Topics: 42
Ticcie schreef:met mijn turbo haal ik met redelijk gasgeven al 1 op 7, met jouw auto zou je vlgs mij makkelijk 1 op 8 moeten kunnen rijden, als je maar niet steeds korte stukjes rijdt of 150 over de snelweg jakkert.
Misschien kun je met de verkoper overeenkomen dat je 'm mag laten afstellen bij een goede gasinbouwer - zomaar an de afstelschroef pielen is geen goed idee.
Dan eerst wel zorgen dat je kleppen goed staan, ontsteking is voorzien van nwe delen + juist is afgesteld en je luchtfilter ok is.
Adrie Schouten in Heerenveen is een goed adres en in jouw buurt.
Toch mooi zo'n forum hoor.
Heb nu twee keer getankt en rij verder rustig 110 op snelweg en gewoon rustig naar de 80. Aan m'n rijstijl kan het dus niet liggen. Zal idd morgen de verkoper eens horen,... Ze hebben zelf de installatie ingebouwd verder heel netjes gedaan alleen op het verbruik na dus,....
Wordt vervolgt zullen we maar zeggen.
Topics: 7
Toen mijn ouders vroeger een 244 GL met B23A hadden, zat daar gas in. Volgens mij liep die wagen zo'n 1 op 6, dus ÃÂcht zuinig was die combinatie niet.
Let er wel op dat als je voor lange altijd op gas rijdt het karretje niet meer op benzine wil lopen. Vlotternaaldje houdt niet zo van droog staan.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
MP schreef:Toen mijn ouders vroeger een 244 GL met B23A hadden, zat daar gas in. Volgens mij liep die wagen zo'n 1 op 6, dus ÃÂcht zuinig was die combinatie niet.
Let er wel op dat als je voor lange altijd op gas rijdt het karretje niet meer op benzine wil lopen. Vlotternaaldje houdt niet zo van droog staan.
Met andere woorden is het dus raadzaam om om de drie tankjes gas ( zo,n 600 km dus :? ) zo'n 100 km op euro 95 te rijden.
Toch moet het verbruik wel wat naar beneden,.... Al was het maar om alles technisch voor elkaar te hebben

.
Topics: 7
Ik denk dat je elders op dit forum even moet neuzen onder 'help, hij loopt niet meer op gas' of zoiets.
Ik zit zelf niet zo te knutselen aan carburateurs, dus ik kan je er geen goed antwoord op geven.
Het is in ieder geval naar verloop van tijd altijd raak, vandaar de tip.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Topics: 34
1 op 5,5 is veel te weinig.
Ik reed met mijn GLT ruim 1 op 7,5 en mijn rechtervoet is soms best zwaar 8)
Ik zou Bozzma's tips eens opvolgen!
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Juist ja, ik begrijp wanneer ik er niet uit kom met m'n garage dit best zelf op kan lossen dmv die zgn lambda zonde.
Hoe je de zonde dient te gebruiken is me nu wel duidelijk

. Maar (het zal ongetwijfeld ergens op het forum staan alhoewel ik het niet kon vinden) hoe stel ik mijn motor zo af zodat ik de juiste volt waarde uit mijn lambda zonde krijg? Door de ontsteking vroeger of later te zetten? Of moet ik ook dingen aan de carburateur verstellen?
Ben erg benieuwd hoe 1 en ander in z'n werk gaat hierbij,... :?:
Topics: 11
neej lambda sonde meet de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas. Word er te weinig brandstof (te arm) ingespoten, krijg je een volledige verbranding en onvolledige consumtie van zuurstof en dus teveel zuurstof. Te veel brandstof (te rijk) blijft er te weinig zuurstof over.
Dus als je ontsteking goed is, zal je de hoeveelheid brandstof of lucht in het mengsel moeten regelen, lijkt me
Mja, ik zat ff een simpel testje te bedenken, maar weet niet of een aansteker achter de uitlaat zo'n strak plan is...
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 23
Het werkt zo:
Allereerst dien je ervoor te zorgen dat ontstekingsmissers niet voorkomen door ervoor te zorgen dat je ontstekingsinstallatie "up-to-date" is. Dus: verdelerkapje, rotor, bobinekabels en bougie's eventueel vernieuwen en zorgen voor spul van goede kwaliteit (Brxxxn is erg slecht heb ik onlangs gemerkt :twisted: )
Waarom ?
Als het mengsel niet ontstoken wordt heb je opeens een uitlaatslag vol met zuurstof en LPG in de uitlaat en dit vangt de lambda-sensor op. Deze meet dan een arm mengsel door de aanwezige zuurstof terwijl het mengsel best rijk zou kunnen zijn.
Vervolgens regel je met de ontsteking wel wat mengselvariatie, maar enkel door de ontsteking later te zetten. Je kan dit doen als de auto om emissie redenen niet door de APK komt. De ontsteking dien je af te stellen volgens fabrieksspecificaties. Als je besluit niet meer op benzine te rijden dan mag de ontsteking een 3-5 graden vroeger. Maar denk eraan, terug zetten als je weer op benzine gaat rijden. Voor de meeste 8 klepper Volvo's is het 12 graden voorontsteking met losgenomen vaccuumvervroeger. Hoe vroeger de ontsteking, hoe efficienter de motor loopt, tot je te ver bent gegaan en de spanningspiek komt voor het bovenste dode punt. Dan sloop je de motor vrij snel. Overdrijf dus niet.
Mengsel stel je inderdaad af met de stelschroef op de verdamper (voor stationair) en met de stelschroef in de slang (voor deel- en vollast).
Dan plaats je een lambdasensor. Als dit een standaard 3 of 4 draads sensor is dan zul je de verwarming moeten aansluiten en aangesloten moeten laten. Anders gaat deze stuk. Een 3-4 draads sensor geeft een spanning af. Deze zou rond de 0,45 volt moeten zijn, dan staat de motor goed afgesteld. Op E-bay en in mijn shop zwerven wel leuke voltmeters rond voor vaste inbouw in de auto. Waarom nog niet iedereen rondrijd met een lambda-sensor in de auto is mij een raadsel.
Vervolgens kan je ook nog kijken naar een proffessionele breedband-sensor. Deze kost 200 euro en werkt een stuk makkelijker. Voor LPG is dit comfortabel, maar wellicht een tikkeltje overdone.
Mocht je een multimeter hebben met een frequentiemeting erop: deze kan je ook aansluiten op de (standaard) lambda-sensor. Hoe meer "hops" de sensor maakt, hoe hoger de frequentie en dus hoe dichter de motor bij het goede mengsel zit. Dit heb ik alleen zelf nog niet uitgeprobeerd..
Veel succes met afstellen !
Topics: 55
Heel domme opmerking misschien........ het gaat hier om een auto met carburateur. Kun je dan wel wat met een lambdahuppeldepup ????? :?:
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Gerben schreef:Heel domme opmerking misschien........ het gaat hier om een auto met carburateur. Kun je dan wel wat met een lambdahuppeldepup ????? :?:
Als ik mij niet vergis wel, de genoemde stelschroeven zitten id op mijn systeem en een ontsteking zal er ook wel op zitten

.
Verder zitten er nieuwe bougies + kabels + rotor op. Dat zou goed moeten zijn,....
Vandaag met garage gebeld, geeft aan motor op gevoel en geluid afgesteld te hebben,.... :?: :? Deze geeft ook aan dat ik eerst eens verder moet experimenteren met de genoemde stelschroeven.
Wat zou een complete "tuning" kosten door een liefhebber. Als zoiets niet al te duur is zit ik eraan te denken zoiets te laten doen, heb weining zin om met zo'n verkoper de heletijd in de weer te zijn.....
Iemand sugesties of ervaring met zoiets?