14 May 2007, 22:15
Hier dan ook maar weer eens een update.
Ik ben verder gegaan met de ITB setup. Eigenlijk omdat ik het niet kon verkroppen dat ik de auto niet helemaal lekker aan het lopen kreeg. Inmiddels ben ik van de wasted spark bobine's van Ford af en heb ik het getande wiel verplaatst naar de nokkenas. Nu weet MegaSquirt precies waar cilinder 1 in de cyclus staat en kan ik dus per bougie vonken. Als je genoeg bobine's hebt, tenminste...
Nou ja. Die heb ik dus. 4x MSD Blaster SS op de kleppendeksel. En ik moet zeggen: Een verschil.
De pijp was compleet doorgerot dus ik heb een tussenstukje laten maken bij EPS en mijn 3" RVS pijp met maar 1 absorbtie demper eronder gehangen. Funest voor de performance want alle snelheid is uit de uitlaatlucht. En het klinkt als een straaljager. Wel mooi. Maar veel te hard.
De motor loopt nu tijdelijk op benzine (injectie). Wat een verschil t.o.v. LPG. De auto pingelt als een bezetene. Euro 95 / CR 1:11 is geen goede combo. Aan de andere kant merk je dat de motor boven de 5000 toeren echt los gaat op benzine. Laatst heb ik een 911 rijder zijn dag volkomen verpest door in een kinderachtig sprintje naast de 911 te komen. Dat was leuk.
Je merkt dat LPG langzaam fikt. Daar waar mijn motor echt gaat presteren laat LPG het afweten. Op benzine krijg je bij 5000 toeren nog een extra push in de rug. Met LPG begint het vermogen dan juist af te nemen (trage verbranding).
Hoe dan ook. De auto is op zijn minst grappig. Een quote van de APK keurmeester na een minutenlange inspectie onder de motorruimte: "jij bent echt niet wijs". Wat mij betreft een compliment.
Een afgescheurde motorsteun zal me binnenkort wel doen besluiten het blok te liften. De turbo is bijna zover dat deze erin kan. Dan kan ik veel beter gebruik maken van de eigenschappen van LPG. Zeker bij lage toerentallen is het zeer klopvast en de turbo geeft bij een mooi laag toerental al zijn vulling. Theoretisch zouden LPG en turbo van elkaar moeten houden. De praktijk ? Geen idee.
Ik ben verder gegaan met de ITB setup. Eigenlijk omdat ik het niet kon verkroppen dat ik de auto niet helemaal lekker aan het lopen kreeg. Inmiddels ben ik van de wasted spark bobine's van Ford af en heb ik het getande wiel verplaatst naar de nokkenas. Nu weet MegaSquirt precies waar cilinder 1 in de cyclus staat en kan ik dus per bougie vonken. Als je genoeg bobine's hebt, tenminste...
Nou ja. Die heb ik dus. 4x MSD Blaster SS op de kleppendeksel. En ik moet zeggen: Een verschil.
De pijp was compleet doorgerot dus ik heb een tussenstukje laten maken bij EPS en mijn 3" RVS pijp met maar 1 absorbtie demper eronder gehangen. Funest voor de performance want alle snelheid is uit de uitlaatlucht. En het klinkt als een straaljager. Wel mooi. Maar veel te hard.
De motor loopt nu tijdelijk op benzine (injectie). Wat een verschil t.o.v. LPG. De auto pingelt als een bezetene. Euro 95 / CR 1:11 is geen goede combo. Aan de andere kant merk je dat de motor boven de 5000 toeren echt los gaat op benzine. Laatst heb ik een 911 rijder zijn dag volkomen verpest door in een kinderachtig sprintje naast de 911 te komen. Dat was leuk.
Je merkt dat LPG langzaam fikt. Daar waar mijn motor echt gaat presteren laat LPG het afweten. Op benzine krijg je bij 5000 toeren nog een extra push in de rug. Met LPG begint het vermogen dan juist af te nemen (trage verbranding).
Hoe dan ook. De auto is op zijn minst grappig. Een quote van de APK keurmeester na een minutenlange inspectie onder de motorruimte: "jij bent echt niet wijs". Wat mij betreft een compliment.
Een afgescheurde motorsteun zal me binnenkort wel doen besluiten het blok te liften. De turbo is bijna zover dat deze erin kan. Dan kan ik veel beter gebruik maken van de eigenschappen van LPG. Zeker bij lage toerentallen is het zeer klopvast en de turbo geeft bij een mooi laag toerental al zijn vulling. Theoretisch zouden LPG en turbo van elkaar moeten houden. De praktijk ? Geen idee.
![[Afbeelding: copuj0.th.jpg]](http://img526.imageshack.us/img526/6900/copuj0.th.jpg)
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl