15 February 2010, 00:58
Hey,
daar ben ik het mee eens. K-jet kan goed werken maar na 30 jaar is het soms erg ver versleten, dan kan het behoorlijk duur zijn om het te repareren. Is wel flink wat werk om netjes om te bouwen maar bij de meeste 30 jaar oude volvo'sis het wel de moeite waard om het blok er eens uit te tillen en alle seals, carterpan-dichting en eventueel nog wat meer aan de motor te doen, zeker bij een turbo kan er nog veel meer spul olie lekken. Dan is een ander vliegwiel en wat andere sensoren er zo op te zetten. De motor kabelboom van een nieuwere 240 past ook gemakkelijk.
Zelf heb ik nu in mijn 240 turbo+LH 2.4. Mijn 240 is een originele B230F, dus hoefde ik niet over te stappen van K-jet naar MS/LH etc, maar kon gewoon de turbo brandstofcomputers inpluggen en wat kleine andere dingen aanpassen en het werkt. Verlengen aansluiting luchtmassameter was het meeste werk. Verder moeten de originele turbo-injectoren van een B230FT in serie geschakeld worden met een stel weerstanden, maar ik heb andere gekocht die dat niet hoeven dus dat was ook al geen werk meer. De standaard pomp kan ook meer dan genoeg leveren voor normaal++ turbo gebruik, dat zit ook wel goed. Het draadje van het vol-last signaal moet ook nog weg, verder is alles al helemaal klaar voor turbo gebruik.
Bij mijn 240 werkt het goed, de eerste testritten gaan goed en het trekt echt stevig op.
Als je naar LH 2.4 op een B21 turbo gaat zou ik wel kijken naar een systeem van een B200FT ivm met ontstekingstijdstip (kleinere boring vergeleken met B230FT). B230F computers kunnen wel werken maar veel mensen die het geprobeerd hebben kregen er snel detonatie mee, niet aan te bevelen dus...
Afhankelijk van de versie LH 2.4 wil het systeem ook een snelheidsignaal hebben, dat heb je niet in een pre 1986 240. Sommige computers geven alleen een foutcode, andere gaan ook wat minder goed stationair lopen etc. Beetje mee experimenteren of een 1986 achteras, óf een simpele sensor op de cardan-as die de bouten van een kruiskoppeling ziet, dat werkt volgens mij ook.
MS kan ook zeer goed werken, moet alleen goed geïnstalleerd worden, maar dat is logisch. Zelf heb ik het niet nodig.
daar ben ik het mee eens. K-jet kan goed werken maar na 30 jaar is het soms erg ver versleten, dan kan het behoorlijk duur zijn om het te repareren. Is wel flink wat werk om netjes om te bouwen maar bij de meeste 30 jaar oude volvo'sis het wel de moeite waard om het blok er eens uit te tillen en alle seals, carterpan-dichting en eventueel nog wat meer aan de motor te doen, zeker bij een turbo kan er nog veel meer spul olie lekken. Dan is een ander vliegwiel en wat andere sensoren er zo op te zetten. De motor kabelboom van een nieuwere 240 past ook gemakkelijk.
Zelf heb ik nu in mijn 240 turbo+LH 2.4. Mijn 240 is een originele B230F, dus hoefde ik niet over te stappen van K-jet naar MS/LH etc, maar kon gewoon de turbo brandstofcomputers inpluggen en wat kleine andere dingen aanpassen en het werkt. Verlengen aansluiting luchtmassameter was het meeste werk. Verder moeten de originele turbo-injectoren van een B230FT in serie geschakeld worden met een stel weerstanden, maar ik heb andere gekocht die dat niet hoeven dus dat was ook al geen werk meer. De standaard pomp kan ook meer dan genoeg leveren voor normaal++ turbo gebruik, dat zit ook wel goed. Het draadje van het vol-last signaal moet ook nog weg, verder is alles al helemaal klaar voor turbo gebruik.
Bij mijn 240 werkt het goed, de eerste testritten gaan goed en het trekt echt stevig op.
Als je naar LH 2.4 op een B21 turbo gaat zou ik wel kijken naar een systeem van een B200FT ivm met ontstekingstijdstip (kleinere boring vergeleken met B230FT). B230F computers kunnen wel werken maar veel mensen die het geprobeerd hebben kregen er snel detonatie mee, niet aan te bevelen dus...
Afhankelijk van de versie LH 2.4 wil het systeem ook een snelheidsignaal hebben, dat heb je niet in een pre 1986 240. Sommige computers geven alleen een foutcode, andere gaan ook wat minder goed stationair lopen etc. Beetje mee experimenteren of een 1986 achteras, óf een simpele sensor op de cardan-as die de bouten van een kruiskoppeling ziet, dat werkt volgens mij ook.
MS kan ook zeer goed werken, moet alleen goed geïnstalleerd worden, maar dat is logisch. Zelf heb ik het niet nodig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

