9 April 2007, 21:22
Ik heb zelf de hot-inlet buis los gegooid van de uitlaat. Hij hangt daar een beetje te hangen. Volgens mij is dat al voldoende, zodat je niet altijd warme lucht krijgt. Toch?
Volvo 245 GLE 1979
Aanpassen/verbeteren 240 luchtfilterhuis (met foto's)
|
9 April 2007, 21:22
Ik heb zelf de hot-inlet buis los gegooid van de uitlaat. Hij hangt daar een beetje te hangen. Volgens mij is dat al voldoende, zodat je niet altijd warme lucht krijgt. Toch?
Volvo 245 GLE 1979
9 April 2007, 21:35
Citaat:Ik heb zelf de hot-inlet buis los gegooid van de uitlaatMoet voldoende zijn volgens mij, alleen wanneer je klepmechanisme in je filterhuis niet meer werkt, kan het zijn dat ie in een bepaalde stand vaststaat, en zodoende misschien toch alleen "warmere"lucht vanuit de motorruinte haalt ipv voren. Bij de 2 filterhuizen die ik erop heb gehad ,was het mechanisme iig verrot. Standaard staat hij open op inlaat vanaf de motorruimte, en gaat hij later open naar inlaat vanaf voren. Waardoor dit precies gebeurt is me nog steeds een raadsel; ik heb 'm wel helemaal gesloopt, maar kon niet ontdekken wat de klep nu precies deed bewegen. Stukje info van de K&N site: Citaat:Your car's engine is essentially a giant air pump, combusting a mixture of fuel and air with a carefully timed spark. The more air the engine has available, the more horsepower it can make. ![]()
9 April 2007, 23:13
Marc vd Marel schreef:Ik denk dat het doel van al dit soort modificaties is meer benzine te verbruiken per kilometer, want dat is uiteindelijk de enige bron van energie aan boord van de 240 (jezelf niet meegerekend). De thermodynamische efficientie van de motor is een gegeven, hij haalt maar zoveel bruikbare energie uit een liter benzine. Dus meer vermogen op de weg is meer benzine uit de tank.als je de extra 'kracht' die de motor geeft niet gebruikt ga je in theorie niet meer gebruiken. Als je het gaat gebruiken dan is het voordeel meteen weg, klopt. Efficientie van de verbranding is een funktie van de compressieverhouding (natuurlijke logaritme van eta d8 ik). Hoe hoger de druk van de gassen die de motor in gaan, des te hoger de efficientie van de verbranding. Minder weerstand->hogere druk (minder vacuum). Telt hier eigenlijk niet mee. oeps, ik moet eerst denken dan typen.. Wat wel een beetje meetelt denk ik is dat je motor minder hard hoeft aan te zuigen. Al met al hele kleine dingen. Sommige auto's (niet 240's) gaan meer verbruiken door het veranderen van de inlaat, sommige iets minder. Bij de 240 is de meeste winst te behalen doordat de thermostaat is blijven hangen en constand warme lucht geeft.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
12 April 2007, 20:08
Koude(re) lucht heeft een grotere luchtdichtheid waardoor er een betere cilindervulling ontstaat. Dit is ook de reden waarom men intercoolers toepast op dieselmotoren. Bij diesels zorgt een en ander voor meer vermogen, en een beter verbruik dacht ik... Of het ook zo bij benzine werkt weet ik niet, maar ik gok er op dat de auto omdat hij beter kán presteren zuiniger loopt als je dat extra vermogen niet echt gebruikt. Weten doe ik het ook niet echt ???
12 April 2007, 20:17
Kleine aanvulling op mijn eerder geplaatst bericht.
Ik merkte wel verschil on "the butt-o-meter" (duidelijk zelfs, trok als een speer richting 170/175), alleen denk ik dat de modificatie beter (of zelfs alleen) geschikt is voor benzine auto's. Ik rij zelf op gas en merkte dat toen ik de klep in de koude stand had vastgezet, mijn auto steeds beroerder ging rijden (schokkerig reageren op gaspedaal, en continue afslaan van de motor). Na twee dagen de klep toch maar weer gangbaar gemaakt (in mijn geval zo dat hij (bijna) altijd warmere motorlucht pakt), met als resultaat dat hij weer als een zonnetje rijdt. Btw, qua verbruikt maakt het niets uit (alleen koude, of alleen warme lucht, of beide) Mijn conclusie: bij gas => zorgt voor teveel storingen, niet doen dus. ![]()
12 April 2007, 20:38
Rob schreef:Kleine aanvulling op mijn eerder geplaatst bericht.ok interessant om te horen, nooit gedacht dat dat zou gebeuren.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
13 April 2007, 01:32
Ik werd ook wel nieuwsgierig hierdoor, en heb bij mijn 244GL '79 ook is gekeken in het luchtfilter, en wat blijkt, de thermostaat is eruit gehaald, en er zat een prop in de koude lucht toevoer, zodat de motor alleen warme lucht kreeg...nu heb ik de prop in de warme lucht toevoer gedaan zodat de motor alleen op koud loopt. maar wat is sindsdien het geval, als ik rem in de 2e of 3e of 4e versnelling bij nog redelijk wat toeren slaat de motor uit, de lampjes gaan branden, en moet de koppeling weer in een hogere versnelling laten opkomen om de motor weer te laten draaien, heel irritant haha ! morgen ga ik de prop weer in de koude lucht terug doen, in de hoop dat ie weer normaal zal rijden.
Het verbaast mij wel, want mijn 244dl '78 rijd perfect op alleen koude lucht ! (heeft danwel de Zenith carburateur met lucht filter flakbij)
5 May 2007, 08:37
Ondertussen heb ik de prop weer in de koude lucht, zodat er alleen warme lucht wordt aangezogen, nu rijd de koets weer perfect ! waar kan het aan liggen dat als ik op de koude lucht rij dat dat niet gaat ?
5 May 2007, 08:40
Citaat:...alleen warme lucht wordt aangezogen, nu rijd de koets weer perfect Aaangepast: Rij je dan op benzine of ook op gas? Ik rijd ook op alleen warme lucht + gas en dat gaat perfect alleen koude lucht + gas = bagger ![]() |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|