18 January 2008, 12:17
Mijn ervaring met de Amazone is dat deze altijd start, hoe slecht hij afgesteld staat en hoe vies het
ook is onder de kap, en hou weinig onderhoud hij ook gehad heeft.
Check eerst even wat voor type b20 je hebt: A/B/E/F en loop ie op LPG of niet?
Loop alles wat electronisch is even na:
- Stekkers checken op corrosie (Zekeringkast/startmotor/dynamo/accu/massakabel blok)
- Check de zekeringen even, of vervang ze door verse, schuur contactjes op
- Bougiekabels vervangen (+- â¬20)
- Bougies vervangen (+- â¬10)
- Contactpunten vervangen (+- â¬10)
- verdelerkap vervangen (+- ⬠7,50)
- Condensator vervangen (+- â¬5)
- Check ook even je Bobine (Heb je nog zo'n oude 'pot' met pantserkabel naar het contactslot?)
Dingen hebben niet het eeuwige leven, maar gaan wel heeeeeeel lang mee.
Anders vervangen door een nieuwe (⬠20,-)
Orinele met pantserkabel wil je niet, die kost dik over de 3 cijfers (tenzij je een originaliteitsfreak bent)
Vervolgens:
- Voelermaat kopen (+- â¬5)
- Kleppen stellen ( 1/2 uur werk)
- klepdekselpakking vervangen (+- ⬠7,50)
- Contactpunten stellen op op 0,45 (weer afhankelijk van type motor/LPG)
- Ontsteking op tijd zetten mbv stroboscoop/toerentalmeter (aantal graden voorontsteking ook weer afhankelijk van type motor/LPG)
Nu ben je een halve dag verder en een eurootje of 60~70 en loopt ie weer als een zonnetje.
Vooral heeeeeel veel surfen/lezen en proberen.
Simpeler techniek/logica/electronica dan in een Ama is er niet en het gaat niet gauw kapot.
Voor de onderdelen volstaat 1 telefoontje / mail naar Bakkenes op http://www.volvo-klassiekers.nl en je hebt het de volgende dag in huis.
Goede service en niet duur.
Anders: lid worden van de V-44 en naar een afsteldag gaan: als je het 1 x gezien hebt, kun je het voortaan zelf.
ook is onder de kap, en hou weinig onderhoud hij ook gehad heeft.
Check eerst even wat voor type b20 je hebt: A/B/E/F en loop ie op LPG of niet?
Loop alles wat electronisch is even na:
- Stekkers checken op corrosie (Zekeringkast/startmotor/dynamo/accu/massakabel blok)
- Check de zekeringen even, of vervang ze door verse, schuur contactjes op
- Bougiekabels vervangen (+- â¬20)
- Bougies vervangen (+- â¬10)
- Contactpunten vervangen (+- â¬10)
- verdelerkap vervangen (+- ⬠7,50)
- Condensator vervangen (+- â¬5)
- Check ook even je Bobine (Heb je nog zo'n oude 'pot' met pantserkabel naar het contactslot?)
Dingen hebben niet het eeuwige leven, maar gaan wel heeeeeeel lang mee.
Anders vervangen door een nieuwe (⬠20,-)
Orinele met pantserkabel wil je niet, die kost dik over de 3 cijfers (tenzij je een originaliteitsfreak bent)
Vervolgens:
- Voelermaat kopen (+- â¬5)
- Kleppen stellen ( 1/2 uur werk)
- klepdekselpakking vervangen (+- ⬠7,50)
- Contactpunten stellen op op 0,45 (weer afhankelijk van type motor/LPG)
- Ontsteking op tijd zetten mbv stroboscoop/toerentalmeter (aantal graden voorontsteking ook weer afhankelijk van type motor/LPG)
Nu ben je een halve dag verder en een eurootje of 60~70 en loopt ie weer als een zonnetje.
Vooral heeeeeel veel surfen/lezen en proberen.
Simpeler techniek/logica/electronica dan in een Ama is er niet en het gaat niet gauw kapot.
Voor de onderdelen volstaat 1 telefoontje / mail naar Bakkenes op http://www.volvo-klassiekers.nl en je hebt het de volgende dag in huis.
Goede service en niet duur.
Anders: lid worden van de V-44 en naar een afsteldag gaan: als je het 1 x gezien hebt, kun je het voortaan zelf.
![[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]](https://images.cdn.circlesix.co/image/uploads/posts/2016/06/84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif)