Topics: 55
WE zijn nu op het punt gekomen dat de motor afgesteld moet worden. Naast de ontsteking op tijd zetten. Welke schroeven zijn dan nog belangrijk voor het afstellen van de motor? Ik heb betrepen dat de zwarte schroef op het inlaatspruitstuk voor de stationairloop is. Daarbij heb ik ook begrepen dat er een inbusbout zit op de brandstofverdeler (CO schroef). Zijn dit met zijn drieeen de drie punten waar de auto met afgesteld dient te worden? Of is er nog een ander schroefje of iets dergelijks?
Hierbij wil ik nog twee zaken noemen. De kleppen zijn reeds gesteld na het plaatsen van nieuwe kleppen.
Op dit moment start de motor perfect en loopt deze direct rustig. Bij het gasgegeven zak de motor echter helemaal in zodat je met het pedaal moet spelen om de motor hier overheen te krijgen en een hoger toerental te laten draaien.
Is dit een voorbeeld van te rijk/arm of ontsteking te vroeg/laat?
Topics: 78
Lijkt me een verkeerd mengsel.
Voor de CO schroef heb je een hele lange 3mm inbus stift nodig .
Schroef rechtsom ==>rijker
Schroef linksom ==>armer
LET OP !! Alleen verdraaien met stilstaande motor .
Daarna de inbussleutel verwijderen en dan pas starten om te meten .
De afstelling luistert heel nauw . Verdraai de schroef met ong 30 graden te gelijk .
Als je 'm meteen een hele slag geeft kan ie in een keer veel te rijk staan .
Is de warmloopregelaar ( en dus de regeldruk ) wel goed ?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
We zullen inderdaad eerst de co schroef eens controleren. Wat is de reden dat de motor uit moet staan voor het afstellen van het co?
Topics: 78
reden is:
De CO schroef zit op een beweegbare arm in de luchtmassameter.Wanneer nu de motor draait wordt deze arm met de stuwschijf door de aangezogen lucht omhoog geduwd.
Als je op dat moment die inbussleutel erin laat loopt de boel klem .
Met de motor als zodanig heeft het niets te maken ( gaat niet stuk of zo ) maar je meting wordt beinvloed.
Dus :
-CO meten
-motor stoppen
-verstelling maken met inbus
-inbus eruit
-motor starten en meten
-enz
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 44
en even een keer flink gas geven en dan even wachten en dan pas meten zodat de arm even flink beweegt en weer kan neutraliseren
Volvo S70R B5234T4 M59
maar zonder CO meter kun je dit niet doen. Alleen beetje op gehoor/gevoel afstellen, maar dat werkt niet echt.
Ok, duidelijk! Ik snap dat we sowieso een CO meter nodig hebben, maar het is ook de bedoeling de motor dusdanig te laten lopen dat we er gewoon goed mee weg kunnen rijden en het dan vervolgens in de garage na te laten meten / afstellen.
Hebben jullie ook ervaring met de afstelling van de ontsteking. Moet deze gewoon precies staan zoals in de boekjes, of beter iets vroeger of later afgesteld?
zolang je op benzine rijdt, kun je je vlgs mij qua timing en el.afstand vd bougies aan de fabrieksgegevens houden. Bij LPG kan dat een beetje veranderen.
Topics: 4
Even een topic uit het stof halen aangezien ik na wat zoeken nog geen duidelijk antwoord kan vinden.
Ik vraag me af wat er met de ontsteking moet gebeuren zodra de auto op LPG loopt.
Moet bij de afstelling de ontsteking eerder of later?
En welke waarde zou deze dan moeten hebben?
Het gaat in dit geval ook om een B21ET. Op dit moment staat hij op de voorgeschreven waarde voor benzine, maar als hij koud is en op LPG loopt dan heeft hij toch last van backfire. Er is dan bijna niet mee te rijden. Alles onder de kap is nieuw ( verdelerkap, rotor, kabels en bougies)
Ik hoor graag van jullie.
Topics: 52
Pas op met backfires bij K-jet. Dit is de manier om een weegschijf krom te blazen. Ontsteking zou je even moeten navragen bij een LPG deskundige.