ook dat niets meer (misschien omdat het blok ondertussen te warm is geworden ??? )

Darn. Het bijt in mijn been, al lijkt de garagehouder zich niet zo veel zorgen te maken. Kan zijn, maar ik wil het wel graag opgelost zien.

Misschien dat ik toch maar eerst een keertje de radiator ga doorspoelen (bij het volgende gat in de agenda :Smile )
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Citaat:Misschien dat ik toch maar eerst een keertje de radiator ga doorspoelen

Doe dan meteen het hele systeem

Check: Topic: Kleine beurt , punt 12) KOELVLOEISTOF VERVERSEN
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Rob schreef:
Citaat:Misschien dat ik toch maar eerst een keertje de radiator ga doorspoelen

Doe dan meteen het hele systeem

Check: Topic: Kleine beurt , punt 12) KOELVLOEISTOF VERVERSEN

Ja, idd, dat was wel het plan. Smile
Antwoord
Met de traagheid van een slak... ;D

De radiateur is doorgespoeld. Uitbouwen en slangen loskrijgen ging makkelijker dan ik dacht. De slangen zien en voelen er allemaal nog goed uit, al had ik de twee grote (onderste en bovenste radiateurslangen) alvast nieuw gekocht. De onderste heb ik meteen vervangen, just for sure. De bovenste wilde ik ook vervangen, maar vreemd genoeg heeft de nieuw gekochte een iets andere vorm, zodat ie niet goed past ???. De twee hebben als nummer 3378 en 3379. 3379 is - geloof ik - de onderste, 3378 de bovenste. Vreemd.

Ik vond dat bij het doorspoelen van de radiateur (in alle mogelijke richtingen) het best wel mee viel met de troep die er uit kwam. De staat van de lamellen is ook nog behoorlijk. Hier en daar een plekje waar iets tegenaan heeft gezeten en waar ze verbogen zijn, maar de algemene staat leek me best ok. Na een paar minuten spoelen kwam er alweer schoon water uit het ding.

Doorspoelen van het koelsysteem viel nogal tegen en is niet echt gelukt. Probleem was, als ik de tuinslang ergens opzette, het water aan alle kanten tussen mondstuk van de tuinslang en het blok wegspoot. Ik had geen zin om het hele blok onder te spuiten, dus iemand een praktische tip om dat een beetje netjes en 'droog' te doen? ??? Omdat ik het niet goed kon spoelen heb ik er voorlopig vanaf gezien om soda te gebruiken. Ik heb 't systeem dan maar met schoon water gevuld en dan de motor een tijdje warm laten draaien. Water weer afgetapt en nu weer afgevuld met koelvloeistof.

Vrijdag ga ik weer een lange rit met de Volvo doen, dan zal ik een beter idee hebben of het werkelijk iets uitgehaald heeft.

Antwoord
Ter rechterzijde onder uitlaat #4 zit een aftapkraantje, als je dat openzet (helemaal eruit en uitbaggeren) kan je aardig wat water door het blok persen.
Tussen inlaat #3 en #4 zit de uitgang van de cilinderkop ri. de kachel, als je de slang eraf haalt kan je de kop lekker doorspoelen (je kan deze slang natuurlijk ook aan de andere kant, bij de thermostaat, loshalen). Daar wat verder naar voren zit de temperatuursensor, zou ik ook eens bekijken.

Overigens staat er op mijn pak soda "Soda niet gebruiken voor aluminium voorwerpen" (zoals cilinderkoppen en waterpompen)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dat kraantje heb ik een vorige keer ontstopt, zat toen idd bagger in. Bedoel je dat ik dààr de tuinslang ook eens op moet zetten?
Ik heb de slang tussen cilinder 3 en 4 idd ook losgehad (da's toch de bovenste radiatorslang?) en daar de tuinslang opgezet. Alleen spoot het water meer eruit dan erin. Omdat heel het blok zeiknat dreigde te worden, ben ik maar gestopt. :Smile

Je hebt gelijk, dat zegt mijn pak soda ook: niet geschikt voor aluminium. Maar waar komt dat verhaal dan dat soda een handig goedje is om je systeem schoon te maken ??? Op het i-net vind je echt wonderverhalen over de reinigende wonderkrachten van het spul. Of zijn er meerdere soorten soda?
Antwoord
Rubicon schreef:Dat kraantje heb ik een vorige keer ontstopt, zat toen idd bagger in. Bedoel je dat ik dààr de tuinslang ook eens op moet zetten?
Ik heb de slang tussen cilinder 3 en 4 idd ook losgehad (da's toch de bovenste radiatorslang?) en daar de tuinslang opgezet. Alleen spoot het water meer eruit dan erin. Omdat heel het blok zeiknat dreigde te worden, ben ik maar gestopt. :Smile

Je hebt gelijk, dat zegt mijn pak soda ook: niet geschikt voor aluminium. Maar waar komt dat verhaal dan dat soda een handig goedje is om je systeem schoon te maken ??? Op het i-net vind je echt wonderverhalen over de reinigende wonderkrachten van het spul. Of zijn er meerdere soorten soda?

Als je pure caustic soda beetpakt, kun je direct naar een brandwondencentrum. :'( :'(
Het wordt dus sterk verdund op de markt gebracht en die verdunning staat vermoedelijk wel op de verpakking of is verborgen achter een eigen produktnaam. :Smile :Smile

Het wordt gewoonlijk gebruikt om een zuur milieu basisch te maken, waarbij de temperatuur sterk kan oplopen.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Ik weet niet meer wat de officiele nummering is maar met cil 3 en 4 bedoelde ik de achterste twee. En ik zou inderdaad dat aftaptuutje gebruiken als ingang, ziet er prima geschikt uit om een tuinslang op te klemmen.

Als je langs de opening vd bovenste radiatorslang wilt vullen kom je de gesloten thermostaat tegen. Vandaar de fontein.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Even wat duidelijk maken:
Caustic soda is een andere naam van Natrium Hydroxide(NaOH) in vaste vorm, wordt gebruikt als ontstopper, de bekende korrels, is zeer agressief voor je huid, brandwonden.
(huishoud)Soda is Natriumcarbonaat(Na2CO3 ) kan ondermeer gebruikt worden om wonden schoon te maken en te ontkalken en ontvetten.
Deze laatste soda kan je gebruiken om je koelsysteem prima schoon te maken, let wel, ook dit zal aluminium iets aantasten,Aluminium heeft de neiging om een ondoordringbaar oxide-laagje te maken waardoor het niet verder corrodeert, door nu met soda te gaan spoelen zal dit laagje aangetast worden en (gedeeltelijk) verdwijnen. Het laagje zal naderhand weer hersteld worden, maar onstaant uit omzetting van aluminium in al-oxide, dus aantasting of afname van het materiaal, we parten dan over minder dan micron meters( duizendste millimeters).
Maar voor schoonmaken van een koelsysteem is dat niet erg, is een zeer kortstondige aantasting, je blijft er tenslotte niet mee rondrijden. Als je het gebruikt wel je systeem goed doorspoelen als je klaar bent.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Dank je Frans, je hebt helemaal gelijk. :-* Mijn excuses aan deze gemeenschap.
Ik heb nogal eens de neiging snel wat neer te zetten, zonder het even te checken. :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 427 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 792 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 1.005 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 25.307 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Temperatuur en type thermostaat Maarten245DL 5 4.871 7 February 2019, 20:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.876 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  Hoog stationair B230F Marc1970 10 10.798 21 December 2016, 13:15
Laatste bericht: Jerry
  Temperatuur B23 hoog Rob 4 4.135 2 May 2016, 15:20
Laatste bericht: Rob
  Hoog statonair ronuh 2 2.394 6 April 2016, 11:42
Laatste bericht: ronuh
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.060 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)