16 September 2007, 16:42
Ruilblok zou denk ik zeker goedkoper zijn geweest, maar da's achteraf en dan is het makkelijk praten....als we van te voren wisten dan....tja.
De garage en de geraadpleegde deskundige staan wel voor een raadsel hoe dat spul zo door 't blok heeft kunnen gaan.
We denken aan het volgende.....:
synthetische en minerale olie bij elkaar, reeds lange tijd lekkende koppakking (onopgemerkt, totdat ie 5 liter op 1000 km ging gebruiken...), dus relatief veel water in olie (dun en door draaien motor en temp goed gemixed). Hierdoor viel sludge/stroop probleem niet op. Na kleprevisie en nieuwe koppakking zat er alleen olie en en toe is op de een of andere manier 't spulletje mee omhoog gekomen en als kit door 't hele blok gaan zitten.
Door goed te spoelen en blok warm te fohnen kwam die zooi los en met speciefiek spul spoelen....
Doet 't nu dus weer perfect, maar ik denk dat een ander b230F blokje geen 800 euries had gekost...... :-[ (dat koste 't geintje, 10 uur arbeidsloon gerekend, ze hebben d't veel meer werk aan gehad!
Ach 't autootje kan nu weer lekker mee (had ook nog ff de zittingfoam vervangen, zit dus en rijdt nu als nieuw....
)
En de garage gaf aan dat 't misschien wel eens handig is om in het carterpan te kijken, dan zie je of er veel zooi zit....nieuwe pakking en 2 rubberringetjes meteen vervangen (zaten in de buurt van de oliepomp) en dan weet je dat weer. 't spul was namelijk zo dik dat met olie verversen 't er niet uitkomt!
Maar eerlijk gezegd zeiden ze dat dat eigenlijk niet zou hoeven...
De garage en de geraadpleegde deskundige staan wel voor een raadsel hoe dat spul zo door 't blok heeft kunnen gaan.
We denken aan het volgende.....:
synthetische en minerale olie bij elkaar, reeds lange tijd lekkende koppakking (onopgemerkt, totdat ie 5 liter op 1000 km ging gebruiken...), dus relatief veel water in olie (dun en door draaien motor en temp goed gemixed). Hierdoor viel sludge/stroop probleem niet op. Na kleprevisie en nieuwe koppakking zat er alleen olie en en toe is op de een of andere manier 't spulletje mee omhoog gekomen en als kit door 't hele blok gaan zitten.
Door goed te spoelen en blok warm te fohnen kwam die zooi los en met speciefiek spul spoelen....
Doet 't nu dus weer perfect, maar ik denk dat een ander b230F blokje geen 800 euries had gekost...... :-[ (dat koste 't geintje, 10 uur arbeidsloon gerekend, ze hebben d't veel meer werk aan gehad!
Ach 't autootje kan nu weer lekker mee (had ook nog ff de zittingfoam vervangen, zit dus en rijdt nu als nieuw....

En de garage gaf aan dat 't misschien wel eens handig is om in het carterpan te kijken, dan zie je of er veel zooi zit....nieuwe pakking en 2 rubberringetjes meteen vervangen (zaten in de buurt van de oliepomp) en dan weet je dat weer. 't spul was namelijk zo dik dat met olie verversen 't er niet uitkomt!
Maar eerlijk gezegd zeiden ze dat dat eigenlijk niet zou hoeven...
Volvo 245 B230F 1989
Volvo BM L90 1988
Volvo BM L90 1988