Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2016
Ik heb een 240 van '83. Km stand: 170000. De B23A rijdt probleemloos op LPG en benzine. Er zit altijd vocht aan de peilstok (mayonaiseachtig) ook na grote afstand rijden en zelfs midden in de zomer. Bij een olie wissel drijven er wel wat vochtdruppels in. Koelvloeistofverlies is er niet. RA RA hoe kan dit? en kan het kwaad?
groet,
Johan
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat de afzuiging van de carterdampen niet/half werkt. Een klein deel van de uitlaatgassen gaat langs de zuigerringen naar beneden, het carter/oliepan in. De CO2 is prima, de waterdamp niet en daarvoor hebben alle motoren een ontluchting van het carter.
Als je zin hebt in een stukje Engels, hier staat alles in:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineS...A_Treatise
Maar ik zou beginnen met kijken of alle delen en slangen aanwezig, heel en aangesloten zijn. Een zwart kastje onder de inlaat (olieafscheider), een dikke slang omhoog naar een T stuk, vandaar een dikke naar de luchtinlaat (laag vacuum), en een dunne naar het inlaatspruitstuk (hoog vacuum).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2016
Marc1970 schreef:Ik denk dat de afzuiging van de carterdampen niet/half werkt. Een klein deel van de uitlaatgassen gaat langs de zuigerringen naar beneden, het carter/oliepan in. De CO2 is prima, de waterdamp niet en daarvoor hebben alle motoren een ontluchting van het carter.
Als je zin hebt in een stukje Engels, hier staat alles in:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineS...A_Treatise
Maar ik zou beginnen met kijken of alle delen en slangen aanwezig, heel en aangesloten zijn. Een zwart kastje onder de inlaat (olieafscheider), een dikke slang omhoog naar een T stuk, vandaar een dikke naar de luchtinlaat (laag vacuum), en een dunne naar het inlaatspruitstuk (hoog vacuum).
beste Marc1970,
dank voor je antwoord. Ik heb vanavond het zwarte carterventilatiedoosje gedemonteerd. Dit bevat veel vuil, naast dit doosje zit een metaal blokje ( lijkt op een hhofdremcylinder) er zit ook een vacuumvervroeger bijaan. Dit is volledig dichtgeslipt incl de ijzeren buis die naar de bovenkant van het spruitstuk gaat. Deze constructie komt niet veel voor in NL naar het schijnt. Mijn 240 komt uit Zwitserland. IK ga morgen bij de dealer kijken of ze een nieuw kunnen leveren. Ik verwacht dat dit de oorzaak is. Nadat ik alles schoon heb kan ik het weer in elkaar zetten.
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat metalen blokje met vacuumtoeter is onderdeel van EGR exhaust gas recirculation. Is ook in NL geleverd, maar ik heb niet zo'n idee wat dat doet met vocht in de motor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969