4 September 2009, 18:11
markfranken schreef:jos245 schreef:Hoor je wel de klik van het relais van de gastank als je op lpg overschakelt?
Nee, die hoor ik niet. zou dat relais ook kapot kunnen zijn?
Het relais van de tankafsluiter is zelden defect. Meestal is het een slecht draadcontact of misschien de zekering.
Om zeker te weten of de relais werken kun je iemand anders de auto op contact laten zetten terwijl je in de kofferbak je vingers op het relais van de tankafsluiter houdt.
Je voelt en hoort het relais inschakelen als het werkt (uiteraard wel eerst checken of de B/G schakelaar op GAS staat).
Hetzelfde doe je met het relais op de gasafsluiter onder de motorkap.Ook die moet je horen en voelen als het contact wordt aangezet.
![[Afbeelding: 2qiz2uu.jpg]](http://i31.tinypic.com/2qiz2uu.jpg)
Tussen haakjes: die moderne B/G schakelaars met indicatielampjes voor de tankinhoud zijn vaak de reden van storingen .Ik raad eenieder een ouderswetse B/G schakelaar aan temeer omdat die tankinhoudmeters vrij onnauwkeurig werken. De dagteller aflezen om te zien wanneer je moet tanken werkt naar mijn ervaring een stuk beter.