Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 1976 B21 probleem met injectie
#1
Iemand die ik ken heeft het injectiesysteem van zijn 244 (1977) met B21 moeten vervangen door een carburateur omdat de injectie niet goed werkte.
Starten en de eerste 5 km rijden gingen vlekkeloos, de motor rijdt dan gewoon goed. Maar telkens na ongeveer 5 km/ 5 minuten rijden, valt de motor uit. Hij heeft het e.e.a. uitgesloten en kwam tot de conclusie dat de fout in het injectiesysteem moet zitten, het injectiesysteem heeft hij er toen afgehaald. Voorzien van een carb. rijdt de auto wel gewoon de hele tijd. 
Zelf vermoed hij een vervuiling in het injectiesysteem, maar de oorzaak weet hij zelf ook niet.
Het gebeurt ook altijd na dezelfde aantal km, net als het blok op temp. komt.


Graag zou hij weer met injectie willen rijden vanwege de extra pk's en het zuiniger rijden, maar niet zolang de motor blijft uitvallen.
Wat zou dit kunnen zijn?
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
B21-Kjet?? Zeker. Zijn gevoelig voor valse lucht en er zitten wat sensoren in die de temperatuur van het blok in de gaten houden. Die geven weer signalen door aan de computer (als je van een computer mag spreken) en daar zit hem volgen mij in. De K-jet is een leuke injectie toen het nog nieuw was maar als je er een storing in krijgt is het meestal zoeken naar een speld. Kabelbreuk is ook een ding en zoek maar uit waar het zit. De stappen motor geeft ook wel is problemen net zoals de luchtweger die niet meer goed werkt of misschien wel door een backfire krom is geslagen, tenminste als je op gas rijd is die kan aanwezig.

Hij zal echt naar een specialist moeten met de auto om hem goed te laten draaien op de K-jet. Het is erg lastig om vanaf hier een diagnose te kunnen stellen.

Ik heb zelf ook een B21K-jet in mijn 82er 245. Die loopt nu op dit moment perfect maar ik heb een tijd gehad dat ik dat ding vervloekte.
Antwoord
#3
Kakt ie langzaam in elkaar of stopt ie er meteen mee?
De tijd die je beschrijft komt ongeveer overéén met de opwarmtijd van de WUR ( Warm Up Regulator )
Dit doosje van pandora zorgt  -bij koude start- voor een verlaging van de control pressure met als gevolg een rijker mengsel tijdens het opwarmen van de motor.
Ik zou deze swappen met een ander.

Oh..en... de K-jetronic heeft geen computer or whatsoever.
KE-jetronic daarentegen wel.

Google even op "warm up regulator " 

[Afbeelding: 91160610509-2.jpg?1362141017]
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#4
Bedankt voor jullie tips zo ver, ik neem ze mee naar de eigenaar.
Indien er nog meer tips/oorzaken te noemen zijn, dan hoor ik dat graag.

Zo'n WUR is nogal een duur onderdeel om op de gok aan te kopen om uit te wisselen, zag ik.
K-jet specialisten waar kan ik die vinden?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#5
Je kan ze ook tweaken; is laatst ook gedaan bij weeler dealers ik dacht dat het toen om een porsche 924 of 944 ging.
Antwoord
#6
Zo'n wurretje moet je ook niet nieuw kopen.
Even rondbellen bij de volvoslopers of hier even op het forum vragen.
Een hoop mensen hebben de injectie er uit gesloopt.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
Inderdaad, vooral in nieuwleusen en omgeving worden alle blokken omgebouwd naar carburateur ivm minder storingen voor de bangers. Als je facebook hebt, en je plaatst een bericht op de bangerpagina's, heb je zo beet denk ik.

Kerel genaamd Mark Burema heeft er ook vast wel 1 liggen. Actief of marktplaats en facebook.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 181 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 7.687 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 904 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 2.869 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.462 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 8.817 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.245 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  Standalone LPG injectie systeem. aRjen.T 2 4.347 7 September 2017, 23:35
Laatste bericht: aRjen.T
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.115 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Probleem met lpg decl00ne 12 11.113 16 May 2017, 15:06
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)