13 August 2010, 21:47
pingelen = een te vroeg afgestelde ontsteking d.w.z. dat de BDP sensor wel goed is, er is immers vonk!
conclusie: vervangen niet nodig.
Oplossing: ontsteking een aantal graden later afstellen . net zover tot het pingelen weg is.
Een goeie test: 1500rpm in 3 rijden, dan in een keer volgas geven. Luister goed naar de motor. pingelt de motor? dan moet de ontsteking nog wat verder verlaat worden.
een andere verdachte is de pingelsensor. Deze moet echt van het correcte type zijn! Je kan er niet zomaar 1 op schroeven van een modernere versie.
Bovendien moet die pingelsensor ook nauwkeurig worden vastgezet met een voorgeschreven aanhaalkoppel.
Zet je 'm te los vast, dan kan de ontstekingsunit eventueel gepingel minder goed waarnemen en zal minder snel vervroeging terugnemen.
Zet je 'm te strak vast, dan zal de ontstekingsunit veel te gevoelig reageren en te veel vervroeging wegnemen hetgeen vermogen kost.
conclusie: vervangen niet nodig.
Oplossing: ontsteking een aantal graden later afstellen . net zover tot het pingelen weg is.
Een goeie test: 1500rpm in 3 rijden, dan in een keer volgas geven. Luister goed naar de motor. pingelt de motor? dan moet de ontsteking nog wat verder verlaat worden.
een andere verdachte is de pingelsensor. Deze moet echt van het correcte type zijn! Je kan er niet zomaar 1 op schroeven van een modernere versie.
Bovendien moet die pingelsensor ook nauwkeurig worden vastgezet met een voorgeschreven aanhaalkoppel.
Zet je 'm te los vast, dan kan de ontstekingsunit eventueel gepingel minder goed waarnemen en zal minder snel vervroeging terugnemen.
Zet je 'm te strak vast, dan zal de ontstekingsunit veel te gevoelig reageren en te veel vervroeging wegnemen hetgeen vermogen kost.