5 November 2007, 21:35
echte hollander lekker eigenwijs. 8) 
dus hier de eerste reactie op je topic. :
:
een vliegwiel van een 850 PAST NIET.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dit vliegwiel heeft 10 gaten waarmee hij op de kruk-as word vast gezet.
de RED-BLOCKS hebben er maar 8.
een koppelingset van een 850 T5 krijg je niet in een dog-dish vliegwiel.
of je moet de rand , waar de drukgroep op staat , van het vliegwiel afdraaien dat je een vlak oppervlak krijgt.
dan heb je een vlak vliegwiel gecreerd net als de b21/23 motoren.
het enigste verschil is , als je dog-dish een rand met gaatjes heeft voor je toerental opnemer is dit wel noodzaak om je vliegwiel vlak af te draaien.
of je neemt een B21/23 vliegwiel en je ramt er 58 - 2 gaatjes in de rand naast de tandkrans.
dan neem je een T5 drukgroep en die meet je uit en boor je de centreer-pennetjes over en de bouten van de drukgroep.
zie foto:
![[Afbeelding: vliegwiel3fc4.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/4361/vliegwiel3fc4.th.jpg)
------
voor de km/uur teller kan je / moet je een beetje hobbyen.
zie hier onder:
je sleuteld een achter-as onder je 240 van een later type , met zo'n puls-teller op het diff.
je rukt je dashbord uit je wagen (bij mij de 242 uit '78) en je demonteerd je mechanische km/uur teller.
dan pak je een bij passende elektronische km/uur teller die bij de achter-as hoort en knutsel je in je dasbord.
ik moet zeggen het is te doen maar wel je koppie gebruiken.
zie foto's
het gat van de mechanische km/uur teller uit de 242 dashbord.
![[Afbeelding: kmteller5qt2.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/4388/kmteller5qt2.th.jpg)
in het 4 kantje kan je zien dat het oude type wijzerplaat over de ronde (nieuwe model) wijzerplaat legt.
het nieuwe ronde model moet je ff afslijpen/knippen dat hij net zo groot is als het vierkante oude type wijzerplaat.
de oude wijzerplaat schuif je heel voorzichtig over de naald van de elektronische teller unit en past op de zelfde boutjes waar de nieuwe type wijzerplaat tegen de klok aan zit.
![[Afbeelding: kmteller21pp9.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/4179/kmteller21pp9.th.jpg)
in het vierkantje : deze 2 pootje moeten blijven staan op het printplaatje.
![[Afbeelding: kmteller31sg8.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/9353/kmteller31sg8.th.jpg)
dan soldeer je deze 2 verbindingen aan elkaar.
![[Afbeelding: kmteller41fd3.th.jpg]](http://img101.imageshack.us/img101/5924/kmteller41fd3.th.jpg)
dan ga je net zo lang , stukje bij beetje , slijpen in de orignele printplaat van de ouwe dashbord dat de nieuwe type teller in de dashbord past
![[Afbeelding: kmteller7re0.th.jpg]](http://img115.imageshack.us/img115/5033/kmteller7re0.th.jpg)
van witte achterkant van het nieuwe type dashbord slijp je het gedeelte van de teller af.
deze past op de bout gaten in het ouwe dashbord.
en houd de teller op zijn plek
![[Afbeelding: kmteller10gq0.th.jpg]](http://img101.imageshack.us/img101/6674/kmteller10gq0.th.jpg)
het is ff skarrelen maar het werkt.
de bedrading is vrij simpel.
de rood/zwarte is + achter contact.
de zwarte is - (massa)
de blauwe gaat naar de puls-teller op de achter-as.
en de andere draad van de puls-teller is een - (massa).
ik heb een dubbeldraad getrokken van de achter-as naar de teller in het dashbord en daar alles aan gesloten.
de massa verbindingen van de klok en de puls-teller heb ik bij elkaar aan de massa gelegd om eventuele storingen te voorkomen via de massa.

dus hier de eerste reactie op je topic. :
:
een vliegwiel van een 850 PAST NIET.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dit vliegwiel heeft 10 gaten waarmee hij op de kruk-as word vast gezet.
de RED-BLOCKS hebben er maar 8.
een koppelingset van een 850 T5 krijg je niet in een dog-dish vliegwiel.
of je moet de rand , waar de drukgroep op staat , van het vliegwiel afdraaien dat je een vlak oppervlak krijgt.
dan heb je een vlak vliegwiel gecreerd net als de b21/23 motoren.
het enigste verschil is , als je dog-dish een rand met gaatjes heeft voor je toerental opnemer is dit wel noodzaak om je vliegwiel vlak af te draaien.
of je neemt een B21/23 vliegwiel en je ramt er 58 - 2 gaatjes in de rand naast de tandkrans.
dan neem je een T5 drukgroep en die meet je uit en boor je de centreer-pennetjes over en de bouten van de drukgroep.
zie foto:
![[Afbeelding: vliegwiel3fc4.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/4361/vliegwiel3fc4.th.jpg)
------
voor de km/uur teller kan je / moet je een beetje hobbyen.
zie hier onder:
je sleuteld een achter-as onder je 240 van een later type , met zo'n puls-teller op het diff.
je rukt je dashbord uit je wagen (bij mij de 242 uit '78) en je demonteerd je mechanische km/uur teller.
dan pak je een bij passende elektronische km/uur teller die bij de achter-as hoort en knutsel je in je dasbord.
ik moet zeggen het is te doen maar wel je koppie gebruiken.
zie foto's
het gat van de mechanische km/uur teller uit de 242 dashbord.
![[Afbeelding: kmteller5qt2.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/4388/kmteller5qt2.th.jpg)
in het 4 kantje kan je zien dat het oude type wijzerplaat over de ronde (nieuwe model) wijzerplaat legt.
het nieuwe ronde model moet je ff afslijpen/knippen dat hij net zo groot is als het vierkante oude type wijzerplaat.
de oude wijzerplaat schuif je heel voorzichtig over de naald van de elektronische teller unit en past op de zelfde boutjes waar de nieuwe type wijzerplaat tegen de klok aan zit.
![[Afbeelding: kmteller21pp9.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/4179/kmteller21pp9.th.jpg)
in het vierkantje : deze 2 pootje moeten blijven staan op het printplaatje.
![[Afbeelding: kmteller31sg8.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/9353/kmteller31sg8.th.jpg)
dan soldeer je deze 2 verbindingen aan elkaar.
![[Afbeelding: kmteller41fd3.th.jpg]](http://img101.imageshack.us/img101/5924/kmteller41fd3.th.jpg)
dan ga je net zo lang , stukje bij beetje , slijpen in de orignele printplaat van de ouwe dashbord dat de nieuwe type teller in de dashbord past
![[Afbeelding: kmteller7re0.th.jpg]](http://img115.imageshack.us/img115/5033/kmteller7re0.th.jpg)
van witte achterkant van het nieuwe type dashbord slijp je het gedeelte van de teller af.
deze past op de bout gaten in het ouwe dashbord.
en houd de teller op zijn plek
![[Afbeelding: kmteller10gq0.th.jpg]](http://img101.imageshack.us/img101/6674/kmteller10gq0.th.jpg)
het is ff skarrelen maar het werkt.
de bedrading is vrij simpel.
de rood/zwarte is + achter contact.
de zwarte is - (massa)
de blauwe gaat naar de puls-teller op de achter-as.
en de andere draad van de puls-teller is een - (massa).
ik heb een dubbeldraad getrokken van de achter-as naar de teller in het dashbord en daar alles aan gesloten.
de massa verbindingen van de klok en de puls-teller heb ik bij elkaar aan de massa gelegd om eventuele storingen te voorkomen via de massa.


![[Afbeelding: shockedy.gif]](http://img192.imageshack.us/img192/8264/shockedy.gif)