16 April 2010, 08:25
Mijn reactie is: LPG inbouw etc is waarschijnlijk niet het probleem, maar ga je de kosten er nog uithalen? Ik weet niet hoe de rekensom uitvalt (wegenbelasting, brandstofkosten, kilometrage) maar met een auto met 290.000 km loop je natuurlijk het risico dat er allerlei mankementen aan zitten te komen. Ik roep maar wat, als blijkt dat de remschijven op zijn, of de koppeling of versnellingsbak beginnen op te spelen, dan heb je te maken met een dure reparatie, en kan je besluiten een oude auto gewoon weg te doen, maar als je net een bom duiten hebt geinvesteerd in een gasinstallatie is dat extra zuur. Een bijkomend probleem is als je een ongeluk(je) hebt. Een oude auto is gauw total-loss. Als de verzekering alleen de dagwaarde uitkeert, dan ben je de pineut, want een net ingebouwde gasinstallatie telt niet echt mee voor de dagwaarde. En de kans op een ongeval is even groot met een oude auto als met een nieuwe 
Wat je dus mee moet wegen is: hoeveel kun (en wil) je zelf repareren? Hoe betrouwbaar moet het beestje zijn? Ondanks de leeftijd zal het periodiek onderhoud altijd moeten plaatsvinden, en met een oude auto is dat altijd duurder dan met een nieuwe, doe je dat allemaal zelf? De auto is nu 18 jaar oud. Ik weet niet precies hoe de ontwikkelingen zijn met de oldtimerregeling, maar het duurt nog 7 jaar voor het beestje belastingvrij is. Dat is een flinke periode met flink wat mankementen als je pech hebt.

Wat je dus mee moet wegen is: hoeveel kun (en wil) je zelf repareren? Hoe betrouwbaar moet het beestje zijn? Ondanks de leeftijd zal het periodiek onderhoud altijd moeten plaatsvinden, en met een oude auto is dat altijd duurder dan met een nieuwe, doe je dat allemaal zelf? De auto is nu 18 jaar oud. Ik weet niet precies hoe de ontwikkelingen zijn met de oldtimerregeling, maar het duurt nog 7 jaar voor het beestje belastingvrij is. Dat is een flinke periode met flink wat mankementen als je pech hebt.