1 February 2011, 01:14
Klepspeling controleren, is dit orde ? dan co tussen de 6 & de 8 regelen en de motor zal veel stabieler draaien en soepeler lopen.
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
|
1 February 2011, 01:14
Klepspeling controleren, is dit orde ? dan co tussen de 6 & de 8 regelen en de motor zal veel stabieler draaien en soepeler lopen.
1 February 2011, 10:54
Klepspeling is al enkele malen gecontroleerd. Zou in orde moeten zijn.
Binnenkort eens langs Carlo en dan nog maar eens een laatste, goeie maal controleren. EÃn van de problemen (en wellicht gedeeltelijke oorzaak) is dat het mengsel veel te arm is (0,5 % CO - nog niet) EN dat rijker zetten nauwelijks lukt. Een tijd geleden heb ik het mengsel van 1,2 naar 2 of 2,5 % CO gebracht door de naald omlaag te schroeven. De naald staat hierdoor al een heel stuk lager - steekt al meerdere mm.ers uit de zuigerbasis - maar het CO is inmiddels gewoon weer teruggezakt naar 0,5 %. ![]()
1 February 2011, 15:38
Hoe? In het boek staat "clockwise increases CO", zwart pijltje, en het zelfde zwarte pijltje staat bij de naald OMHOOG. Als je meer CO wilt, moet de naald omhoog, maak ik daaruit op.
Logischer ook. Als je bij eenzelfde zuigerstand (=motorvacuum) meer benzine (=CO) wilt, moet je de sproeieropening groter maken, oftewel de naald eruit trekken. Dat zou ik nog eens overnieuw gaan doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
1 February 2011, 19:34
Oew nee, - je hebt gelijk Marc - de naald is toen wel degelijk naar OMHOOG gezet - tot een paar mm IN de zuiger.
Ik heb het bericht een beetje gedachteloos geschreven, maar 't is toen wel degelijk goed gedaan hoor. ![]()
1 February 2011, 19:40
Maar er is ondertussen ander nieuws. Vandaag heeft Abbbabel een nieuwe compressietest gedaan. Ditmaal bij warme motor:
En deze ziet er stukken beter uit! Kijk maar: ![]() Abbbabel gaat wel nog even - bij wijze van vergelijking - de compressie meten bij zijn eigen DL. ![]()
1 February 2011, 21:13
Eindelijk nog eens een toerke kunnen doen met den DL.
![]() De waarden zijn een beetje anders tov 242DL, maar het gaat hem ook om een andere motor (B200K). Hier zijn de waarden: ![]() Het onderling verschil tussen de cilinders mag niet te veel verschillen. Doorgaans is tot 1 bar nog aanvaardbaar, eens het 2 bar en meer wordt, zit je met een probleempje.
1 February 2011, 22:17
Gefeliciteerd, ziet er ook niet slecht uit ;D
De b200k heeft een hogere compressieverhouding (10:1) dat de b19a (8,5:1), dus het verschil in compressiedruk tussen die beide motoren is normaal. ![]()
1 February 2011, 22:22
Ja maar da's niet het geval hier. Deze compressie is een maat voor de gasdichtheid van de cilinder, en Volvo geeft voor alle B17-B23 dezelfde compressie: 9-11 bar. Ze hebben allen dezelfde ringen, zuigerspeling en kleppen.
Hoe de nieuwe generatie motoren moet afsluiten weet ik niet, maar zal wel hetzelfde zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
1 February 2011, 23:58
Marc1970 schreef:.... en Volvo geeft voor alle B17-B23 dezelfde compressie: 9-11 bar. Ze hebben allen dezelfde ringen, zuigerspeling en kleppen. Dit is een interessant gegeven, Marc. De 11 bar hebben we kunnen registreren. Naar ik meen heeft Volvo, door de jaren heen, de verbrandingskamers en spruitstukken gewijzigd bij de motoren (B17-B23) om meer vermogen te halen. De eerste motoren hadden een vermogen van 60kW, terwijl de latere B17-B23 reeds de 70 a 90kW haalde. Nu goed, we hebben een gelijkmatige compressie in de verschillende cilinders en de druk is aanneembaarder dan de drukgegevens die we voordien bezaten. Hierdoor worden we op dit punt al niet misleid. Een directe vergelijking met een B200K is inderdaad moeilijk, daar het om verschillende constructies van motoropbouw gaat. Uit de serie van de B17-B23 motoren zal men wel enige ervaring opgedaan hebben om die dan toe te passen naar de ontwikkeling van de B200 reeks en verder. Trouwens zijn de geleverde vermogens van de latere motoren terug opgetrokken, wat aantoont dat de motoren een gewijzigd concept hebben ondergaan. Door een druk op te bouwen van ongeveer 11 bar, kan aangenomen worden dat de zuigers, zuigerveren, kleppen en kleptiming het nog goed doen. Correct? 6 bar deed bij mij toch een redelijke rimpel ontstaan op het voorhoofd. ![]() Met dat onwispelturig vacuüm blijf ik een beetje op mijn honger zitten. : ![]() Wordt zeker vervolgd! ![]()
3 February 2011, 20:36
Kijk, nu komen we ergens!
Hoe herkenbaar, dat met die compressiemeting... ik gok dat mijn wagen dezelfde waardes heeft. Origineel was het 9,2:1. Nu de klepspeling nog eens samen met Abbabel opmeten, en niet op de garage vertrouwen! Misschien moet ik ook maar eens zo'n vacuümmeting gaan doen, al ligt het blok vrij rustig. Ik voel de auto haast niet meer schudden als ik erin zit. Afgelopen week heb ik de bobinekabel vernieuwd en de bougiekabels vervangen door origineel Volvo exemplaren. Deze zitten beter, sluiten beter aan en voelen soepeler. De motor lijkt gelijkmatiger en soepeler te trekken. Alleen begint nu de versnellingsbak kuren te krijgen. Zucht. We blijven bezig.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|