28 September 2010, 19:27
De meter en bedrading kan je zo testen:
Sensor testen:
Uit: http://volvolvo.nl/forum/topic,5696.15/
De zekering natuurlijk ook even bekijken. Doorgebrand? Test eens met een andere goede zekering van evenveel Amp. Maakt de zekering nog goed contact? --> corrosie kan ertoe leiden dat de zekering slecht contact maakt in zijn houder. Puntjes eens met een staalborsteltje of schuurpapier opschuren. Controleer eens of met een multimeter of er wel spanning staat op de zekering!
Succes!
Citaat:Ruuds70: als het goed is moet de temperatuurmeter volledig in het rood slaan wanneer je de kabel bij de sensor los haalt en deze tegen het motorblok aanhoudt. Wel moeilijk je moet efkes met twee zijn of de kabel verlengen en tegen de aarde houden. Wat je dan weet is enkel of de meter en bekabeling nog goed is. Het zegt niks over de sensor. Die moet een ohmse waarde geven (te meten met een multi-meter met weerstandmeter).
Hiermee kun je ook met een thermometer en heet tot kokend water controleren welke ohmse waarde de sensor afgeeft.
Sensor testen:
Citaat:Black Moose: nu kan je de nieuwe sensor nog proberen door 1 kant aan massa te leggen. neem een losse draad, maak deze aan beide zijden bloot, omwikkel met 1 eind de sensor en maak het andere eind vast aan de massa. zorg dat de draad lang genoeg is om de sensor in een pannetje kokend heet water te leggen. het makkelijkst is om nog een draad te nemen, de sensor(die in het blok zit) los te nemen en deze vast te maken aan de draad van de sensor en het andere eind aan de nieuwe sensor en dan de sensor in een pannetje te hangen waar je kokend heet water in doet.
je kunt dit pannetje met een onderzetter op de accu zetten, zodat deze niet kan omvallen. nu moet de meter richting het rode gebied gaan en naarmate de temp. daalt gaat de wijzer naar beneden.
Uit: http://volvolvo.nl/forum/topic,5696.15/
De zekering natuurlijk ook even bekijken. Doorgebrand? Test eens met een andere goede zekering van evenveel Amp. Maakt de zekering nog goed contact? --> corrosie kan ertoe leiden dat de zekering slecht contact maakt in zijn houder. Puntjes eens met een staalborsteltje of schuurpapier opschuren. Controleer eens of met een multimeter of er wel spanning staat op de zekering!
Succes!
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)