17 January 2008, 23:06
Crapy vonken, de B20 is gevoelig voor contacthoek/speling tussen de contactpunten (zelfde fenomeen). Toen je je testritje maakte, was de motor toen al een pietsie warm?
Een voelermaatje ga je nog vaak nodig hebben dus haal er gelijk maar een. Speling tussen de punten moet 0,4-0,5 mm zijn als ze helemaal geopend zijn. Dat kan je weer makkelijk voor elkaar krijgen als de verdelerkap eraf haalt en de motor ronddraait aan de bout voorop. Officieel moet de verdeler linksom draaien.
De punten kunnen ingeslagen zijn, dan moet je ze vlakvijlen (nagelvijl).
Liever niet de rotor of de vier uitsteeksels in de kap bijvijlen, daardoor vergroot je afstand alleen maar. Als er een vies zwart spoor rondom loopt, poetsen. Alles waar vonken overspringen grondig ontvetten met thinner, aceton o.i.d.
Bougies doen het altijd is mijn ervaring, zelfs onder een dikke laag additieven-meuk of tot een puntje afgesleten.
Een voelermaatje ga je nog vaak nodig hebben dus haal er gelijk maar een. Speling tussen de punten moet 0,4-0,5 mm zijn als ze helemaal geopend zijn. Dat kan je weer makkelijk voor elkaar krijgen als de verdelerkap eraf haalt en de motor ronddraait aan de bout voorop. Officieel moet de verdeler linksom draaien.
De punten kunnen ingeslagen zijn, dan moet je ze vlakvijlen (nagelvijl).
Liever niet de rotor of de vier uitsteeksels in de kap bijvijlen, daardoor vergroot je afstand alleen maar. Als er een vies zwart spoor rondom loopt, poetsen. Alles waar vonken overspringen grondig ontvetten met thinner, aceton o.i.d.
Bougies doen het altijd is mijn ervaring, zelfs onder een dikke laag additieven-meuk of tot een puntje afgesleten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969