18 May 2007, 18:53
Ik zou zeggen:
Trek de massa van de accu eens los, tik ermee op de accupool. Vanaf 5 watt zie je dan vonkjes. Dus als er een verbruiker ingeschakeld is dan zie je dat op de accupool als vonkjes. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het lampje in de achterklep blijft branden.
Een meer wetenschappelijke methode is een amperemeter tussen de accupool en de massakabel stoppen. Je kan dan zien hoeveel stroom de auto onbelast trekt. Dit moet bijna 0 zijn (klokje....). Alles boven de 0,1A is niet goed (P = U * I -- 12 * 0,1 = 1,2 watt). Stel dat een auto een accu heeft van 50 Ah, dan kan deze 50 uur lang 1 ampere leveren. Dan is de accu nog niet leeg, maar duikt deze onder een bepaalde spanning. Bij 0,1 Ampere is je accu dus in 500 uur leeg. Dat is dan een dag of 21. In de praktijk duurt het korter. Een 5 watt lampje trekt je auto dus 4x zo snel leeg. Dat zou je probleem kunnen verklaren.
Trek de massa van de accu eens los, tik ermee op de accupool. Vanaf 5 watt zie je dan vonkjes. Dus als er een verbruiker ingeschakeld is dan zie je dat op de accupool als vonkjes. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het lampje in de achterklep blijft branden.
Een meer wetenschappelijke methode is een amperemeter tussen de accupool en de massakabel stoppen. Je kan dan zien hoeveel stroom de auto onbelast trekt. Dit moet bijna 0 zijn (klokje....). Alles boven de 0,1A is niet goed (P = U * I -- 12 * 0,1 = 1,2 watt). Stel dat een auto een accu heeft van 50 Ah, dan kan deze 50 uur lang 1 ampere leveren. Dan is de accu nog niet leeg, maar duikt deze onder een bepaalde spanning. Bij 0,1 Ampere is je accu dus in 500 uur leeg. Dat is dan een dag of 21. In de praktijk duurt het korter. Een 5 watt lampje trekt je auto dus 4x zo snel leeg. Dat zou je probleem kunnen verklaren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl