7 September 2007, 14:39
:'( Ze hebben 't blok schoon....geen schade geconstateerd aan lagers/kleppen....oef....maarrrr toen ze vandaag 't blok wilde gaan spoelen (reinigen met dunne olie) ging 't lampje van de oliedruk branden, mogelijk dat de sensor stuk is, dus een nieuwe besteld en die is d'r morgen pas.....
Dan hoopt ie dat 't allemaal in orde gaat komen.
Oorzaak vooralsnog van die stroop: mogelijk lang geleden mix van synthetische en minerale olie (...) Dit is in 't carterpan blijven liggen en aangroeien tot een dikke laag stroop.
Omdat ik koelingproblemen had (gebruikte redelijk veel koelvlst) regelmatig de zaak nagelopen, ook afgeperst, doch geen probleem op de kop gevonden, tot de zomervakantie...
Na de klep/kop revisie en nieuwe pakking zat er dus ineens alleen olie in...mogelijk heeft dit de zaak ineens versneld, daar er voorheen (lang niet ziechtbaar) koelvloeistof bij de olie zat en dat schijnt de zaak weer dunner te maken.....
't was koffiedik kijken want de garagist had dit in 25 jaar niet eerder meegemaakt. Toevoeging aan de olie, welke d'r normaal bij gaat was in ieder geval niet de oorzaak. Mede gezien de grote klont van die stroop onderin 't blok/carter....
Wordt nog steeds vervolgd......
Murphy's law.....????? >
Dan hoopt ie dat 't allemaal in orde gaat komen.
Oorzaak vooralsnog van die stroop: mogelijk lang geleden mix van synthetische en minerale olie (...) Dit is in 't carterpan blijven liggen en aangroeien tot een dikke laag stroop.
Omdat ik koelingproblemen had (gebruikte redelijk veel koelvlst) regelmatig de zaak nagelopen, ook afgeperst, doch geen probleem op de kop gevonden, tot de zomervakantie...
Na de klep/kop revisie en nieuwe pakking zat er dus ineens alleen olie in...mogelijk heeft dit de zaak ineens versneld, daar er voorheen (lang niet ziechtbaar) koelvloeistof bij de olie zat en dat schijnt de zaak weer dunner te maken.....
't was koffiedik kijken want de garagist had dit in 25 jaar niet eerder meegemaakt. Toevoeging aan de olie, welke d'r normaal bij gaat was in ieder geval niet de oorzaak. Mede gezien de grote klont van die stroop onderin 't blok/carter....
Wordt nog steeds vervolgd......
Murphy's law.....????? >

Volvo 245 B230F 1989
Volvo BM L90 1988
Volvo BM L90 1988