Topics: 4
Er wordt ook absoluut niet meegereden. Eerst alles voor elkaar dan pas de weg op.
Zo'n "LPG deskundige" zal toch ook wel hier op het forum aanwezig zijn?
Zoals ik gelezen heb, zoveel mensen met ervaring met het bouwen van motoren en daar zal vast wel een keer een B21ET op LPG voorbij gekomen zijn.
Ik heb alleen al heel wat topics gelezen maar nergens wordt het vermeld of de uiteindelijke vraag sneeuwt onder door (off-topic) "posts-spaarders"
@ Volvo 142 B23, bedankt voor de waarschuwing. :-)
Topics: 125
JohanW schreef:Er wordt ook absoluut niet meegereden. Eerst alles voor elkaar dan pas de weg op.
Zo'n "LPG deskundige" zal toch ook wel hier op het forum aanwezig zijn?
Zoals ik gelezen heb, zoveel mensen met ervaring met het bouwen van motoren en daar zal vast wel een keer een B21ET op LPG voorbij gekomen zijn.
Ik heb alleen al heel wat topics gelezen maar nergens wordt het vermeld of de uiteindelijke vraag sneeuwt onder door (off-topic) "posts-spaarders"
@ Volvo 142 B23, bedankt voor de waarschuwing. :-)
Welk LPG systeem heeft JohanW? De turbo vraagt iets anders dan mijn N/A B230 waarmee ik overigens in 4 jr nog geen enkele BF heb gehad!! Ik snap de onrust rond KJet en LPG niet zo....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 52
Het kan ook wel. Alleen een Backfire bij je carburateur levert een gesmolten filter op. Bij een k-jet klapt je weegschijf krom als je pech hebt. Met nog meer pech misschien nog wel meer schade aan de spinnenkop. Ook bij b23e geld dat trouwens. Maar inderdaad, met een goed afgestelde motor is er niet zoveel aan de hand.
Topics: 4
skidje schreef:Welk LPG systeem heeft JohanW? De turbo vraagt iets anders dan mijn N/A B230 waarmee ik overigens in 4 jr nog geen enkele BF heb gehad!! Ik snap de onrust rond KJet en LPG niet zo....
Ik heb een Necam instalatie in de auto zitten.
Topics: 49
Ik heb in mijn B230E (Kjet dus) o.a. een OMVL R90E met een plunjer op de weegarm gebouwd .... werkt perfect!
Die plunjer zorgt ervoor dat ALS er een backfire optreed, je de boel niet sloopt ....
Verder is het zaak ontsteking en mengsel 200% op orde te hebben,zo ook plaatsing mixer-ring etc.
Ikheb een nokkenas van een turbo i.v.m. de kleptiming (naar mijn idee belangrijk!), maar die heb je natuurlijk al ......
Een backfire moet je gewoon voorkomen!
Ik heb er eens een heel topic over geschreven ... weet niet of dat er nog is.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Topics: 125
aernout schreef:Ik heb in mijn B230E (Kjet dus) o.a. een OMVL R90E met een plunjer op de weegarm gebouwd .... werkt perfect!
Heb een iets of wat aangepast systeem voor KJet van Orsouw E'Hoven. Wat het precies is weet ik niet. Geen reden gehad om ooit ernaar om te kijken.
aernout schreef:Ik heb een nokkenas van een turbo i.v.m. de kleptiming (naar mijn idee belangrijk!), maar die heb je natuurlijk al ......
Aernout.... Waarom die nokkenas? Help de veranderde kleptiming met het verbruik? Wat is je verbruik overigens?
Ik heb alles eigenlijk standaard overgenomen van de oude setting toen het blok nog in een 740 zat. Kleppen worden af en toe een keer gecontroleerd en that's it. Dus ook ontstekingstijdstip staat gewoon vlgs de boeken en zelfs de oude bougies vd benzinemotor zitten er nog in!!
Maar ik zie dat ik alles reeds heb bijgedragen in jou topic van enige tijd geleden.
http://volvolvo.nl/showthread.php/7155-B...-backfires
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 49
Verbruik is ongeveer 1:7
Ik heb een T as in verband met de geringe overlap.
Hierdoor heb je in mijn ogen in theorie veel minder kans op ontbrandend mengsel in het inlaatspruitstuk.
Ook staat mijn ontsteking wat aan de vroege kant.
Gas ontsteekt wat trager, dus wil je het op het goede moment laten ontploffen moet je wat eerder vonken.
Sinds de inbouw / ombouw van mijn systeem heb ik geen problemen meer gehad!
Mijn mixer ring zit pal onder het inlaatspruitstuk, IN de balg.
Zodoende heb je minder gas in het inlaat traject staan ...
Maar als ie niet backfired maakt dat eigenlijk niets uit ....
Het plunjer systeem heeft ook pas effect op het moment dat het mis gaat.
Indien er toch een backfire optreed is de schade beperkt door de weger die open gehouden word door de plunjer.
Dus:
Kleptiming goed hebben (nokkenas)
Klepspeling goed.
Ontsteking wat vroeger (eventueel)
Goede bougies er in.
Mengsel LPG niet te arm (heel belangrijk)
Dan kan het bijna niet meer mis gaan.
HEEL BELANGRIJK !!!!
NOOIT met lopende motor van benzine naar gas schakelen !!!!! andersom kan wel!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......