Topics: 40
Top!
vergeet niet wat foto's te maken voor de lezers hier op het forum.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Topics: 3
Foto's vergeten sorrie !
in ieder geval heb ik wel de motor aan de gang gekregen, ik heb eerst de pomp in de tank gecontroleerd en het filter schoon gemaakt, toen het relais gevonden onder het dashboard en de solderingen gechecked, zag er allemaal goed uit.
Na het terugzetten van het relais sloeg de motor aan !
Hij liep niet supermooi rond maar ik vond het een heerlijk geluid.
Ik wilde de motor een beetje op temperatuur laten komen en dat lukte goed alleen enorme rookwolken.
Niet zo vreemd omdat die ouwe turbo zoveel olie in de uitlaat had geblazen dat er oliedruppels bij de middelste demper zichtbaar zijn.
Affin, Na een minuutje of 5 was de fut eruit, hij begon sneller stationair te lopen en de rook werd steeds meer wit.
Ik vrees dat doordat de auto met water gevuld is geweest in het koelsysteem dat er een probleem in de koppakking (in t gunstigste geval) is ontstaan.
Misschien is t nog wel erger, maar eerst denk ik dat de kop eraf moet voor een juiste diagnose......daar gaan we weer hahhaa.
Ik ga morgen nog wat foto's maken !
Topics: 78
14 March 2014, 21:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 March 2014, 21:25 door edwin.)
Snort de "nieuwe" turbo lekker?
Was nog even bang dat de olietoe- of afvoerleidingen dicht zouden zitten , met als gevolg de 2e turbo naar de filistijnen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
edwin schreef:Snort de "nieuwe" turbo lekker?
Was nog even bang dat de olietoe- of afvoerleidingen dicht zouden zitten , met als gevolg de 2e turbo naar de filistijnen...
Haaaa edwin,
de leidingen heb ik gecontroleerd en ook schoon gemaakt en de olie toevoer gecontroleerd alvorens de (prachtige) turbo te monteren.
Volgens mij doet ie t wel hoor, ik ben niet ver boven stationair geweest ivm de lange stilstand, dus t snorren niet erg gehoord.
Maar ondanks alle voorzichtigheid kwam er een wit rooksignaal hahaha net of de paus was gekozen.
Volgende week weer verder, ik haal de kop eraf
Even een update van de 244 Turbo.
Na het starten van de auto kwamen er witte rookwolken en liep de motor beroerd waardoor de dacht dat de koppakking stuk was.
Ondertussen ben ik wat verder gaan zoeken en is er toch nog een restje oude brandstof oorzaak van die rook !, ik had nl de tank per ongeluk helemaal leeg gemaakt met alle startpogingen.
Toen (voor de kop los te halen gelukkig) compressie gemeten en een keurige 9,5 op alle cylinders. De injectoren even losgehaald en het sproeibeeld bekeken.
Dat was niet zo fraai, deze heb ik ultrasoon laten reinigen.
Ik constateerde ook erg natte bougies, dus toen een andere brandstofrelais gehaald bij nordicar, de vonkversterker en alle aansluitingen gereinigd.
Na montage van het relais een heel ander beeld !
Overal stroomde benzine uit (en niet zo zuinig ook) alleen er was geen vonk meer te vinden.
Bij Nordicar even nagevraagd....bleek ik een verkeerd relais gehad te hebben hahaha.
Affin, snel weer terug gegaan en omgeruild voor de goeie, toen was er weer een vonk en de pompen liepen keurig.
De gereinigde injectoren zaten weer in de kop maar nog steeds een erg natte bougie en no startte di motori.
Hoewel de luchtweger goed aansluit toch maar even de spinnekop gedemonteerd, hier had ik dus een foutje te pakken want de regelnaald zat muurvast bovenin.
Ik heb gelezen dat t weinig zin heeft om hiermee te gaan forceren.
Gisteravond naar een forumlid gereden in Brabant, bleek alleen niet de goeie te hebben.
Vandaag een complete juiste gedemonteerde gevonden zelfs op 10 minuten afstand hahaha
Vanmiddag sleutelen...ben benieuwd !
Topics: 26
Topics: 17
En?
Loopt ie weer?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Net weer thuis en met een lach ! hij loopt weer hahah
Toch voor de zekerheid even de olie voor de 2e keer ververst, dit omdat er misschien brandstof ingekomen was en dat willen we niet natuurlijk.
Ik blijk een via via kennis te hebben die vlakbij woont en toevallig ook bezig is een 244 Turbo te restaureren. Hij had een donorauto 244 turbo staan en die luchtweger en brandstofverdeler...tja die lustte mijn auto graag.
heerlijke dag !
Als de motor helemaal perfect loopt en alles weer op de goeie manier gemonteerd is ga ik verder met de rest van de auto, remmerij, versnellingsbak en cardan.
Ik hou jullie op de hoogte, zodra de auto van de brug afgaat maak ik weer wat foto's.
Topics: 17
Gefeliciteerd!
Perfect lopen is best lastig als je niet de kennis en apparatuur hebt, want t luistert aardig nauw met de benzinedruk, CO etc. Kun je beter een keer laten afstellen als je aan de apk toe bent.
Ik zou ook de olie uit je bak en diff verversen. En dan de remmen.... Die zullen waarschijnlijk goed vastzitten. Nieuwe remklauwen zijn niet heel duur en die zal je vast nodig hebben....
Succes en veel plezier
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 54
Leuk verhaal wel.
Groeten van Frans