9 April 2007, 23:13
Marc vd Marel schreef:Ik denk dat het doel van al dit soort modificaties is meer benzine te verbruiken per kilometer, want dat is uiteindelijk de enige bron van energie aan boord van de 240 (jezelf niet meegerekend). De thermodynamische efficientie van de motor is een gegeven, hij haalt maar zoveel bruikbare energie uit een liter benzine. Dus meer vermogen op de weg is meer benzine uit de tank.als je de extra 'kracht' die de motor geeft niet gebruikt ga je in theorie niet meer gebruiken. Als je het gaat gebruiken dan is het voordeel meteen weg, klopt.
Tenzij je als Fred Flintstone mee gaat trappen, of het interieur overboord gooit ga je geen benzine besparen EN meer vermogen leveren.
Efficientie van de verbranding is een funktie van de compressieverhouding (natuurlijke logaritme van eta d8 ik). Hoe hoger de druk van de gassen die de motor in gaan, des te hoger de efficientie van de verbranding. Minder weerstand->hogere druk (minder vacuum). Telt hier eigenlijk niet mee. oeps, ik moet eerst denken dan typen.. Wat wel een beetje meetelt denk ik is dat je motor minder hard hoeft aan te zuigen.
Al met al hele kleine dingen. Sommige auto's (niet 240's) gaan meer verbruiken door het veranderen van de inlaat, sommige iets minder. Bij de 240 is de meeste winst te behalen doordat de thermostaat is blijven hangen en constand warme lucht geeft.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni