17 January 2019, 21:02 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2019, 21:05 door Loenatik.)
Goede avond mensen!
Enige tijd geleden mijn eerste Volvo gekocht en ben er super blij mee!
Het eerste dat ik heb laten doen is G3 gas inbouwen, want dat scheelt een hoop centjes.
Sindsdien stottert de wagen bij het optrekken als je op gas rijdt.
Dus ben ik terug gegaan naar de inbouwer, na het uitlezen bleek dat de installatie goed functioneert en ik het euvel dus ergens anders moet zoeken.
Allereerst maar de bougies, de kabels en de verdelerkap vervangen. Helaas heeft dit niets geholpen en moet ik nu verder zoeken. Het gaat om een Volvo 940 met B230FD Pulsair + EGR motor.
Dus wat ik eigenlijk wil testen is de brandstofpomp relais, deze wil ik verwijderen tijdens het rijden op gas. Maar ik heb geen groot wit relais! De relais aan de rechter voorzijde heb ik vanmiddag los gehad maar dan gaat de auto nog veel meer stotteren. Dus nu mijn vraag heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?
En is er een schema waarop de relais uitgetekend zijn? Ik kon in de Haynes niet veel vinden over de verschillende modellen.
17 January 2019, 22:30 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2019, 22:34 door skidje.)
Alleen op gas? Ik zou een slecht contact vermoeden. Die lpg inbouwbedrijven weten veel van lpg maar met electra wordt wel eens een beetje gerommeld. Is veel gehoord probleem. In volgorde van checkpoints
- ontstekingsdelen schijnen op lpg een belangrijker onderdeel te zijn dan op benzine. (Zelf niet overtuigd maar wil het uitsluiten en een keer vernieuwen kan zeker geen kwaad)
- dat zekeringblok Vd LPI met die 4 zekeringen.
- losse injectoren of inblaasnozzles in die injectoren
- te weinig druk van de lpi pomp. Of is het dampgas?
- elektrische contacten nalopen
Ik ga morgen bij mijn zoon zijn 940 de hele ontsteking vernieuwen. Die heeft een LPI 940 sedan die perfect op benzine start maar zodra deze overschakelt gaat dat met enige stotteringen gepaard. Daarna loop ik alle stekker vh lpg systeem na en zal deze proberen te reinigen en voorzien van een beetje contactspray. Als dit allemaal niet helpt gaat de Volvo naar de lpg specialist. Die moet maar eens gaan meten en checken.
Er is ontzettend veel te vinden over de B230F, vergeet de D maar even, dat staat ws. voor rondetanden distributieriem, en misschien voor LH3.1 en Pulse Air. Het is basically een B230F waar de riem langer van meegaat.
Misschien is je brandstofrelais een blauw blokje? Je kan dit niet weghalen, de hele injectie draait erop.
Ik vroeg me dus af wat er zou gebeuren als ik het ‘blauwe’ blokje verwijder.
Hiermee leg je de injectie stil, ik heb een damp gas installatie dus die zou daar geen last van moeten hebben.
Idee was dus om injectie (en dus eventuele benzine aanvoer) stil te leggen.
Om uit te sluiten dat de wagen benzine en gas tegelijk krijgt.
Helaas, nadat ik de relais los trok begon hij alleen maar meer te bokken.
Schijnbaar is er dus wel een link tusssen de twee, van het weekend ga ik de bobine en de BDP sensor vervangen.
Eens zien wat dat oplevert, dan is de complete ontstekingslijn vernieuwd.
@Marc Bedankt voor de verduidelijking, de 230F blokken zijn dus grotendeels gelijk en dat Pulse systeem is meer een later toegevoegd milieu foefje.
18 January 2019, 12:12 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2019, 12:30 door Marc1970.)
Deze injectiemotor krijgt geen seconde LPG en benzine tegelijk. Op LPG wordt het signaal naar de injectors onderbroken, de hele injectie draait door (pompen, in- en uitlaatsensors, ECU, alles, dat is vrij duurzaam gebleken bij mijn auto bv.) Op benzine wordt de LPG kleppen en/of injectors gesloten. Mijn dampgas installatie heeft zelfs een klepje in de drooggasslang waardoor er zelfs geen restje LPG meer doorgaat na overschakelen (dat zou de filamenten in de luchtmassameter kunnen verbranden).
'Moderne' LPG G3 gebruikt ook een flink deel vd sensors van de benzinekant, je kan die niet zomaar stilleggen. Verbaast me dat de motor blijft draaien zonder injectierelais.
Het aftappen van signalen voor de LPG gebeurt soms met een mooi stekkertje maar ze duwen ook wel eens een dozijn 3M Scotchlok connectors door de isolatie heen.
Ga nog s bij de inbouwer langs, hij/zij heeft iets verkeerd aangesloten/afgesteld.
Waardoor de motor of te weinig LPG krijgt bij vollast, of de ontsteking in de vervroegde stand blijft, of nog iets gekkers, dingen die normaal opgepikt/geregeld worden door de ECU.
Hier nog wat info over Pulsair en lpg: http://volvolvo.nl/thread-13206.html
Vorige week de complete ontstekingslijn van bobine tot Bougie vervangen.
Vandaag weer terug gegaan naar de gasspecialist, de wagen nogmaals helemaal nagekeken en afgesteld met de computer.
Helaas blijft de motor stotteren al is het nu een stuk minder, als ik de koppeling intrap met lage snelheid valt hij ook af en toe uit.
Morgen maar eens de elektrode afstand bekijken, want dat ben ik vergeten. Zou het ook aan het gasklephuis kunnen liggen?
Misschien last van 'uitwaaien' van LPG? Verwijder de snorkel achter de grille van de luchtinlaat. Het LPG deel kan prachtig werken op de testbank maar rijdend is toch anders.
Stotteren op lpg met lpi ligt meestal aan verstopte inspuitnozzles. Die koude staatjes zillen mieuw zijn net als de pomp en dus niet eerste verdachte. Mss bij montage iets in leiding laten komen die een van die nozzles blokkeert?
Zo na lange tijd eindelijk weer aan de volvo kunnen rommelen.
Vandaag maar eens de gasklep bekeken en daarna schoon gemaakt.
Het dippen in toerental bij het remmen is verholpen, het gestotter is ook minder maar helaas nog niet opgelost.
Toch heb ik het gevoel dat ik steeds dichter bij de oplossing kom.
Het is geen LPI dus de injectoren reinigen heeft volgens mij geen zin.
We blijven rustig verder zoeken....