17 June 2010, 14:58
Nou ja, je kan natuurlijk niet verwachten dat een vastgeroest asje zo maar los gaat als je er aardig tegen doet.
De as door de verdeler bestaat uit twee delen, het deel wat in het blok steekt t/m de centrifugaalgewichtjes, en het deel wat je ziet met de nokjes erop. Deze twee moeten los t.o.v. elkaar kunnen verdraaien, want dat is wat de centrifugaalvervroeging doet.
Door gebrek aan smering kunnen onder- en bovenhelft aan elkaar geroest zijn, in het ideale geval kan je door aan de rotor te draaien het spul loswrikken, maar meestal zal je de verdeler uit het blok moeten halen. Dan kan je de onder- en bovenhelft goed vastgrijpen met een lap en maar wringen.
Dan het onderste deel lekker vullen met olie en de gewichtjes los laten weken.
De as door de verdeler bestaat uit twee delen, het deel wat in het blok steekt t/m de centrifugaalgewichtjes, en het deel wat je ziet met de nokjes erop. Deze twee moeten los t.o.v. elkaar kunnen verdraaien, want dat is wat de centrifugaalvervroeging doet.
Door gebrek aan smering kunnen onder- en bovenhelft aan elkaar geroest zijn, in het ideale geval kan je door aan de rotor te draaien het spul loswrikken, maar meestal zal je de verdeler uit het blok moeten halen. Dan kan je de onder- en bovenhelft goed vastgrijpen met een lap en maar wringen.
Dan het onderste deel lekker vullen met olie en de gewichtjes los laten weken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969