Topics: 14
Welk bouwjaar is je 242DL? Als je nog het eerste type dashboard hebt, heb je achterop je meters een klein blokje zitten... die wilt ook nog weleens de geest geven.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Topics: 35
1979, dus net nog het oude type dashboard.
Welk blokje bedoel je? Wat doet het?
Topics: 176
6 May 2009, 20:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 May 2016, 12:43 door Rob.)
Is dat dit type dash ?
Is dat dan niet de "voltage Stabilizer" ?
weet niet exact of dat ding ook voor je temp-meter is
anders je tempsensor testen:
Volgens mij wel, alleen weet ik het zelf ook niet zeker. Mijn temperatuurmeter in mijn beige 245DL geeft ook 3kwart aan, terwijl de temperatuur normaal is.
Topics: 56
Is de bekabeling niet gaar. bij mij loopt de temp. soms ook op, dan maakt de draad sluiting tegen het blok omdat de isolatie er van af is.
Is dus ook niet altijd, soms als ik 'm start begint ie bovenin en zakt dan naar normaal. En na een tijd rijden gaat ie weer omhoog, leg ik de draad weer goed dan is de temp weer normaal, binnenkort toch een ander blokkie in dus ik laat het maar ff zo.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Ik zat ook wel te denken in de richting van de sensor, maar heb er geen idee van of dat die er in 1979 al in zat? Zoja, waar zit ie?
Ik denk niet dat 't echt aan de bekabeling ligt, Black Moose. Nouja, ik weet 't gewoon niet.. Op zich doet de wijzer niet echt vreemd. Komt wel hoog, maar verder schommelt hij niet ofzo.
Gideon, hoe komt 't bij jou dat ie te hoog aangeeft? Ligt 't bij jou aan die "voltage stabilizer" dan?
Die sensor zit ergens aan de zijkant van je onderblok. Volg de kabeltjes maar. Die zijn er bijna geen, dus je vindt de sensor zeker!
Lekt ie ook niet rond de waterpomp? Mijn motorkap zat vol verroest water wat naast de O-ring eruit spatte. Die O-ringen lekker volgens mij best vaak. Het zal toch een waterpomp of radiateur moeten zijn, denk ik.
Ging je het systeem nou een keer spoelen? Die radiateur van de bruine was echt een en al koek. Dat hoeft bij jou niet te zien, maar aangezien ze ongeveer even oud waren...
Topics: 56
Sensor zit onder het inlaatspruitstuk, daar zie je het draadje wel lopen.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Rubicon schreef:Gideon, hoe komt 't bij jou dat ie te hoog aangeeft? Ligt 't bij jou aan die "voltage stabilizer" dan?
Bij mij ligt het aan de voltage satbilizer.. Zowel mijn temperatuurmeter geeft teveel aan, net als mijn benzinemeter...
Ok, ik begin in mijn agenda weer een paar vrije gaten te bespeuren, dus ik moet hier dringend weer eens mee aan de slag.
Ben op 9 mei van Albert teruggekeerd met een temperatuursensor uit een recente 240'er. Ondertussen een beetje research gedaan, en wat blijkt: de sensoren hebben al in 1979 hetzelfde onderdeelnummer. Dat moet dus passen.
Alleen zit ie er nog niet op (tijd tijd tijd, het is dan ook tuin-werk-seizoen :

), maar ik wou ook eerst testen of de oude sensor het nog wel doet. Ik had er (ik dacht op dit forum) eens wat over gelezen hoe dat moet (iets met draadje tegen massa houden ofzo..?) maar ik vind het nergens meer terug. Haynes schrijft er wel wat over, maar ik vind het niet zo duidelijk. Weet iemand hoe je de temp.sensor / meter test of die nog goed werken?