Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
Ik krijg MegaTune ieder geval opgestart in Vista Smile...alleen de MS is nog niet binnen... :'(
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
heb je ze al besteld dan ?

Ook extra koelplatsen meebesteld zoals ik je heb laten zien? Smile
Antwoord
Yep, kan ze ook zelf maken maar heb ze er gelijk bijbesteld
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
Ik zet mijn spulletjes hier ook wel even neer ;D

Ik heb zelf een kdfi ingebouwd en geprogrammeerd in een volvo 164 samen met Benzine en LPG injectie.

Hoe ziet dit eruit in een oude volvo 164?

[Afbeelding: spa0745.jpg]

link voor de settings : (let op de hoofdbrandstof is LPG via table switching Benzine)

oud filmpje van de auto, je ziet de AFR af en toe flippen. Dat is nu opgelost. http://www.youtube.com/watch?v=tVl6lda08jo

En het systeem leren kennen met een testopstelling Big Grin http://www.youtube.com/watch?v=iebkyvNa0g0
Antwoord
(ter info: mijn Volvo: 245, 1976, B21A,automaat.)
Met veel interesse begon ik aan dit topic. Al gaande weg raakte ik volkómen het spoor bijster...
Het systeem is welliswaar "home-brew" maar dit is zo te zien niet reproduceerbaar voor derden...
Dan zie ik dat het artikel ontstaan is in 2006...
Hmmm, dát maakt het interessant.
Met 5 jaar ervaring met de Megasquirt zal het toch mogelijk moeten zijn om een betaalbaar DHZ-pakketje in elkaar te knutselen ?
Maar...
Werkt het betrouwbaar en veilig, betaalbaar en zelf te onderhouden en bij te houden is ?
Antwoord
Mijn idee er over, iemand die eea graag zou willen maar nog steeds niet heeft kunnen aanschaffen.. (en dus alleen maar kan spreken over wat ie gehoord en opgezocht heeft.. (+ de spulletjes die van de sloop komen op de plank..))

Als je eea opdeelt in stukken weet je wat de zwakke punten kunnen zijn (wat is zwak..?), componenten zijn een vast gegeven, die doen het of niet. De keus is daarin simpel, koop nieuw of gebruikt.

Software is vrijelijk verkrijgbaar, zul je je eigen moeten maken, maar ook dat kun je opdelen zodat je de gedachte en functie weet, maakt het eenvoudiger en weet je wáarom eea zus en zo is opgebouwd icm de componenten die de behoefde info verstrekken ah brein,

Betrouwbaarheid is naar mijn idee eerst gebaseerd op de uitvoering, als dat niet correct gedaan wordt heb je een haperende machine die zich niet makkelijk laat benaderen. Daar heb je maar 1 ding voor nodig, nauwkeurigheid..

Als je op dat niveau gaat werken zul je een goed resultaat kunnen boeken en lijkt me betrouwbaarheid niet echt een item meer. Immers, ieder vervoermiddel van latere datum werkt over het algemeen zonder morren, hapert dat, dan heb je het vaak over een foutief component, en dás weer uit te lezen. Dit is meteen het stukje zelf onderhoud.. en component laat zich praktisch net zo makkelijk vervangen als een gloeilampje, en al helemaal als je het zelf op de juiste manier een plekkie geeft..

Wat ik het meest belangrijke vindt is de bediening van het geheel door de ECU (want daar gaat het nu helemaal over..). De programmering moet mijn inziens voor een dagelijkse auto niet op de "grens" worden gedaan, maar gewoon goed functioneren.

Het moet toch mogelijk zijn, nee, het is mogelijk om met deze techniek voor standaard motoren een werkend programma te "schrijven" waar het betreffende blok met zus of zo nokkenas goed op draait. Daarna kun je met de opgedane en vooral gedeelde kennis het betreffende motorblok waar eea op draait gaan fine-tunen, echter voordat gebeurd moet deze met bepaalde veiligheidsmarges gewoon kunnen draaien. (waarom al die geheimen vraag ik me af..) (omdat het centjes oplevert..)

Ga je aan de gang en verzand je op bepaald moment in een "onbegrijpelijk" probleem, resetten en hij gedraagd zich weer. Ik zie het als de veiligheidinstelling van een ECU waar dan net ff wat meer vermogen uitkomt zonder dat de boel affikt.

Iemand vertelde (weet niet meer wie..) "hij pingelt soms".. Wanneer pingelt een motor überhaupt en wat doe je eraan..? Waarom pingelt dan juist een ECU geregelde motor? Die zou beter moeten weten en afregelen..! Dat doet ie op de verkregen info.. daar kijken, naar beneden bijstellen lijkt me.. en denken over waarom ie zo werkt, en als dat bekend is, moet er wellicht gekeken worden naar de componenten die dáar mee te maken hebben.. of er een optie bij plaatsen.

Je kunt er lang over doorbrijen en het uiteindelijk zelfs vergeten en afhaken, of degenen die er wÃl, al dan niet hobbymatig succesvol mee zijn, Ãn degenen die er wel degelijk wat mee willen verzamelen en idd een handzaam pakket samenstellen.. maar dan moet je het wel willen delen.

Resultaat zal zijn dat er meer personen aan kunnen (durven) beginnen en de stof bekender wordt. Vergelijk het maar met het inbouwen van electronische ontsteking ipv puntjes, voor de onwetende inbouwer is dat net zo spannend. Je kunt niets verkeerd doen als je maar nauwkeurig werkt, en tóch is het spannend als je de sleutel omdraaid..

Dit is complexer omdat het niet "in 1 doosje" zit, maar je speelt met de zelfde gedachte.. Niet onbelangrijk, Jip ende Janneke taal zal handig zijn..

Wat niet vergeten moet worden dat deze toepassingen eventueel wat extra investering kosten om eea helemaal goed te laten draaien, doe dat dan ook en leer er van, en laat het geen extra voedingbodem zijn voor nieuwe twijfels of "kl*te systeem" en "het werkt toch nooit goed"...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Stap voor stap doen. Op mijn ooit saaie bijbaantje bij een benzinepomp heb ik de complete megamanual gelezen. Ik wist absoluut nog niks van injectie e.d.
Antwoord
Hi,
Heb zaterdag een 245 B23 uit 1083 gekocht. Mijn 2e volvo ooit! (daarvoor met een 360 door Africa gereden). Het is een carborateur Motor (F ? ).
Ik vind de gasreactie matig, hoewel het met de dag beter wordt. ik denk aan 3 dingen:
- Injectie
- Bestaande schoonmaken/reviseren
- Webers
Webers zijn duur! Injectie klinkt goed. Vraag aan jullie: is dat aan te raden?
Dank
Antwoord
Ik snap er ook weinig van..
Maar misschien wordt het interessant als de kinderziektes uit het systeem zijn ?
Om dan vervolgens in Jip en Janneke taal alle te nemen stappen uit te leggen inclusief documentatie ?
Per slot van rekening willen we allemaal:
- minder verbuik
- lekker vermogen
- zelf ons onderhoud kunnen blijven uitvoeren.
Antwoord
Ik kwam vandaag een Amerikaanse site tegen waar volgens mij een overzichtelijk DHZ beschrijving op staat met foto's.
Zie:
http://www.diyautotune.com/tech_articles...1-nova.htm
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 7.775 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.290 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.391 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&M 22 13.184 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.133 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.548 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.027 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 4.988 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.600 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)