26 April 2006, 13:25
kaasie schreef:wie kan mij uit de droom helpen????
wat is het voordeel van het xtra verversen met een goedkope/duure olie.
ik zie het ff niet.
een versleten motor is versleten
hoe dik je de olie erin gooit van mij part met cardanolie.
maar daar repareer je je versleten motor toch niet mee.
alle toevoegsels van wijns of andere zooi is toch weggegooid geld.
als dat zo verschrikkelijk veel verbetering geeft aan je olie zullen de olie fabrikanten dit ook gaan toevoegen in de olie.
de motor-olieen van vandaag de dag zijn zo verschrikkelijk goed ontwikkeld voor de langere verversings termijnen van vandaag de dag , dat daar absoluut geen toevoegsels bij gegooit mogen worden.
als je op tijd ververst en gewoon je ververs termijnen aan houd blijft je motor ook schoon van binnen.
de gene die veel korte stukjes rijd ververst ff eerder.
die mensen die dit niet belangrijk achten , zullen dit in de toekomst gaan merken , door bijv. een versleten motor met veel carter-druk / blauwe pluimen uit de uitlaat of de klepdeksel vol met prut (mayonaise).
dus wie zijn auto/motor het beste wil geven.
gewoon normaal je verversings termijnen aanhouden en geld besparen door niet van die puf-zooi te kopen die je moet toevoegen aan je olie.
kan je beter dat geld aan een duurdere motorolie besteden.
zo dat moest ik ff kwijt :wink:
Je hebt helemaal gelijk Kaasie.
Maar wat moet je doen als je een auto koopt die olie van 2 of 3 jaar erin heeft zitten (stilstand!) en je er toch mee naar huis moet?
De 850 heb ik geflushed omdat ik veel last had van tikkende klepstoters. Deze zijn hydrolisch en als hier vervuiling optreedt gaan ze hard tikken totdat de olie dunner wordt. Flushen of schoonloopolie gebruiken neemt een deel van die vervuiling weg. Maar ja, ik had inderdaad ook een olielek daarna (oliepomppakking van 10 euro) en wat olieverbruik. Vandaar dat ik goedkope olie heb gebruikt om de resten over een km of 2000 enigszins op te vangen. Daarna de 'echte' olie erin en uiteraard telkens het oliefilter wisselen. De klepstoters zijn aanzienlijk stiller en tikken een stuk minder lang als de olie nog dik is, het helpt wel.
Een versleten motor krijg je er niet goed mee, maar ik kan b.v. wel de analogie leggen met de B27 met die nauwe oliekanalen naar de kop. Zou wel fijn zijn als deze open waren

Overigens zitten moderne olieën al bomvol toevoegingen.. Niet zomaar iets erbij gooien dus omdat het resultaat niet te voorspellen valt. In wondermiddelen geloof ik ook niet.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter